Powódź – na jakie wsparcie mogą liczyć poszkodowani przedsiębiorcy?

Maciej Sztykiel
4.7 (40 głosów)

Odroczenie płatności podatku VAT, PIT i CIT oraz składek ZUS. Wsparcie kredytobiorców. 10 tys. zł bezzwrotnego zasiłku. To tylko część pomocy skierowanej do powodzian i przedsiębiorców z terenów objętych powodzią. W artykule zebraliśmy najważniejsze rozwiązania skierowane do osób poszkodowanych przez powódź.

Stan klęski żywiołowej, w związku z dramatyczną sytuacją powodziową, wprowadzono jak dotąd na obszarze 20 powiatów oraz 3 miast południowo-zachodniej Polski – pełną listę znajdziecie tutaj. Niewykluczone jednak jest rozszerzenie jego zakresu terytorialnego. Dzięki wprowadzeniu stanu nadzwyczajnego, państwo może stosować szerszy wachlarz rozwiązań pomocy dla powodzian i ich firm. Minister Finansów Andrzej Domański poinformował o zwiększeniu rezerwy budżetowej na pomoc powodzianom z 1 mld zł do 2 mld zł.

Bezzwrotna pomoc doraźna

Wszyscy poszkodowani przez powódź mogą liczyć na 10 tys. zł bezzwrotnej pomocy doraźnej:

  • 8 tys. zł z pomocy społecznej,
  • 2 tys. zł zasiłku powodziowego.

Po tę formę pomocy należy zgłosić się do lokalnego ośrodka pomocy społecznej lub urzędu gminy/miasta nie później niż 30 dni od powodzi. W przypadku ewakuowania z miejsca zamieszkania, takie osoby mogą zgłosić się do gminy sąsiadującej. Listę ośrodków pomocy społecznej z terenów objętych powodzią znajdziecie tutaj.

Wraz z wnioskiem należy złożyć oświadczenie o doznaniu szkody majątkowej w wyniku powodzi i określić wartość szkód, jednak nie większa niż 2 tys. zł. Dodatkowo należy oświadczyć, że osoba nie ubiegała się o zasiłek w innej gminie, a także zgodzić się na weryfikację danych zawartych we wniosku – składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej. 

Zasiłek na odbudowę

Zgodnie z zapowiedzią premiera Donalda Tuska możliwe będzie też uzyskanie:

  • do 100 tys. zł na remonty
  • do 200 tys. zł na odbudowę zniszczonych budynków mieszkalnych.

Pomoc ta również ma być bezzwrotna. Teraz ponad 500 inspektorów budowlanych będzie oceniać, które budynki nadają się do remontu, a które do całkowitej odbudowy. Aplikować należy do lokalnego ośrodka pomocy społecznej lub urzędu gminy/miasta nie później niż 30 dni od powodzi.

Odroczenie podatku VAT, PIT i CIT, a także PCC oraz składek ZUS

Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią będą mieli też możliwość odroczenia zapłaty podatku VAT, PIT i CIT – poinformował podczas posiedzenia sztabu kryzysowego minister Andrzej Domański. W przypadku:

  • VAT zapłata podatku zostanie odroczona do 25 stycznia 2025 r,
  • PIT zaliczki należne za okres od sierpnia do grudnia 2024 r. można rozliczyć do 30 kwietnia 2025 r.
  • CIT zaliczki należne za okres od sierpnia do grudnia 2024 r. można rozliczyć do 31 marca 2025 r.
  • Estońskiego CIT płatność została odroczona o 3 miesiące dla podatku z terminem płatności we wrześniu lub w październiku 2024 r.
  • ZUS płatność składek odroczono do 15 września 2025 r., bez odsetek.
  • PCC wymaganego w okresie od 16 września do 31 grudnia 2024 r. płatność odroczono do 31 stycznia 2025 r.

VAT 0% dla darowizn towarów i usług

Rozwiązanie o zerowym VAT weszło już w życie, rozporządzenie opublikowano w Dzienniku Ustaw. Rozwiązanie przewiduje VAT 0% dla darowizn towarów i usług przekazanych w ramach pomocy poszkodowanym wskutek powodzi. Więcej o tym przeczytacie w poprzednim wpisie na naszym Blogu. Klik!

Stawka obniżona będzie miał zastosowanie pod warunkiem, że darowizny zostaną dokonane za pośrednictwem:

  • organizacji pożytku publicznego;
  • jednostek samorządu terytorialnego;
  • podmiotów leczniczych lub
  • Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych

VAT 0% na materiały budowlane

Rząd wprowadza też zerową stawkę podatku VAT dla nieodpłatnych dostaw materiałów budowlanych na rzecz poszkodowanych w wyniku powodzi. Stawka będzie miała zastosowanie w przypadku darowizn na rzecz osób fizycznych, a także podmiotów które prowadzą działalność:

  • edukacyjną,
  • ochrony zdrowia,
  • kulturalną,
  • w zakresie opieki społecznej,
  • opieki nad dziećmi czy młodzieżą,
  • zbiorowego zakwaterowania uczniów lub studentów.

Dokładne warunki stosowania obniżonej stawki VAT na materiały budowlane znajdziecie w kolejnym naszym artykule.

Transport humanitarny wolny od opłat drogowych

Kolejnym rozwiązaniem jest zwolnienie pojazdów z transportem humanitarnym, o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów, z opłaty drogowej pobieranej w systemie e-TOLL. By z tego skorzystać należy przesłać wniosek na adres: pomocpowodzianom@gitd.gov.pl. Gotowy formularz do wypełnienia znajdziecie na stronach Ministerstwa Infrastruktury.

Państwo opłaci pensje i składki ZUS

Państwo pokryje też m.in. płace i składki ZUS do wysokości podwójnego minimalnego wynagrodzenia. Rozwiązanie jest zarezerwowane dla przedsiębiorców, którzy mimo zniszczenia ich firmowego majątku chcą dalej prowadzić działalność i nie zwolnią pracowników. Wsparcie to obejmie wyłącznie firmy, które znajdują się na obszarze, na którym wprowadzono stan klęski żywiołowej i zostały poszkodowane bezpośrednio w wyniku powodzi.

Wsparcie kredytobiorców z terenów powodziowych

Rząd przewiduje też roczną pomoc dla powodzian, którzy spłacają kredyty mieszkaniowe. Fundusz Wsparcia Kredytobiorców pokryje 12 rat kredytu osób prywatnych, których mieszkanie lub dom zostały zalane. Pomoc będzie bezzwrotna – zapowiedział premier. 

Swoje wsparcie przygotowują też banki zrzeszone w Związku Banków Polskich. Minister finansów wyraził oczekiwanie, że włączą się w pomoc powodzianom. W grę wchodzi uruchomienie kredytów klęskowych, o czym pisze ZBP, oraz moratorium dla kredytobiorców, czyli zawieszenie spłaty.

Program pomocy dla firm

Plan odtworzenia działalności gospodarczych na terenach objętych powodzią zapowiedział natomiast wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz. Obecnie taki całościowy program przygotowuje wspólnie Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Bank Gospodarstwa Krajowego. 

Infolinia dla przedsiębiorców z terenów objętych powodzią

ZUS uruchomił dziś też specjalną infolinię dla przedsiębiorców poszkodowanych powodzią. Urzędnicy udzielą Wam pomocy pod numerami telefonu 33 825 31 34 i 76 876 45 76 , w godzinach od 8 do 15. O formach możliwej do uzyskania pomocy informują też urzędnicy w placówkach stacjonarnych.

Infolinię uruchomiła także Krajowa Administracja Skarbowa, pod numerem telefonu 22 460 59 30 – czynna od godz. 8 do 18.


Maciej Sztykiel
Redaktor naczelny inFakt Blog. Były dziennikarz ekonomiczny RMF FM oraz Radia ZET. W inFakcie odpowiadam za tłumaczenie języka podatkowego na ludzki, krótkodystansową komunikację i długofalowy PR oraz kreatywny marketing. Po pracy jestem żeglarzem, marzycielem i psiarzem.