Jakie składki płaci pracodawca za pracownika na zleceniu i na umowie o pracę?
Zatrudnienie w wielu miejscach równolegle w przypadku wielu zawodów uprawianych przez freelancerów jest wręcz normą. Taki schemat sprawia trudności w kwestii rozliczenia składek ZUS.
Wiele umów to zbieg tytułów do ubezpieczeń
Programista, grafik, dziennikarz, bloger – to tylko kilka przykładów z szerokiego grona profesji charakteryzujących się mnogością działań podejmowanych na rzecz różnych pracodawców. Nierzadko pojawia się tu konfiguracja będąca połączeniem etatu z umową (lub też umowami) zleceniem.
W takich przypadkach dochodzi do tzw. zbiegów tytułów do ubezpieczeń. To, kiedy składki ZUS są obowiązkowe, a kiedy dobrowolne, zależy od pewnych czynników.
Jak wygląda to w kontekście zmian w przepisach, które weszły w życie 1 stycznia 2016 r.?
Zawarcie umowy zlecenia z własnym pracownikiem
Na początek warto przeanalizować sytuację, w której przedsiębiorca podpisuje umowę zlecenia z osobą, która już jest u niego zatrudniona, tyle że na etacie.
Wówczas umowa zlecenie rodzi obowiązek odprowadzenia od niej wszystkich składek, tj. z tytułu ubezpieczeń społecznych (emerytalnego, rentowego, chorobowego i wypadkowego) oraz zdrowotnego (na takich samych zasadach, jak przy stosunku pracy).
Zatrudnienie na etat i zlecenie u różnych pracodawców
A jak wyglądają zasady rozliczeń z ZUS-em, kiedy zatrudniony na etacie ma podpisaną umowę zlecenie w innym miejscu? Stosunek pracy wymaga zgłoszenia do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.
Z kolei z punktu widzenia umowy zlecenia ubezpieczenia są:
- dobrowolne – o ile przychód z umowy o pracę, od którego naliczane są składki ZUS sięga przynajmniej minimalnego wynagrodzenia,
- obowiązkowe – jeśli przychód z etatu nie przekracza minimalnego wynagrodzenia.
Jak widać, zasady są dość klarowne i nie powinny przysporzyć kłopotów w kontekście ZUS.
Etat i kilka zleceń – jak wygląda naliczenie ZUS?
Problematyczną może okazać się sytuacja, w której to dana osoba zatrudniona jest w jednym miejscu na etacie, a dodatkowo ma podpisane kilka umów zleceń z innymi firmami.
Sposób postępowania zależny jest od wysokości wynagrodzenia otrzymywanego na etacie. Jeżeli bowiem pracownik zarabia co najmniej płacę minimalną, to ubezpieczenia społeczne z każdego zlecenia są dobrowolne.
W sytuacji jednak, gdy tego minimalnego wynagrodzenia nie dostaje, umowy zlecenia są oskładkowane zgodnie z kolejnością ich podpisywania.
Dopiero w momencie, w którym podstawa wymiaru składek tak z etatu, jak i zlecenia będzie co najmniej równa płacy minimalnej, kolejne umowy zlecenia nie będą podlegały obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym.
Chcesz wystawiać faktury w prosty sposób?
- Przetestuj inFakt za darmo, poznaj zalety księgowości elektronicznej.
- Przez stronę www lub aplikację na smartfon wystaw fakturę, dodaj koszt, opłać należności.
- Otrzymasz dodatkowo bezpłatne wsparcie specjalistów, 6 dni w tygodniu.
- A gdy Twoje potrzeby wzrosną – inFakt ułatwi Ci wybór księgowej lub księgowego.
Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.
Podziel się nim ze znajomymi