Co to jest portal S24 i jak z niego korzystać?
Udostępniony od 1 stycznia 2012 roku portal s24 umożliwia elektroniczną rejestrację i aktualizację podmiotów gospodarczych z osobowością prawną.
W pigułce:
- Za pośrednictwem online’owej platformy s24 możemy rejestrować i wprowadzać zmiany w podmiotach o osobowości prawnej.
- Możemy korzystać tylko z gotowych wzorów dokumentów.
- Dokumenty poświadczamy Profilem Zaufanym (ePUAP) lub podpisem elektronicznym (kwalifikowanym).
Jakie kategorie osób prawnych obsługuje portal s24?
Za pośrednictwem platformy można dokonać rejestracji oraz zmian w takich podmiotach jak:
- spółka:
- jawna;
- z ograniczoną odpowiedzialnością;
- komandytowa;
- partnerska;
- komandytowo-akcyjna;
- akcyjna;
- spółdzielnia;
- przedsiębiorstwo państwowo;
- jednostka badawczo-rozwojowa.
Przepisy dotyczące funkcjonowania systemu s24 są regulowane przez Kodeks Spółek Handlowych.
Na jakich zasadach działa platforma s24?
Do korzystania z systemu nie są wymagane żadne specjalne uprawnienia. Każdy może założyć na portalu bezpłatne konto.
Użytkownik musi posługiwać się wzorami dokumentów i wniosków udostępnionych na platformie. System nie umożliwia przesyłania innych, niestandardowych dokumentów. Oznacza to, że nie ma np. możliwości rejestracji umowy spółki z o.o. zawierającej dodatkowe, niestandardowe zapisy i ustalenia. Jeśli mamy umowę, której zapisy wykraczają poza wzór z Ministerstwa Sprawiedliwości, jesteśmy zmuszeni skorzystać z usług notariusza.
Każdy kreator tworzenia dokumentów oraz wniosków na platformie s24 ma mechanizm walidacji, czyli wstępnego sprawdzenia poprawności wypełnienia dokumentu. Oznacza to, że w przypadku niewypełnienia wymaganego pola lub braku dodania odpowiedniego załącznika, kreator uniemożliwi złożenie wniosku.
Jak podpisać dokumenty składane przez portal s24?
Aby dokonać zmian w istniejących podmiotach lub aby złożyć wniosek rejestrujący podmiot za pomocą systemu s24 niezbędne jest elektroniczne podpisanie dokumentów.
Dokumenty możemy podpisywać elektronicznie na dwa sposoby. Rekomendowane jest korzystanie z profilu zaufanego na rządowej platformy teleinformatycznej ePUAP ,za pomocą której możemy złożyć podpis zaufany.
Alternatywą dla ePUAP jest możliwość podpisania dokumentów i wniosków za pośrednictwem podpisu elektronicznego. Korzystanie z ePUAP jest korzystniejsze, ponieważ nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi opłatami. W przypadku podpisu elektronicznego, osoba ponosi koszt urządzenia oraz koszt związany z utworzeniem podpisu przez PWPW.
Jakie dokumenty można składać przez portal s24?
Dokumenty jakie można utworzyć dla spółki z o.o. za pośrednictwem s24 to między innymi:
- Umowa spółki z o.o.
- Oświadczenie o wniesieniu kapitału
- Lista wspólników
- Oświadczenie o udzielonym pełnomocnictwie do złożenia wniosku
- Uchwała o powołaniu pełnomocnika spółki
- Pełnomocnictwo do zawarcia umowy spółki
- Uchwała o zmianie adresu spółki z o.o.
- Zatwierdzenie sprawozdania finansowego sp. z o.o. bez obecności rewidenta
- Uchwała zmieniająca umowę spółki z o.o.
- Uchwała rozwiązania spółki
- Dobrowolne umorzenie udziału w spółce z o.o.
- Pokrycie straty w spółce z o.o.
- Podział zysku w spółce z o.o.
- Umowa zbycia udziałów w spółce z o.o.
- Oświadczenie nowego wspólnika o objęciu udziałów w spółce z o.o.
Należy pamiętać, że każdorazowo użytkownik będzie zmuszony korzystać z dostępnego na platformie s24 wzoru wybranego dokumentu od Ministerstwa Sprawiedliwości. Informację na temat zakładania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez internet znajdziesz tutaj.
Podziel się nim ze znajomymi