Duplikat faktury – 3 sposoby rozliczenia VAT
Podstawą dobrze udokumentowanej transakcji jest poprawnie wystawiona faktura. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy dokument ten zaginie lub ulegnie zniszczeniu. W efekcie przedsiębiorca otrzymuje duplikat faktury. VAT rozliczamy na 3 sposoby.
- Duplikat faktury – wystawienie duplikatu obowiązkiem przedsiębiorcy
- Faktura, która została zaksięgowana – wpinamy do dokumentacji
- Faktura, która nigdy do przedsiębiorcy nie dotarła – VAT rozliczamy na bieżąco
- Faktura zniszczona lub zagubiona po otrzymaniu – korekta deklaracji VAT
- Załóż bezpłatne konto i korzystaj!
Duplikat faktury – wystawienie duplikatu obowiązkiem przedsiębiorcy
Duplikat faktury to dokument, który ma nam zastąpić fakturę pierwotną, jeśli zaginęła lub uległa zniszczeniu. Można wystawić duplikat zarówno do standardowej faktury VAT, jak i do korekty.
Wystawienie duplikatu faktury na żądanie kontrahenta jest obowiązkiem przedsiębiorcy.
Faktura VAT – błąd, z którego nie zdajesz sobie sprawy
Faktura, która została zaksięgowana – wpinamy do dokumentacji
Jeśli faktura przed zniszczeniem lub zaginięciem została odpowiednio zaksięgowana, a podatek VAT rozliczony, wówczas duplikat nie wymaga dodatkowego księgowania w ewidencji przedsiębiorcy.
Należy zachować go w dokumentacji w miejscu, gdzie powinna znajdować się pierwotna faktura.
Faktura, która nigdy do przedsiębiorcy nie dotarła – VAT rozliczamy na bieżąco
W sytuacji, gdy przedsiębiorca w ogóle faktury nie otrzymał, sprawa wygląda inaczej, ponieważ duplikat posiada cechy pierwotnej faktury. Jest jedynym zachowanym dokumentem poświadczającym transakcję.
Obecnie okresem, w którym trzeba rozliczyć podatek VAT jest moment powstania obowiązku podatkowego lub dwa kolejne okresy rozliczeniowe. Odliczenia podatku nie można jednak dokonać wcześniej niż w okresie, w którym nabywca otrzymał fakturę.
W związku z tym, w przypadku duplikatu odliczenia VAT należy dokonać w okresie rozliczeniowym, w którym duplikat otrzymano lub w dwóch kolejnych okresach.
Faktura zniszczona lub zagubiona po otrzymaniu – korekta deklaracji VAT
W przypadku faktury otrzymanej, a następnie zniszczonej lub zagubionej, podatek VAT rozliczamy w okresie powstania obowiązku podatkowego lub w dwóch kolejnych. Liczymy je jednak od momentu otrzymania faktury pierwotnej, a nie duplikatu!
Jeśli wspomniane dwa okresy rozliczeniowe już minęły, bo np. fakturę pierwotną dostaliśmy w styczniu, a duplikat w czerwcu – przedsiębiorca powinien skorygować deklarację VAT za właściwy okres (w tym przypadku styczeń).
Faktura na przełomie roku – jak rozliczyć?
Załóż bezpłatne konto i korzystaj!
- Kontaktuj się z księgowymi od poniedziałku do soboty w godzinach 7 – 22
- Czytaj praktyczny newsletter
- Testuj księgowość online i fakturowanie – za darmo!
Masz pytania? Napisz do nas: info@infakt.pl.
Podziel się nim ze znajomymi