e-Urząd Skarbowy – co tam znajdziesz?
Wizyty w urzędzie skarbowym dla większości podatników są problematyczne, a kontakt z urzędnikami stresujący. Na szczęście instytucje państwowe idą z duchem czasu i oferują możliwość załatwienia coraz większej liczby spraw za pośrednictwem swoich portali – takich jak e-Urząd Skarbowy. Co to takiego i co można tam zrobić?
Czym jest e-Urząd?
Portal e-Urząd to nowoczesna forma komunikacji pomiędzy podatnikami a urzędem skarbowym. Jest to ogólnodostępny sposób na załatwienie spraw podatkowych online, bez wychodzenia z domu, na dowolnym urządzeniu i o dowolnej porze.
Dodatkowo dzięki tego rodzaju komunikacji na linii podatnik–urząd nie ma już konieczności wykonania dodatkowych czynności na poczcie czy w banku. Oznacza to, że całą korespondencję przesyłasz do urzędu skarbowego zdalnie, a odpowiedni przelew bankowy wykonasz również bezpośrednio ze strony e-Urząd Skarbowy.
Kto może skorzystać z usług na stronie e-Urząd Skarbowy?
Z portalu e-Urząd Skarbowy może korzystać każdy podatnik, czyli:
- osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej;
- osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą;
- płatnicy;
- spółki kapitałowe, spółki osobowe, fundacje i stowarzyszenia, spółdzielnie, grupy kapitałowe.
Aby skorzystać z serwisu, nie ma potrzeby wcześniejszej wizyty w urzędzie skarbowym czy przeprowadzenia dodatkowej rejestracji. Nie ma również konieczności instalacji dodatkowego oprogramowania. Wystarczy, że zalogujesz się jedynie na stronie podatki.gov.pl, a jako sposób logowania możesz wybrać:
- login gov.pl, czyli przez profil zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczną;
- logowanie danymi podatkowymi (PESEL lub NIP, łączna kwota przychodu z roku poprzedniego, jedna z kwot przychodu z roku bieżącego np. z PIT-11, kwoty nadpłaty lub podatku do zapłaty z zeznania za rok poprzedni);
- aplikację mObywatel.
Należy pamiętać, że wybierając sposób logowania z wykorzystaniem danych podatkowych, otrzymasz ograniczony dostęp do serwisu, tj. zobaczysz jedynie zakładkę Twój e-PIT i swoje dane.
Uwaga
Jeśli podczas próby logowania do serwisu otrzymujesz komunikat o niepełnych danych, to znaczy, że przed logowaniem musisz złożyć w urzędzie skarbowym formularz ZAP-3.
Jakie sprawy załatwisz na stronie e-Urząd Skarbowy?
Krajowa Administracja Skarbowa, tworząc portal e-Urząd, chciała, aby każdy podatnik mógł dopełnić wszystkich formalności szybko, łatwo i przyjemnie. Dzięki temu na stronie wykonasz takie czynności jak:
- złożysz zeznanie roczne dzięki zakładce Twój e-PIT – możesz w tym miejscu złożyć zeznanie PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 lub PIT-38;
- skorzystasz z aplikacji e-Mikrofirma, która umożliwia bezpłatne prowadzenie ewidencji faktur zakupowych i sprzedażowych, a także przygotowanie i wysyłkę plików JPK;
- sprawdzisz historię złożonych deklaracji;
- sprawdzisz swoje salda i rozliczenia w poszczególnych podatkach PIT, CIT i VAT;
- uzyskasz informację o zwrocie podatku PIT i VAT;
- zapłacisz podatki np. PIT, CIT, VAT, ale również podatek od spadków i darowizn czy PCC, mandaty karne i wiele innych;
- sprawdzisz swój numer mikrorachunku podatkowego;
- w ciągu zaledwie kilku minut możesz uzyskać zaświadczenie o swoich dochodach;
- bezpłatnie uzyskasz zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach;
- zaktualizujesz swoje dane, czyli złożyć druk ZAP-3 i w ten sposób poinformować urząd skarbowy o np. zmianie adresu zamieszkania lub numeru konta bankowego;
- dzięki opcji e-korespondencji w łatwy i szybki sposób przekażesz do urzędu skarbowego dokumenty, takie jak np. czynny żal (zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego), zawiadomienie ZAW-NR (o zapłacie należności na rachunek bankowy inny niż widniejący w wykazie podatników VAT), wniosek o stwierdzenie nadpłaty, wniosek o zwrot kosztów za zakup kasy fiskalnej lub pismo ogólne w dowolnej sprawie;
- złożysz pisma i wnioski w imieniu swoim jak i swoich mocodawców, pod warunkiem że posiadasz pełnomocnictwo ogólne;
- złożysz pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1) oraz zawiadomienie o jego zmianie lub odwołaniu (OPL-1);
- uzyskasz informacje o swoich mandatach;
- otrzymasz informację o wszystkich twoich aktach notarialnych.
Pamiętaj, że prowadzenie e-korespondencji z urzędem skarbowym wymaga wcześniejszego udzielenia zgody na doręczenie elektroniczne. Należy go udzielić po zalogowaniu się do serwisu e-Urząd.
Raport podatnika na stronie e-Urząd
Jest to nowa funkcja udostępniona na stronie e-Urząd Skarbowy dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Dzięki tej opcji, w jednym miejscu możesz zweryfikować najważniejsze informacje związane z twoją firmą:
- dane identyfikacyjne;
- stosowana forma opodatkowania;
- informacje o zaległościach podatkowych;
- czy zaliczki są rozliczane w sposób prawidłowy;
- dane o zgłoszonych rachunkach bankowych;
- informacje o pełnomocnikach.
Podsumowanie
Korzystanie z serwisu e-Urząd jest dobrowolne, ale pozwala na szybsze załatwienie wszelkich formalności. Dodatkowo, co ważne, po zalogowaniu się do usługi e-Urząd masz dostęp do wszystkich swoich danych, dzięki temu w łatwy sposób możesz sprawdzić m.in. dane swoje i swojej firmy, informacje o tzw. mikrorachunku podatkowym, na który wpłacisz należne podatki, historie płatności, złożone wnioski i dokumenty czy udzielone pełnomocnictwa.
Załóż firmę, zleć księgowość
Zamów darmową rozmowę z Księgowym, który założy
Twoją firmę.
Podziel się nim ze znajomymi