Czy trzeba płacić podatek od umowy użyczenia? Jak rozliczyć korzystanie z samochodu pożyczonego od członka rodziny?
Użyczony samochód w firmie to popularna forma używania pojazdu wśród przedsiębiorców. Sprawdź, jak rozliczać koszty z nim związane.
Użyczony samochód a przychód z działalności – jaka jest zależność?
Umowa użyczenia stanowi o nieodpłatnym wykorzystaniu danego składnika majątku. Oznacza to, że korzystanie z samochodu w firmie na podstawie tego rodzaju umowy może implikować konieczność wykazania przychodu z działalności.
Za przychód uznaje się bowiem w tym przypadku wartość nieodpłatnego świadczenia.
Dobra wiadomość jest taka, że nie każda umowa użyczenia spowoduje powstanie przychodu po stronie przedsiębiorcy, a co za tym idzie obowiązku zapłaty wyższego podatku dochodowego.
Kiedy nie zapłacimy podatku?
Konieczność zapłaty podatku lub uniknięcie tego obowiązku zależy od stopnia pokrewieństwa pomiędzy osobą, która użycza pojazdu a przedsiębiorcą.
Wartość nieodpłatnych świadczeń udzielanych przez osoby z I i II grupy podatkowej jest zwolniona z podatku dochodowego.
Do I grupy podatkowej w podatku od spadków i darowizn należą:
- małżonek,
- zstępni (dzieci, wnuki itp.),
- wstępni (rodzice, dziadkowie itp.),
- pasierb,
- zięć i synowa,
- rodzeństwo,
- ojczym i macocha,
- teściowie.
Natomiast do II grupy zaliczamy:
- zstępnych rodzeństwa,
- rodzeństwo rodziców,
- zstępnych i małżonków pasierbów,
- małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków,
- małżonków rodzeństwa małżonka,
- małżonków innych zstępnych.
W grupie trzeciej znajdują się wszystkie inne osoby, które nie zostały wymienione w żadnej z wcześniejszych grup. Oznacza to, że zawierając z nimi umowę użyczenia będzie trzeba wykazać przychód z działalności.
Jakie są różnice między leasingiem operacyjnym a finansowym?
Jak rozliczać koszty użyczonego pojazdu?
Samochód wykorzystywany w działalności gospodarczej pociąga za sobą wiele wydatków – na paliwo, części zamienne, naprawy i inne koszty eksploatacyjne. Przedsiębiorca wykorzystujący użyczony pojazd ponosi bowiem wszelkie wydatki związane z jego zwykłym używaniem i eksploatacją (o ile umowa nie stanowi inaczej).
Dlatego przepisy dopuszczają możliwość rozliczenia wydatków związanych z samochodem zarówno dla pojazdu wprowadzonego do ewidencji środków trwałych, jak i użyczonego.
Jeżeli użytkujemy pojazd na podstawie umowy użyczenia, trzeba prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, czyli tzw. kilometrówkę. Jest to zestawienie, którego niezbędnymi elementami są:
- nazwisko, imię i adres zamieszkania przedsiębiorcy,
- numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika,
- kolejny numer wpisu,
- przejechane trasy w celach firmowych (skąd -dokąd),
- datę i cel wyjazdu,
- liczbę faktycznie pokonanych kilometrów,
- stawkę za 1 km przebiegu,
- wynik mnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i określonej stawki,
- podpis przedsiębiorcy.
Aby uzyskać maksymalną wartość kosztów, które można rozliczyć w danym miesiącu, należy liczbę kilometrów pomnożyć przez stawkę za jeden km przebiegu, która dla samochodów osobowych wynosi odpowiednio:
- 0,5214 zł – pojemność silnika do 900 cm3,
- 0,8358 zł – pojemność silnika powyżej 900 cm3.
Kilometrówka w aplikacji inFakt wylicza się sama
Trzeba mieć na uwadze, że każdy wydatek musi być potwierdzony fakturą wystawioną na dane firmowe, którą przechowujemy w dokumentacji firmowej. Rozliczane koszty i trasy zawsze powinny być poniesione i przejechane w celach firmowych.
Samochód osobowy w aplikacji inFakt – jak wprowadzić?
Nadwyżka poniesionych kosztów i przejechanych kilometrów
W przypadku, gdy wartość poniesionych w danym miesiącu wydatków (wynikająca z faktur) jest wyższa od obliczonego według powyższego wzoru limitu (powyżej którego nie można rozliczać kosztów), to należy przenieść nadwyżkę na kolejny miesiąc.
Analogicznie postępujemy z nadwyżką przejechanych kilometrów i wygenerowanego na tej podstawie limitu.
Nadwyżka kosztów – jak wyliczyć kilometrówkę? Sprawdź na przykładzie
Użyczony samochód – rozliczenie VAT
Poniesione koszty związane z pojazdem używanym na podstawie umowy użyczenia dają również możliwość odliczenia podatku VAT. W tym zakresie przewidziane są jednak spore ograniczenia.
Można bowiem odliczyć tylko 50% VAT od paliwa i wydatków eksploatacyjnych samochodu.
Pozostała część VAT wraz z kwotą netto zwiększa koszty uzyskania przychodów, czyli obniża podatek dochodowy do zapłaty.
Chcesz księgować swoją firmę w prosty sposób?
- Przetestuj inFakt za darmo.
- Wystaw fakturę, dodaj koszt, opłać podatek wprost z inFaktu przez stronę www lub aplikację na smartfon.
- Otrzymasz bezpłatne wsparcie specjalistów.
- A gdy Twoje potrzeby wzrosną – inFakt zapewni Ci osobistą księgową lub księgowego.
Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.
Podziel się nim ze znajomymi