Istnieje kilka sposobów rozliczania wydatków na wynajem mieszkania, w którym jednocześnie prowadzimy działalność gospodarczą. Kiedy można zaliczyć w koszty firmy 100% poniesionych wydatków?

Wynajem mieszkania możemy wliczyć w koszty firmy

Kiedy decydujemy się wynająć lokal na potrzeby biura, sprawa jest oczywista – przysługuje nam prawo do wliczenia w koszty firmy całego wydatku. Robimy to na podstawie umowy najmu, dowodów zapłaty lub faktur.

Jeśli wynajmujemy mieszkanie, w którym jednocześnie mieszkamy i prowadzimy firmę, powinniśmy wykonać kilka kroków:

  • zadbać o odpowiedni zapis w umowie najmu, pozwalający na wykorzystywanie mieszkania na potrzeby działalności gospodarczej
  • wydzielić pomieszczenie poświęcone jedynie działalności
  • sporządzić oświadczenie, które pokazuje, jaką część mieszkania stanowi wydzielone pomieszczenie
  • wliczać w koszty firmy tylko tę część wydatków, która odpowiada procentowo wydzielonemu pomieszczeniu.

Kiedy wynajem mieszkania w całości stanowi koszty firmy

Wyjątkową sytuacją jest ta, w której musimy wynająć mieszkanie w innej miejscowości z powodu konieczności czasowego przeprowadzenia się – ale wyłącznie ze względu na zawarcie umowy z kontrahentem, obligującej nas do przeniesienia się.

Przykład:

Przedsiębiorca mieszka i prowadzi firmę w Krakowie, ale ze względu na możliwość zawarcia korzystnego kontraktu, decyduje się na przeprowadzkę do Warszawy na, powiedzmy, najbliższych 6 miesięcy. W mieszkaniu zatrzyma się tylko on sam, bez rodziny. Czy całość wydatków za wynajem może wliczyć w koszty firmy?

Wynajem mieszkania zmniejsza podstawę opodatkowania

Jeśli przedsiębiorca spełni warunek wynajmowania mieszkania tylko na potrzeby prowadzonej działalności, a najbliższa rodzina (małżonek, dzieci) będą przebywać pod innym adresem – do kosztów prowadzonej działalności można zaliczyć całość ponoszonych wydatków na wynajem i media. Dlaczego? Tego typu rozwiązanie traktuje się jak usługę hotelową. Ze względów finansowych wynajęcie lokalu pozostaje, oczywiście, korzystniejsze niż korzystanie z hotelu.

Czy muszę wpisać adres mieszkania do CEiDG?

W omawianym przypadku nie ma potrzeby aktualizowania wniosku CEiDG – nie trzeba wpisywać adresu mieszkania jako adresu prowadzenia działalności.

Przygotowaliśmy dla Was artykuł o tym, jak rozliczyć koszty mieszkania oraz jeden z odcinków inFakt TV: Jak korzystnie rozliczać koszty mieszkaniowe?.

Chcesz dodawać i rozliczać koszty w prosty sposób?

  • Przetestuj inFakt za darmo, poznaj zalety prostej księgowości online.
  • Wystaw bezbłędną e-fakturę w minutę przez stronę www lub aplikację na smartfon.
  • 6 dni w tygodniu możesz pytać o radę naszych specjalistów przez email lub telefonicznie.
  • Rozliczaj się samodzielnie lub wybierz sprawdzonego księgowego.

Załóż testowe konto.

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.