Kiedy powstaje strata z działalności?
Jedna z naszych Czytelniczek zapytała o sposób naliczania i rozliczania straty z działalności. Przedstawiamy Wam dzisiaj, jak prawidłowo powinno to wyglądać, czyli: strata z działalności – jak rozliczyć?
Strata z działalności – jak rozliczyć?
Czym jest strata z działalności i jak ją rozliczyć? Najprościej rzecz ujmując jest to nadwyżka kosztów firmowych nad uzyskanymi przychodami. Co ważne, a jest często powodem nieporozumień, liczy się ją dopiero po zakończeniu roku podatkowego, biorąc pod uwagę wszystkie poniesione koszty i uzyskane przychody łącznie.
W rozpatrywanym przypadku przedsiębiorca przez pół roku osiągał comiesięcznie przychód niższy od kosztów, co potraktował jako stratę z działalności, którą chciał rozliczyć w kolejnym roku.
Przez kolejne pół roku z kolei osiągał dochody, od których płacił podatek.
Przykład:
- Koszty w I półroczu – 30.000 zł
- Przychody w I półroczu – 10.000 zł
Koszty przewyższyły przychody o 20.000 zł (nie jest to jeszcze strata, a jedynie brak dochodu do opodatkowania)
- Koszty w II półroczu – 20.000 zł
- Przychody w II półroczu – 60.000 zł
Przychody przewyższyły koszty o 40.000 zł (podatnik osiągnął dochód, od którego płaci podatek)
Stratę możemy wyliczyć dopiero po podsumowaniu kosztów i przychodów za cały rok podatkowy łącznie – nie traktujemy wyniku za I półrocze jako odrębnego i samodzielnego, który mógłby podlegać rozliczaniu w kolejnym roku podatkowym.
- Koszty za cały rok łącznie – 50.000 zł
- Przychody za cały rok łącznie – 70.000 zł
Przedsiębiorca osiągnął dochód w wysokości 20.000 zł.
Nie można mówić o osiągnięciu za zakończony rok podatkowy straty i dochodu jednocześnie.
Stratę można rozliczyć przez 5 kolejnych lat
Przedsiębiorca może – paradoksalnie – skorzystać ze straty poprzez rozliczenie jej w kolejnym roku. Trzeba jednak pamiętać tutaj o limitach, bowiem w jednym roku można rozliczyć najwyżej połowę całej straty. Stratę można rozliczyć przez 5 kolejnych lat.
Stratę można rozliczać w kolejnym roku podatkowym miesięcznie lub dopiero w zeznaniu rocznym.
Stratę można rozliczyć tylko w ramach tego samego źródła przychodu
Oznacza to, że jeśli strata powstała w działalności gospodarczej – można ją rozliczyć tylko w ramach tej działalności; nie można jej rozliczyć w zeznaniu rocznym z pracy np. na etacie.
Wyjątkiem jest ryczałt! Ponieważ w przypadku ryczałtu nie ma kosztów firmy, można od tych przychodów odliczyć stratę z przychodów np. ze spółki.
Chcesz rozliczać swoją działalność w prosty sposób?
- Przetestuj inFakt za darmo, poznaj zalety prostej księgowości elektronicznej.
- Wystaw pierwszą e-fakturę w minutę przez stronę www lub aplikację na smartfon.
- Otrzymasz dodatkowo bezpłatne wsparcie specjalistów, 6 dni w tygodniu.
- Rozliczaj się samodzielnie lub inFakt ułatwi Ci wybór księgowej albo księgowego.
Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.
Podziel się nim ze znajomymi