Czasami, na skutek różnego typu zdarzeń losowych, przedsiębiorca postanawia zawiesić swoją działalność gospodarczą. Co jednak, gdy w trakcie zawieszenia zechce sprzedać samochód lub budynek zarejestrowany na firmę?
Zawieszenie działalności nie wyklucza sprzedaży firmowego majątku
Zawieszenie działalności gospodarczej jest dostępne dla przedsiębiorcy, który nie zatrudnia pracowników (osób zatrudnionych na umowę o pracę) i może trwać od 30 dni do 24 miesięcy. W trakcie zawieszenia nie można osiągać przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Nie ma obowiązku wykonywania typowych czynności księgowych, czyli odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy, składania deklaracji VAT, amortyzacji środków trwałych oraz opłaty składek ZUS. W trakcie okresu zawieszenia przedsiębiorca ma jednak pewne prawa i obowiązki – jednym z nich jest prawo do zbycia składników majątku.
Od sprzedaży płacimy podatek dochodowy, ale nie od razu
Sprzedaż składnika majątku firmowego rodzi obowiązek podatkowy. Standardowo, potrzebujemy dokumentu sprzedaży – faktury.
Przychód ze sprzedaży księgujemy w pierwszym miesiącu po odwieszeniu działalności lub na koniec roku kalendarzowego w zeznaniu rocznym w przypadku, gdy zawieszenie „przechodzi” na kolejny rok. Są to zawsze pozostałe przychody.
Sprzedaż w czasie zawieszenia podlega VAT
Sprzedaż środków trwałych u czynnego VATowca generalnie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a czasami wiąże się z koniecznością dokonania korekty tego podatku. Należy ją wykazać w deklaracji za okres, w którym sprzedaży tej dokonano.
Chcesz wrócić do prowadzenia firmy w prosty sposób?
- Przetestuj inFakt za darmo, poznaj zalety prostej księgowości online.
- Wystaw bezbłędną e-fakturę w minutę przez stronę www lub aplikację na smartfon.
- 6 dni w tygodniu możesz pytać o radę naszych specjalistów przez email lub telefonicznie.
- Rozliczaj się samodzielnie lub wybierz sprawdzonego księgowego.
Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.
Podziel się nim ze znajomymi