inFakt News – najważniejsze zmiany dla przedsiębiorców września 2026 r.

★ ★ ★ ★ ★
4.5 (10 głosów)

Wrzesień przyniósł kilka ważnych zapowiedzi, które warto mieć na oku, planując najbliższe miesiące w firmie. Kary w KSeF mają pojawić się dopiero w 2028 roku, od 1 października tego roku każda JDG musi korzystać z e-Doręczeń, a w przyszłym roku prawdopodobnie będziesz odpowiadać za… błędy kontrahenta w VAT! Poniżej najważniejsze tematy z naszego bloga i nie tylko – krótko i konkretnie.

e-Doręczenia obowiązkowe dla JDG od 1 października 2026 r.

Jeśli prowadzisz jednoosobową działalność zarejestrowaną w CEIDG przed 1 stycznia 2025 roku, adres do e-Doręczeń powinien być aktywowany do końca września. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zrób to niezwłocznie. To bezpłatna usługa, którą założysz przez Profil Zaufany lub aplikację mObywatel. Sprawdź, jak uruchomić e-Doręczenia

ZUS w 2027 r. wyższy niż kiedykolwiek

Pełne składki społeczne po raz pierwszy w historii przekroczą 2000 zł miesięcznie, a razem ze składką zdrowotną zbliżą się do 2,5 tys. zł. Mały ZUS wzrośnie nieznacznie – do 469,85 zł (to o 13,67 zł więcej niż obecnie). Zobacz, ile ZUS zapłacisz w 2027 roku

Minimalne wynagrodzenie 2027 – już oficjalne

15 września w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie: od 2027 roku płaca minimalna wzrośnie do 4950 zł brutto (+144 zł), a minimalna stawka godzinowa do 32,30 zł brutto. To temat, który dotyka wszystkich JDG zatrudniających pracowników lub zleceniobiorców – koszt pracownika na etacie wzrośnie do ok. 5964 zł miesięcznie.

VAT 2027 – możesz odpowiadać za błędy kontrahenta

Od 1 stycznia 2027 roku firma może zostać obciążona za VAT niezapłacony przez usługodawcę np. przy zakupie reklamy, oprogramowania czy usług księgowych. Ochroni Cię płatność w mechanizmie podzielonej płatności, czyli split payment. Dowiedz się, kogo dotyczy ta zmiana VAT

Ciąg dalszy nowości w VAT – mniej formalności

Zmiany w VAT to także uproszczenia niektórych procedur. Zniesione zostaje np. osobne zgłoszenie spisu z natury przy zamykaniu firmy. Ponadto kupując auto z UE nie trzeba już płacić VAT od razu w ciągu 14 dni. Ma pojawić się też dobrowolna procedura składu VAT – pozwalająca odroczyć rozliczenie podatku dla określonych towarów. O tych aspektach pisaliśmy na naszym blogu.

Rząd przyjął projekt nowej skali PIT – tzw. trzeci próg podatkowy 

29 września rząd przyjął projekt ustawy zmieniającej od 2027 roku skalę podatkową: pierwszy próg PIT wzrośnie ze 120 tys. do 130 tys. zł (nadal ze stawką 12%), pojawi się nowy, trzeci przedział – dochody od 130 do 150 tys. zł opodatkowane stawką 24%, a dochody powyżej 150 tys. zł obejmie stawka 32%. Przeczytaj o skali podatkowej po zmianach od 2027 roku

Budżet państwa z rekordowym deficytem

29 września Rada Ministrów przyjęła projekt budżetu na 2027 rok. Uchwalona została także Strategia zarządzania długiem sektora finansów publicznych na lata 2027-2030. Nie cichną głosy, że w tym roku w projekcie ustawy został zatwierdzony rekordowy deficyt. To aż 281,2 mld zł.

Kary w KSeF później, bo dopiero od 2028 r.

Ministerstwo Finansów rozpoczęło prace nad przesunięciem kar za błędy w Krajowym Systemie e-Faktur – z 2027 na 2028 rok. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy chcieli więcej czasu na oswojenie się z systemem bez finansowych konsekwencji. Sprawdź szczegóły kar w KSeF

Limity podatkowe 2027 rosną

W 2027 roku więcej przedsiębiorców będzie mogło skorzystać z ryczałtu, statusu małego podatnika czy rozliczenia kwartalnego VAT. To efekt umocnienia euro. Warto dodać, że limity podatkowe rosną pierwszy raz od kilku lat. 

Księgowi inFaktu – poznaj ich bliżej

Jak przejść od akrobatyki do księgowości? Co łączy pszczoły i pracę księgowego? Jak kilometry na rowerze przekładają się na precyzję w księgach rozliczeniowych? Przedstawiamy naszych księgowych, ale z zupełnie innej strony. Poznaj Patrycję, Agnieszkę i Wojciecha, którzy podzielili się kulisami swojej pasji i codziennej pracy.

Działasz w branży paliwowej? Uważaj na nowy podatek

Podatek od nadzwyczajnych zysków ze zbycia paliw ciekłych w okresie od marca 2026 do marca 2027 roku, czy tzw. windfall tax, to nowa propozycja rządowa. Danina (nawet do 60% podstawy jej obliczenia) ograniczy wysokie zyski koncernów paliwowych wynikające z nadzwyczajnej sytuacji na rynkach energii oraz zasili budżet państwa. Ustawę podpisał Prezydent 1 października 2026 r.

Zmierzch kas fiskalnych – czas na e-Paragony

Rząd szykuje darmową aplikację e-Paragony, która może zastąpić fizyczne kasy fiskalne. To część szerszego pakietu Deregulacja 2.0. Docelowo administracja ma wstępnie wypełniać deklaracje VAT na podstawie pozyskanych w ten sposób danych (dla ok. 2 mln podatników). Uwaga, to wciąż zapowiedź, nie ustawa!

Zmodernizowany Wykaz Podatników VAT

We wrześniu nastąpiła techniczna aktualizacja białej listy VAT. Od 12 października planowane jest wdrożenie jej zmodernizowanej wersji. Całość dostępna będzie pod nowym adresem. Dla firm to konieczność aktualizacji zakładek, procedur weryfikacji kontrahentów oraz ewentualnych integracji systemów księgowych i narzędzi automatycznej weryfikacji rachunków bankowych. 

Z aplikacją inFaktu nie martwisz się o technikalia – nasz zespół stale czuwa, aby aplikacja była na bieżąco ze wszystkimi zmianami podatkowymi.

Usprawnienie w pakiecie VAT e-commerce

Proponowane zmiany to pierwsza część unijnego pakietu ViDA i mają charakter upraszczający. Doprecyzowują m.in. zasady liczenia progu 10 tys. euro decydującego o miejscu opodatkowania sprzedaży wysyłkowej do innych krajów UE oraz moment powstania obowiązku podatkowego w procedurze OSS. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 roku.

Transkrypcja małżeństw jednopłciowych a skutki podatkowe

Końcem września pojawiła się Interpretacja ogólna MF ws. transkrypcji małżeństw jednopłciowych. Dzięki niej osoby tej samej płci pozostające w związku małżeńskim zawartym legalnie w innym kraju UE, których dokumenty zostały transkrybowane do polskiego rejestru, mogą m.in. rozliczać wspólnie PIT i należeć do tzw. zerowej grupy w podatku od spadków i darowizn.

Nowy Unijny Kodeks Celny

To największa reforma unijnego prawa celnego od kilkudziesięciu lat. Uruchomiono już wybrane elementy, m.in. nowy Urząd UE do Spraw Celnych i unijne centrum danych celnych. Temat dotyczy przede wszystkim firm importujących towary spoza UE lub sprzedających w modelu dropshippingu lub cross-border. Nowy Unijny Kodeks Celny wszedł w życie 20 września, ale to dopiero początek – większość przepisów zacznie obowiązywać za 12 miesięcy.

Ustawa antygreenwashingowa

Firmy nie mogą już używać określeń typu „ekologiczny” czy „zielony” bez wiarygodnych dowodów. Dotyczy to opisów produktów, reklam i opakowań. Ustawa przygotowana przez UOKiK (już uchwalona przez Sejm i Senat, czeka na podpis Prezydenta) to odpowiedź na unijną dyrektywę EmpCo dotyczącą walki z tzw. greenwashingiem, czyli pseudoekologicznym marketingiem. Nowa ustawa wchodzi w życie dopiero 27 września 2027 roku.

Powakacyjne nowości w inFakcie

Dla klientów z obsługą księgową udostępniliśmy konto firmowe zintegrowane z aplikacją – to płatności, przelewy i księgowość w jednym miejscu. W wakacje uprościliśmy też kreator zakładania firmy – teraz kody PKD podpowie Ci asystent AI. Sprawdź też nowy cennik inFaktu, a w nim m.in. plan inFakt Plus ze wsparciem sztucznej inteligencji.

 Rekord wpłat 1,5% podatku dla OPP

Na koniec zdecydowanie pozytywna informacja. Według serwisu podatki.gov.pl Organizacje Pożytku Publicznego otrzymały rekordowe wpłaty za 2025 rok. Na ich konta trafiło ponad 2,6 miliarda złotych. Wsparcie przekazało ponad 17 mln osób, a średnia kwota wpłaty to 151 zł. Czy wiesz, że możesz wygodnie rozliczyć swój PIT z inFaktem? A w razie potrzeby, możesz porozmawiać z doradcą podatkowym.

Bądź na bieżąco z tym, co ważne

Obserwuj nasz blog i kolejne wydania inFakt News! 🚀