Przed Wami jedyne w swoim rodzaju zestawienie 57 praktycznych poradników dla dociekliwych przedsiębiorców. Zapoznajcie się z nimi, aby bez problemu poruszać się w meandrach polskich przepisów – wszystko opisane prostym i zrozumiałym językiem. O księgowości można mówić po ludzku i to właśnie staramy się robić!

Jak korzystać z tego postu?

Na początek parę słów wyjaśnienia.

Przez cały 2012 r. publikowaliśmy na łamach rozmaitych mediów, z którym współpracujemy, poradniki dla przedsiębiorców rozliczających się za pomocą KPiR. Pod koniec roku wspólnymi siłami wybraliśmy 57 najlepszych, najciekawszych, najbardziej praktycznych publikacji – specjalnie dla Was. Cóż, po prostu lubimy pomagać polskim przedsiębiorcom , bo wiemy, że czasami nie mają łatwo :)

Opisane zagadnienia, to praktyczne problemy, z którymi zapewne stykaliście się lub zetkniecie się na różnych etapach prowadzenia działalności. Autorami tekstów są eksperci inFaktu – księgowi i prawnicy.

Nie liczymy, że ktoś siądzie i za jednym zamachem przeczyta po kolei wszystkie 57 poradników inFaktu – chyba żaden ludzki umysł nie jest w stanie ogarnąć tyle księgowości naraz ;) (choć wiedza niektórych koleżanek z księgowości w inFakcie może temu przeczyć ;) Zapraszamy do zapisania tego postu w zakładkach i zaglądania do niego za każdym razem, gdy zakiełkuje w Was niecierpiące zwłoki pytanie zaczynające się np. od słów:

Czy można…? W jaki sposób…? Kiedy dokonać…?, Jak rozliczyć…? Czy warto…? Co, jeśli…? itd. itp.

A zresztą sami na pewno doskonale znacie tego typu pytania. Cóż, niejeden przedsiębiorca pogubił się już w meandrach polskiego prawa i podatków. Tym bardziej więc warto badać te meandry, aby działać bez obaw.

Zapraszamy do lektury.

Koszty firmowe

1) Reklama, PR, reprezentacja – to wydatki, które dotyczą każdej, nawet najmniejszej firmy i każdej branży. Bez nich raczej nie da się działać. Czy są jakieś limity rozliczania?

2) Wyżywienie, poczęstunek, catering – to niestety wątpliwe koszty firmowe. Są jednak sytuacje, w których można je rozliczyć.

3) Rozliczanie wysyłki towaru to problem, z którym stykają się m.in. sprzedawcy handlujący przez Internet.

4) Wraz z rosnącą popularnością Facebooka, zakup reklam w tym serwisie staje się coraz bardziej popularny. Reklama na Facebooku nie musi być dużym wydatkiem, ale zdecydowanie warto ująć ją w kosztach firmowych.

5) Wręczanie prezentów oznacza konieczność rozliczenia podatku dochodowego, a czasami także VAT-u. Dobrze znać te zasady.

6) Ubezpieczenie może stanowić koszt firmowy, ponieważ służy „zabezpieczeniu” źródła przychodu. Jakie zasady rządzą rozliczaniem wydatków tego rodzaju?

7) Wyjazdy zagraniczne także mogą stanowić źródło naprawdę solidnego kosztu. Jak rozliczyć delegację zagraniczną przedsiębiorcy?

8) Firma bez samochodu? Taki ewenement praktycznie się nie zdarza, zwłaszcza, że urzędnicy nie mają większych problemów, widząc pośród kosztów firmowych wydatki na samochód.

9) Ale samochód to nie wszystko – oprócz tego w kosztach mogą znaleźć się m.in. rower, skuter, motocykl, a nawet bilet na tramwaj.

10) Słowo „sponsoring” może kojarzyć się dwuznacznie, ale w rzeczywistości firmowej to jedno – niezłe źródło kosztów firmowych lub przychodów :)

11) Im bardziej atrakcyjne konto w banku, tym większe koszty mogą się z nim wiązać. A im większy to wydatek, tym bardziej opłaca się go wrzucić w koszty. Tylko jak i kiedy?

12) Fajnie posłuchać sobie muzyki podczas pracy, ale niestety nie zawsze jest to darmowe. Czasami trzeba zapłacić. Ba, tylko komu, ile i jak to zapisać w kosztach firmowych?

13) Z kosztami wiąże się także pewna nowość wchodząca w życie od początku 2013 r. Jeśli wrzucisz coś w koszty, a nie zapłacisz, to musisz liczyć się z możliwością, że w innym okresie trzeba będzie koszty zmniejszyć. Kiedy i jak?

14) Kredyt na firmę pozwala rozkręcić biznes, ale potrafi też solidnie nadszarpnąć kieszeń. Przynajmniej jednak odsetki można ujmować w kosztach.

15) Większość kar nie da się zapisać w kosztach, ale istnieje pewna „kosztowa” furtka w przypadku pewnego rodzaju kar, z której można skorzystać. Jaka?

16) Skoro samochód to tak popularny koszt firmowy, to wypadek samochodowy przedsiębiorcy nie należy pewnie do rzadkości. Wówczas trzeba wiedzieć jak go rozliczyć.

17) W kosztach firmowych czasami można zapisać kradzież. W jakich przypadkach jest to możliwe?

18) Pewnie każdy, kto kiedykolwiek „wrzucił” coś w koszty zadał sobie pytanie: „co grozi za naginanie zasad wrzucania w koszty„? Postanowiliśmy na to pytanie odpowiedzieć.

Podatek VAT

19) Wszędzie mowa o możliwości lub braku możliwości odliczania VAT-u, ale czy tak naprawdę zawsze opłaca się być VAT-owcem? Może są sytuacje, w której to wcale nie jest opłacalne?

20) VAT zapłacony, a brak płatności? Można przejść na kasowy lub spróbować odzyskać VAT. Nie jest to może najprostsze na świecie, ale możliwe.

21) Obowiązek podatkowy VAT przy usługach transportowych wygląda nieco inaczej, niż w przypadku pozostałych usług. Jak?

ZUS i tematy pokrewne

22) Ubezpieczenie chorobowe to jedyna dobrowolna składka ZUS. Mimo tego jest sporo osób, które je opłacają. Na co mogą wówczas liczyć?

23) Składki ZUS są złe, bo… trzeba je płacić :) – co do tego nie ma zapewne wątpliwości żaden przedsiębiorca, zwłaszcza ten świeżo upieczony i ten już na „dużym ZUS-ie”. Warto jednak pamiętać, że składki zmniejszają podatek dochodowy. Jak?

24) Koniec „małego ZUS-u” to nieunikniony test dla wielu przedsiębiorców. Co zrobić, gdy kończy się „mały ZUS” i zaczyna „duży”?

Tematy prawne istotne dla przedsiębiorców

25) Czasami indywidualna interpretacja podatkowa jest niezbędna. Dowiedzcie się jak ją uzyskać!

26) Każdy kto działa w Internecie, regularnie przesyła klientom, użytkownikom, czy potencjalnym kontrahentom informację handlową. Niestety, odbiorca musi na to wyrazić zgodę. Jak ją uzyskać i kiedy jest ważna?

27) W kontaktach wielu firm figuruje zapis o „zachowaniu poufności„. Czy wiecie do czego służy i dlaczego warto zadbać, aby zlazł się w umowie?

28) Promując swoje towary i usługi, wielu przedsiębiorców ma pokusę, aby reklama nie pokazywała całej prawdy lub pewne rzeczy po prostu ukrywała. Takie działania mogą zostać uznane za reklamę wprowadzającą w błąd. Czym to grozi?

29) Rząd stara się walczyć z opóźnionymi płatnościami, ale przepisy to jedno, a pewność co do kontrahenta to inna sprawa. Do jej sprawdzenia służą rejestry dłużników. Jak działają i jak z nich korzystać?

30) Konkurencja to podstawa wolnego rynku, ale podlega ona pewnym regulacjom. Właśnie dlatego można narazić się na zarzut stosowania czynów nieuczciwej konkurencji.

31) Przestępstwo lub wykroczenie skarbowe może zakończyć się nałożeniem grzywny, ale kary można uniknąć. Do tego służy instytucja „czynnego żalu”.

32) Fiskus śledzi zarobki osób działających w Internecie. Nie warto liczyć, że urzędnicy pominą przychody otrzymywane np. przez PayPala. Z tego artykułu dowiecie się na co trzeba uważać zarabiając w Internecie.

33) Konkursy to ciekawe narzędzie marketingu w Internecie. Zawsze jednak należy odpowiednio skonstruować regulamin konkursu, aby nikt nie posądził Cię o organizację… loterii. Jak tego dokonać?

34) Niekiedy nie odpowiadamy, sądząc, że w tak prosty sposób wyrażamy brak zgody. Są jednak przypadki, w których milcząca zgoda jest jak najbardziej wiążąca.

Zatrudnianie współpracowników

35) Zatrudnianie praktykantów to dobry sposób, aby przekonać się o umiejętnościach danej osoby przed wręczeniem jej umowy o pracę. Jak zatrudniać praktykantów zgodnie z literą prawa?

36) Umowa o dzieło i umowa zlecenie to bodaj najpopularniejsze formy zatrudniania współpracowników w najmniejszych firmach. Czym różnią się te kontrakty?

37) Trzeci sposób (oprócz powyższych), aby wygodnie nająć współpracownika, to zawarcie umowy o współpracy z freelancerem. Wówczas także trzeba pamiętać o paru istotnych kwestiach.

38) Stażysta to również niezły sposób, aby przekonać się o przydatności pracownika w firmie. Od praktyk jest o tyle lepszy, że wynagrodzenie stażyście płaci państwo. I zarazem o tyle gorszy, że nie można stażyście wówczas dołożyć nic od siebie…

Wystawianie faktur

39) Czasami faktura nie jest konieczna, aby udokumentować koszt. Jakie inne dokumenty mogą posłużyć w tym celu?

40) Faktura papierowa wciąż funkcjonuje w niektórych firmach. Taki dokument może jednak ulec zniszczeniu lub po prostu zgubić się. Co wtedy?

41) Błędy na fakturach mogą doprowadzić nawet do tego, że urzędnicy zakwestionują ujęcie ich w kosztach. Jak korygować błędy na fakturach?

Inne poradniki dla przedsiębiorców

42) Samodzielne prowadzenie KPiR może sprawić, że w księdze pojawią się błędy. Co w takim wypadku należy zrobić?

43) Wybór biura rachunkowego to poważna decyzja. Warto wówczas wziąć pod uwagę możliwie wiele aspektów, dzięki którym będziesz zadowolony z usług księgowych.

44) Zarabianie w AdSense to jeden z najpopularniejszych sposobów na zyski dla właścicieli stron www. Jednak taki przychód należy rozliczyć, nie warto zakładać, że urzędnicy nie słyszeli o AdSense.

45) Przedstawiciel wolnego zawodu ma dodatkowe możliwości jeśli chodzi o wybór formy opodatkowania. Zasady ogólne, podatek liniowy, ryczałt czy karta podatkowa – co wybrać wykonując wolny zawód?

Poradniki dla wykonujących wolne zawody

46) Umiejętne wrzucanie w koszty to jedno, ale późniejsze likwidowanie składników majątku to zupełnie inna kwestia. Warto ją poznać, aby zawczasu wiedzieć z czym może się wiązać ujęcie wydatku w kosztach.

47) Nie zawsze przedsiębiorca jest w stanie opłacić w całości wynajem biura lub gabinetu, a czasami po prostu nie potrzebuje go bez przerwy. Wówczas warto rozważyć podnajem. To nie takie trudne!

48) Każdy przedsiębiorca nieustannie dokonuje przelewów do rozmaitych kontrahentów i instytucji, dlatego o pomyłkę w wysokości kwoty nietrudno. Co zrobić, gdy się przydarzy?

49) Wybór biura rachunkowego nie jest decyzją ostateczną. Biuro jak najbardziej można zmienić i nie jest to trudnym procesem. Wystarczy na spokojnie wykonać po kolei wszystkie niezbędne czynności.

50) Czasami polscy przedsiębiorcy chcą działać w więcej niż jednej branży. Czy można wówczas zarejestrować drugą działalność gospodarczą?

51) Niewątpliwie pocieszającym jest fakt, że coraz więcej spraw można załatwić przez Internet. O VAT-7 bez podpisu kwalifikowanego pewnie większość z Was słyszała. Co jeszcze można załatwić online?

Ekspresowy kurs zakładania firmy

Na koniec ekspresowy, 6-strzałowy kurs podejmowania decyzji dla zakładających firmy. Nie da się ukryć, że przed otwarciem własnego biznesu każdy musi zmierzyć się z szeregiem zagadnień, które są niezbędne, a nijak mają się do pozyskiwania klientów, czy zarządzania firmą. Pomagamy w tym!

1. Nazwa dla nowej firmy wydaje się rzeczą oczywistą, ale nie chodzi tutaj o tę, którą będziesz posługiwać się w kontaktach z klientem. Chodzi o tę nazwę, która widnieje w CEIDG. Jak ją wybrać?

2. Adres siedziby firmy jest o tyle istotny, że pozwala rozliczać koszty z nim związane. Może to być także miejsce, w którym przedsiębiorca jednocześnie mieszka.

3. Forma opodatkowania decyduje o wysokości podatku dochodowego. Co za tym idzie, wpływa np. na możliwość zastosowania ulg, rozliczania kosztów firmowych czy sposób prowadzenia księgowości. Dlatego warto poświęcić chwilę na jej wybór.

4. Choć każdy wie czym są kody PKD, mało kto wie do czego tak naprawdę służą i z czym wiąże się ich wybór. W tym artykule podajemy podstawowe informacje o kodach PKD ważne dla zakładających firmy i nie tylko.

5. Być, albo nie być VAT-owcem – oto jest pytanie… na które każdy nowy przedsiębiorca musi sobie odpowiedzieć. Za i przeciw jest całkiem sporo. W tym artykule wyjaśniliśmy podstawy, które pozwolą podjąć właściwą decyzję.

6. ZUS to mus… I choćby dlatego warto świetnie znać zasady, którymi się rządzi. Ot, choćby to, czy warto co miesiąc dokładać parę złotych ekstra, aby posiadać ubezpieczenie chorobowe.

PS. Na liście nie ma pytania, które Was nurtuje? Nic prostszego – zostawcie je w komentarzu :) Na pewno odpowiemy.