6 najważniejszych stron internetowych dla przedsiębiorcy

Paulina Włodarczyk

Wycieczka do urzędu, czekanie w kolejce, tłok, hałas i ręczne wypełnianie dokumentów? Na szczęście cyfryzacja umożliwia załatwienie wielu spraw – prywatnych i firmowych – bez wychodzenia z domu. Jakie strony urzędowe ułatwiają prowadzenie firmy?

Biznes.gov.pl

biznes.gov.pl

Jeżeli planujesz rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, to ta strona będzie jedną z pierwszych, z których skorzystasz. Portal umożliwia wykonanie wielu podstawowych zadań, jest też dobrym źródłem informacji, a logowanie nie jest skomplikowane. Na konto przedsiębiorcy możesz zalogować się za pomocą profilu zaufanego (login.gov.pl), aplikacji mObywatel, e-dowodu lub bankowości elektronicznej. Do czego Ci się przyda?

Rejestracja działalności gospodarczej

Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością jej rejestracji w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Taki wniosek możesz łatwo i szybko złożyć właśnie za pomocą portalu biznes.gov.pl. 

Jeszcze do niedawna założenie firmy wymagało wizyty w różnych instytucjach, takich jak Urząd Miasta/Gminy, ZUS czy urząd skarbowy. Teraz możesz to zrobić zdalnie, bez wychodzenia z domu. Po założeniu konta wypełnisz wniosek przy pomocy kreatora dostępnego na stronie, odpowiadając po prostu na zadane pytania. Jednocześnie załatwisz podstawowe formalności z ZUS czy urzędem skarbowym, np. automatycznie zawnioskujesz o numer NIP i REGON oraz zgłosisz się do ZUS jako płatnik składek.

Przy okazji rejestracji działalności możesz również:

  • automatycznie dołączyć wniosek ZZA czy ZUA dla rejestracji osób ubezpieczonych w ZUS,
  • automatycznie dołączyć wniosek VAT-R, jeśli chcesz zarejestrować się jako podatnik VAT,
  • wybrać odpowiednią formę opodatkowania,
  • dodać numer rachunku bankowego, który będziesz wykorzystywał do prowadzenia działalności gospodarczej,
  • zgłosić pełnomocnika.

Więcej o wszystkich obowiązkach podczas zakładania działalności przeczytasz w nasz artykule o tym, jak założyć firmę.

Zgłoszenie zmian w działalności gospodarczej

Oczywiście firma cały czas się zmienia i rozwija. Warto pamiętać, że wpis CEIDG powinien być cały czas aktualny. Można go korygować przez portal biznes.gov.pl. Wybierając opcję “Aktualizacja danych we wpisie”, możesz zmienić np.: 

  • adres prowadzenia działalności gospodarczej, miejsce zamieszkania lub adres do korespondencji, 
  • kody PKD,
  • formę opodatkowania,
  • numer konta bankowego,

a także zawiesić, wznowić oraz zamknąć działalność gospodarczą. 

Warto wiedzieć

Nie ogranicza cię żaden limit składanych wniosków CEIDG, a każda zmiana jest bezpłatna. 

Poza tym portal oferuje wiele innych opcji, które mogą być potrzebne na różnych etapach prowadzenia firmy.

Do czego jeszcze przydaje się konto na biznes.gov.pl?

  • Otrzymanie zaświadczenia o statusie podatnika VAT
  • Dostęp online do urzędów – korespondencję z urzędem skarbowym możesz prowadzić przez Internet
  • Założenie skrzynki do e-doręczeń
  • Dostęp do bazy wiedzy dla przedsiębiorców – znajduje się tam mnóstwo artykułów, tłumaczących przedsiębiorcom rozmaite zagadnienia prawne dotyczące prowadzenia firmy – to zdecydowanie rzetelne źródło, choć nie zawsze pisane przystępnym językiem
  • Dostęp do wyszukiwarki przedsiębiorców – korzystając z formularza wyszukiwarki, możesz odszukać dane każdej firmy zarejestrowanej w CEIDG lub KRS.

Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS

zus.pl/pue

Od 1.01.2023 r. każdy płatnik składek ZUS ma obowiązek posiadania konta na PUE ZUS. (Jeśli nie założysz konta samodzielnie, to zostanie ono utworzone dla Ciebie automatycznie.)

Płatnikiem składek stajesz się w momencie, gdy zgłaszasz do ZUS osoby ubezpieczone oraz opłacasz za nie składki zdrowotne i społeczne. Oznacza to, że jesteś płatnikiem, kiedy prowadząc firmę, odprowadzasz składki tak za zatrudnionych przez Ciebie pracowników, jak i wyłącznie za siebie. 

Warto zapoznać się z funkcjonalnością portalu PUE ZUS, bo to duże ułatwienie kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Dzięki temu portalowi możesz m.in. wypełnić z pomocą kreaotra i wysłać wiele rodzajów wniosków i innych dokumentów, sprawdzić stan swoich bieżących rozliczeń, zweryfikować dane, w tym osób zgłoszonych przez Ciebie do ubezpieczeń, czy przeglądać zwolnienia lekarskie pracowników. 

Więcej o tym portalu dowiesz się z naszego artykułu „Czym jest PUE ZUS i aplikacja ePłatnik?”

e-Urząd Skarbowy

podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/

To strona, która kojarzy się ze składaniem zeznań rocznych drogą elektroniczną. Jednak dla przedsiębiorców to bardzo przydatne narzędzie online do załatwiania spraw związanych z podatkami PIT, VAT i CIT. 

Podstawowe usługi, z których możesz skorzystać na stronie e-Urząd, to:

  • Twój e-PIT – w tej części gromadzone są złożone deklaracje podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38. Znajdują się tutaj również wstępnie wypełnione zeznania PIT-37 i PIT-38, które można edytować czy uzupełnić o przysługujące ulgi, a następnie zaakceptować lub odrzucić. Jeśli tego nie zrobisz, 30.04 zeznanie zostanie automatycznie zaakceptowane. Można tu też złożyć zeznanie roczne działalności gospodarczej oraz korektę złożonych już zeznań. 
  • E-mikrofirma – umożliwia przedsiębiorcom wystawianie faktur krajowych, stworzenie ewidencji VAT oraz generowanie plików JPK_VAT i JPK_FA. Narzędzie to pozwala także na modyfikowanie i wysyłkę plików .xml, pobranych z twojego programu finansowo-księgowego.
  • Zwroty podatków – dzięki tej funkcji bez wychodzenia z domu sprawdzisz, jaki jest status twojego zwrotu podatku PIT lub VAT. Otrzymasz również informację o konkretnej dacie i sposobie zwrotu nadpłaty.
  • Złożenie dokumentów – jak sama nazwa wskazuje, dzięki tej funkcji łatwo możesz załatwić różne formalności, np. złożyć wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu, zaświadczenie o wysokości dochodu i składek czy wysłać pismo o stwierdzenie nadpłaty. W tym miejscu ustanowisz oraz odwołasz pełnomocnictwo do wysyłki deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1 lub OPL-1) lub złożysz do urzędu skarbowego czynny żal.
  • Historia deklaracji – w tej części znajdują się wszystkie Twoje deklaracje podatkowe PIT, VAT, PCC i SD złożone od 2019 roku. Możesz przeglądać te dokumenty i pobrać je.
  • Raport podatnika – to nowa funkcja, dla przedsiębiorców, która dostarcza kompleksowych informacji o działalności, takich jak: 
  • dane identyfikacyjne; 
  • stosowana forma opodatkowania; 
  • informacje o zaległościach podatkowych;
  • czy zaliczki są rozliczane w sposób prawidłowy; 
  • dane o zgłoszonych rachunkach bankowych;
  • informacje o pełnomocnikach.
  • Rozliczenia – dzięki tej opcji szybko sprawdzisz kwoty zaksięgowanych i rozliczonych deklaracji podatkowych, ale też zobaczysz, czy od wpłat nie zostały pobrane np. odsetki lub koszty upomnienia za nieterminową zapłatę. Znajduje się tu również informacja o wystawionych upomnieniach i tytułach wykonawczych. Wszystkie dane możesz zapisać do pliku PDF.
  • Płatności online – tu dokonasz płatności BLIK lub Paybynet, np. za zobowiązania podatkowe na swój mikrorachunek podatkowy. Możesz również opłacić podatki majątkowe na rachunek swojego urzędu skarbowego.
  • Akty notarialne – usługa umożliwia Ci przeglądanie podpisanych przez ciebie aktów notarialnych.
  • Mandaty – zawiera informacje o Twoim zadłużeniu i nałożonych na Ciebie mandatach karnych oraz daje możliwość ich opłacenia. 

Na e-Urząd Skarbowy możesz zalogować się za pomocą danych podatkowych (numeru NIP lub PESEL oraz kwoty przychodu), profilu zaufanego, bankowości elektronicznej, aplikacji mObywatel lub e-Dowodu. 

ePUAP

epuap.gov.pl/wps/portal

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Dzięki ePUAP bez wychodzenia z domu możesz załatwić wiele spraw urzędowych. Co najważniejsze, to tu podpiszesz dokument swoim podpisem zaufanym – tym samym, którym można potwierdzać dokumenty w innych aplikacjach urzędowych. Poza tym ePUAP służy do obsługi obywateli, mniej jest tam rozwiązać typowo dla przedsiębiorców. Możesz tam:

  • prowadzić korespondencję z urzędami i wypełniać różne pisma, 
  • sprawdzić rozliczenia z ZUS i US,
  • pobrać zaświadczenie o niekaralności. 

Logowanie na ePUAP przebiega podobnie jak na pozostałe platformy – za pomocą profilu zaufanego, bankowości elektronicznej, aplikacji mObywatel lub e-Dowodu. 

Krajowa Informacja Skarbowa

kis.gov.pl

KIS zapewnia jednolitą informację podatkową i celną. Na tej stronie możesz uzyskać informację na temat podatków i cła. Dodatkowo do dyrektora KIS możesz zwrócić się z wnioskiem o interpretację indywidualną i wiążącą informację podatkowo i celną.

Aplikacja podatnika KSeF

podatki.gov.pl/ksef/aplikacja-podatnika-ksef-i-inne-narzedzia/

To nowe narzędzie, cały czas rozwijane, z którego już niedługo korzystać będą wszyscy przedsiębiorcy. Aplikacja umożliwia, wystawianie, odbieranie i przeglądanie e-Faktur, ale również zarządzanie uprawnieniami. Na razie aplikacja ma charakter testowy, a my czekamy na wyznaczenie daty przez Ministerstwo Finansów, kiedy KSeF będzie obligatoryjny dla wszystkich przedsiębiorców. 
Mamy nadzieję, że ta lista ułatwi Ci organizację formalności w firmie, a Ty możesz koncentrować się na rozwoju. Chcesz otrzymać darmowe wsparcie w procesie zakładania firmy, a potem oddać księgowość w zaufane ręce? Zgłoś się do nas.

Paulina Włodarczyk
Księgowa inFakt. Księgowa z zamiłowania, a prywatnie żona i matka dwójki dzieci. Uwielbiam kryminały, a w pracy księgowego czuję się jak detektyw, który w świecie przepisów podatkowych znajduje właściwe rozwiązanie problemu. Moim najważniejszym celem jest pomoc w zrozumieniu skomplikowanej rzeczywistości podatkowej.