Co to jest pełnomocnictwo i dlaczego jest potrzebne księgowemu? Właśnie takie pytanie, często zadają początkujący przedsiębiorcy. W tym opracowaniu postaram się rozwiać wszelkie wątpliwości.

Co to jest pełnomocnictwo?

Pełnomocnictwo to oświadczenie, w którym zgadzamy się na to, aby inna osoba wykonywała w naszym imieniu określone czynności. Księgowi potrzebują pełnomocnictw na przykład do tego, aby wysyłać deklaracje VAT, struktury JPK-VAT, czy reprezentować przedsiębiorcę w razie kontroli z ZUS.

Gdzie, kto i po co składa się pełnomocnictwo?

CEIDG

Jeśli księgowy zakłada działalność, a następnie będzie prowadził księgowość tej firmy można od razu ustanowić go pełnomocnikiem. Odpowiednie pola należy zaznaczyć na druku CEIDG-1.

Urząd skarbowy

Jeśli chodzi o kwestie podatkowe, to księgowy może poprosić o wypełnienie następujących pełnomocnictw:

  • UPL-1 – do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
  • PPO-1 – ogólne,
  • PPS-1 – szczególne,
  • PPD-1 – do doręczeń.

pełnomocnictwo

ZUS

W ZUS księgowy też może mieć wiele rzeczy do załatwienia, ustalenia czy przesłania, zatem mogą mu być potrzebne takie upoważnienia, jak:

  • PEL – do wykonywania czynności prawnych w relacjach z ZUS,
  • PEL-Z – załącznik do pełnomocnictwa PEL,
  • PEL-K – upoważnienie do reprezentowania płatnika składek podczas kontroli ZUS.

Jak można pełnomocnictwo odwołać?

Jeśli chodzi o pełnomocnictwo udzielone w CEIDG, to także na tym druku można je odwołać. Co do upoważnień do urzędu, to mamy odpowiednie druku cofające te upoważnienia i są to:

  • OPL-1, gdy odwołujemy UPL-1,
  • OPO-1, gdy odwołujemy PPO-1,
  • OPS-1, gdy odwołujemy PPS-1,
  • OPD-1, gdy odwołujemy PPD-1.

Zaś do ZUS wystarczy wysłać pismo, z krótką informacją o tym, od jakiego dnia i jakiej osobie cofa się pełnomocnictwo.