Co najlepiej sprzedaje się w polskim internecie

Coraz więcej ludzi kupuje przez internet, coraz więcej robi to w polskich sklepach internetowych. Rośnie liczba osób kupujących przez internet praktycznie wszystko, od świeżych warzyw prosto od rolnika po samochody. Co Polacy kupują najchętniej?

27,8 mln – to liczba aktywnych internautów w Polsce. I rośnie. Do korzystania z sieci przekonują się starsi, młodsi – wchodzą dziś internetu znacznie szybciej niż ich rodzice. Razem z rosnącym dostępem do sieci, zwiększa się też popularność usług świadczonych na odległość – a na ich czele są tak kochane przez Polaków zakupy.

W internecie jest prościej

Jak donosi raport Gemiusa na temat kondycji polskiej branży e-commerce w roku 2018, „kupujący online mają generalnie bardzo dobrą opinię o zakupach przez internet i opinia ta ulega polepszeniu. Są one przede wszystkim postrzegane jako nieskomplikowane i wygodne, ale także tańsze i zajmujące mniej czasu, niż kupowanie w sklepach tradycyjnych”.

To wszystko prawda. Czynnikiem najmocniej przemawiającym za kupowaniem w sieci jest całodobowa dostępność towarów (tak wskazało 87% osób biorących udział w badaniu Gemius), nieco mniej ważny jest nieograniczony czas na wybór poszukiwanego produktu.

Szukasz biura rachunkowego?

Poznaj nowy standard biura rachunkowego

  • Bez dojazdów do Księgowego
  • Bez papierowych faktur
  • Bez marnowania Twojego czasu
Znajdź Księgowego Nie masz firmy? Załóż firmę z inFakt

Tylko w 2018 roku skorzystało z tej możliwości 37% internautów z miasta do 200 tys. mieszkańców, 34% z miasta powyżej 200 tys. i 29% mieszkańców wsi.

W internecie kupuje najwięcej ludzi z wykształceniem średnim (44%), wyższym (31%) i niższym (24%). Najczęściej robią to ludzie, którzy swoją sytuację materialną w domu oceniają jedynie jako „dobrą” (54%). Rzadziej ci, którym żyje się „średnio” (40%) oraz „źle” (6%).

Popularne produkty w e-sklepach

Co kupują? Najpopularniejszymi kategoriami produktów w 2018 roku były – kolejno – odzież, dodatki, akcesoria, książki, płyty, filmy oraz bilety do kina/teatru. Ale oferta sklepów internetowych jest tak szeroka, że można w sieci kupić, a więc i sprzedać, wszystko. Nie jest już utrudnieniem wysyłka wielkogabarytowych zakupów, ani kwestia dotarcia do oddalonych o kilkaset kilometrów miejscowości – przy rosnącej wraz z e-handlem branży logistycznej i coraz większym bezpieczeństwie zakupów, jedynym pytaniem, jakie przewija się pośród sprzedających w internecie nie jest „komu?”, ale „co?” warto sprzedawać.

„Zawsze marzyłam o założeniu własnej firmy. Chciałam spróbować sił realizując moje projekty i pomysły, a że lubię piękne przedmioty, miłe tkaniny czy zabawę w dobór barw i tekstur, dlatego rozwój Bascat był niejako dla mnie naturalny” – wspomina pani Iza, która wymyśliła i prowadzi sklep Bascat.pl, po brzegi wypełniony gadżetami przydatnymi w podróży. A że sprzedaje je we własnym sklepie, potwierdza tylko tezę, że sprzedaż w internecie nie zaczyna i nie kończy się tylko na Allegro. Ten serwis wydaje się być najpopularniejszym miejscem do wystawania i sprzedawania towarów, ale miliony Polaków coraz chętniej robią zakupy w małych i średnich sklepach internetowych, kuszących ich ciekawą ofertą i bezpieczeństwem wymiany danych.

Co więcej rośnie „odwrócony efekt ROPO”, a to znaczy, że coraz częściej Polacy wybierają się do tradycyjnych sklepów stacjonarnych po to, by zobaczyć dany produkt, dowiedzieć się o nim więcej, ale zakupu dokonują już online. Widać to szczególnie po branży odzieżowej (41% w niej kupujących przyznaje się do tego), obuwniczej (40%) i w sklepach sprzedających RTV i AGD (38%).

Gdy zerknąć na zakupy z podziałem na płeć – w 2018 roku kobiety najczęściej kupowały odzież, akcesoria i dodatki (74%), książki i płyty (58%), kosmetyki i perfumy (51%), obuwie (50%) czy artykuły dziecięce i zabawki (34%). W przypadku mężczyzn największą popularnością cieszyła się odzież (52%), książki i płyty (50%), bilety do kina (49%), podróże (44%) czy sprzęt RTV i AGD (40%).

Jeśli te najchętniej kupowane towary rozbić teraz na wiek kupujących, okaże się, że odzież największe wzięcie ma w grupie wiekowej 25-34 (72%), książki i płyty oraz bilety na imprezy kulturalne – 35-49 (odpowiednio dla danej kategorii: 66% i 68%). Obuwie najczęściej kupują klienci w wieku 25-34 (44%) i 35-49 (46%) lat, podobnie kosmetyki i perfumy (po 50%) oraz sprzęt RTV i AGD (po 44%).

Wśród najstarszych kupujących, w wieku 50+, najlepiej sprzedają się: odzież i akcesoria (53%), obuwie (41%), kosmetyki i perfumy (46%) i sprzęt RTV/AGD (39%). Najmłodsi – w wieku 15-24 lata – jeśli kupują, to najczęściej odzież (61%), kosmetyki (50%), książki i płyty (48%) i bilety do kina czy teatru (45%).

Niezależnie jednak od tego, co przedsiębiorca zamierza sprzedawać w swoim sklepie, przed uruchomieniem sklepu powinien rozejrzeć się po rynku, zwłaszcza w branży, która jego interesuje, i zrobić rozeznanie – jak silna jest konkurencja i jakim zainteresowaniem cieszą się w niej produkty. Analiza rynku to podstawa nie tyle każdego e-biznesu, co samego pomysłu na sprzedaż w internecie. Bez niej skutecznie sprzedawać będzie o wiele trudniej.

***
Partnerem wpisu jest Shoper.pl – dostawca oprogramowania dla sklepów internetowych, z którego mogą skorzystać wszyscy e-przesiębiorcy, niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności.

Księgowość online bez wychodzenia z domu

  • Bez papieru
  • Bez dojazdów do księgowego
  • Bez marnowania Twojego czasu