Zakup oprogramowania to podstawowy wydatek przedsiębiorcy, który wiąże się z wyjątkowym sposobem wliczania go w koszty firmowe. Jak amortyzować oprogramowanie? Zwróć na to szczególną uwagę!
Różne rodzaje oprogramowań i ich klasyfikacja
Zakupowane oprogramowanie można podzielić na 2 generalne grupy:
- tzw. oprogramowanie systemowe, które jest niezbędne do tego, by komputer można było uruchomić
- oprogramowanie związane z autorskimi prawami majątkowymi i licencjami, zaliczane do wartości niematerialnych i prawnych.
W zależności od tego, do której grupy można zakwalifikować zakup, inaczej będzie się go rozliczało w kosztach firmy.
Co można wliczyć w koszty firmowe od razu?
Programy, które zaliczamy do systemowych, nie podlegają amortyzacji. Ich wartość zwiększa wartość początkową zakupionego zestawu komputerowego.
Podobnie postępujemy w sytuacji, gdy przedsiębiorca planuje używać program krócej niż rok. W takich sytuacjach nie ma potrzeby amortyzowania zakupu, ponieważ nie spełnia on warunków bycia uznanym za wartości niematerialne i prawne.
Jeżeli wartość programu komputerowego nie przekracza 3.500 zł, wydatki na jego nabycie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów w miesiącu oddania do używania.
Nie można amortyzować jednorazowo wartości niematerialnych i prawnych!
Niektóre rodzaje oprogramowania zaliczamy do wartości niematerialnych i prawnych, jeśli:
- są przeznaczone na potrzeby własne jednostki lub oddane do używania na podstawie umów najmu i dzierżawy
- nadają się do użytku gospodarczego
- przeznaczone są do użytku powyżej 1 roku.
Należy określić jego wartość początkową i amortyzować – wyłącznie metodą liniową. Wartość początkową stanowi cena nabycia, czyli kwota należna sprzedawcy powiększona o koszty związane z zakupem (do dnia przekazania programu do używania). Do kosztów tych możemy zaliczyć transport, załadunek, wyładunek, ubezpieczenie w drodze, montaż, instalację, itd.
Dla oprogramowania najwyższa możliwa stawka to 50%, ponieważ minimalny okres rozliczania odpisów amortyzacyjnych określono jako 24 miesiące. Przedsiębiorca może zdecydować o rozłożeniu amortyzacji na dłuższy okres, tym samym obniżając stawkę.
Do amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych nie można stosować przepisów o jednorazowej amortyzacji (de minimis). Jest ona przewidziana tylko dla środków trwałych.
Poznaj 5 sposobów obniżania podatku dochodowego amortyzacją!
Chcesz rozliczać amortyzację w prosty sposób?
- Przetestuj inFakt za darmo, poznaj zalety prostej księgowości elektronicznej.
- Wystaw pierwszą e-fakturę w minutę przez stronę www lub aplikację na smartfon.
- Otrzymasz dodatkowo bezpłatne wsparcie specjalistów, 6 dni w tygodniu.
- Rozliczaj się samodzielnie lub inFakt ułatwi Ci wybór sprawdzonej księgowej albo księgowego.
Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.
Podziel się nim ze znajomymi