Czy zakup narzędzi do wyremontowania biura można wliczyć w koszty?

Narzędzia używane w działalności gospodarczej zazwyczaj stanowią koszty uzyskania przychodów. W jakiej sytuacji taki wydatek może zostać zakwestionowany?

Kiedy wiertarka, wkrętarka i lutownica będą kosztami uzyskania przychodów?

Wiertarka, wkrętarka i lutownica są uznawane za koszty uzyskania przychodów w działalności o profilu budowlanym czy remontowym. Są to narzędzia niezbędne do wykonywania usług dlatego nie ma wątpliwości, że związane są bezpośrednio z firmą, a co za tym idzie przedsiębiorca ma możliwość pomniejszenia dochodu o koszty związane z ich zakupem.

Wydatek poniesiony na narzędzia potrzebne do drobnych prac remontowych można rozliczać również w przypadku prowadzenia biura, które zdecydowaliśmy się odnowić we własnym zakresie.

Koszty firmowe i mały ZUS w trakcie zawieszenia działalności

Czy prowadzenie firmy w mieszkaniu daje możliwość rozliczenia narzędzi?

Wątpliwości dotyczące ujęcia narzędzi w kosztach podatkowych mogą się pojawić jednak w razie prowadzenia firmy we własnym mieszkaniu. Jeżeli przeprowadzamy remont budynku, w którym mieszkamy i równocześnie prowadzimy działalność gospodarczą to ujęcie narzędzi w KPiR prawdopoodobnie zostanie zakwestionowany w razie ewentualnej kontroli.

Odnawiając biuro mieszczące się w naszym lokalu mieszkalnym można rozliczać tylko materiały użyte do remontu danego pomieszczenia takie jak farby, płytki czy też panele. Trzeba mieć na uwadze, że kupione przedmioty mają służyć przedsiębiorcy tylko i wyłącznie do odświeżenia biura, nie mogą zostać użyte w innych pokojach przeznaczonych na cele prywatne.

Jak odróżnić wydatki o charakterze osobistym od kosztów firmowych?

Wiertarka i pieniądze

Jak rozliczyć zakup narzędzi?

Zakup narzędzi ujmowany jest bezpośrednio w kosztach lub podlega amortyzacji, wszystko zależy od wartości składnika majątku. Zgodnie z przepisami od składników majątku, których wartość początkowa nie przekracza 3.500 zł nie trzeba dokonywać odpisów amortyzacyjnych. W takiej sytuacji wydatki poniesione na ich nabycie stanowią koszt uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Jeżeli zatem wiertarka, wkrętarka, lutownica czy inny sprzęt kosztuje poniżej 1 500 zł to możemy rozliczyć zakup od razu bez konieczności ujmowania go w jakiejkolwiek ewidencji. W przypadku, gdy wartość składnika majątku jest większa od 1 500 zł, ale nie przekracza 3500 zł w dalszym ciągu mamy prawo ująć zakup jako koszt firmy, jednak trzeba będzie wprowadzić go również do ewidencji wyposażenia.

Wydatek przekraczający 3 500 zł oznacza potrzebę ujęcia go w ewidencji środków trwałych i dokonywanie odpisów amortyzacyjnych. Amortyzacja to stopniowe ujęcie wydatku w kosztach podatkowych, a co za tym idzie obniżenie podatku dochodowego do zapłaty. Zazwyczaj możliwa jest jednorazowa amortyzacja, czyli rozliczenie wydatku w tym samym miesiącu, w którym środek trwały zostaje oddany do użytkowania w działalności. Więcej na temat jednorazowej amortyzacji tutaj.

Część mieszkania na cele działalności – jak rozliczać koszty?

Załóż testowe konto i korzystaj za darmo

  • Przekonaj się, jak proste jest wystawianie faktur i dbanie o porządek w dokumentach.
  • Dodatkowo otrzymasz bezpłatne wsparcie specjalistów na infolinii.
  • Wypróbuj naszą wielokrotnie nagradzaną aplikację mobilną.
  • A gdy Twoje potrzeby wzrosną –  rozpocznij przez inFakt współpracę z dedykowaną księgową lub księgowym.

Załóż konto

Masz pytania? Odpowiemy w komentarzu.