Łatwo trafić na opinie mówiące, że prowadzenie firmy w Polsce nie należy do prostych z uwagi na skomplikowane i często zmieniające się przepisy. Mimo tego od czasu do czasu trafiają się takie kłopotliwe obowiązki dla właścicieli firmy, które znikają. Zapraszamy do obejrzenia odcinka inFakt TV, który opisuje właśnie takie przepisy.

Czy takich przepisów, które mogłyby utrudniać życie, ale już tego nie robią jest wiele? To oczywiście zależy od konkretnej firmy, gdyż zestaw obowiązków może być różny. Na pewno jednak da się takie wybrać i nie są to obowiązki wyszukiwane „na siłę”. Sprawdźcie je w poniższym odcinku inFakt TV.

<

1. Rejestracja firmy była znacznie bardziej kłopotliwa

Całkiem niedawno założenie firmy było znacznie większym problemem, niż jest obecnie. Teraz wymaga to złożenia formularza CEIDG-1 i rejestracji w ZUS. Kontakt z urzędem skarbowym jest opcjonalny (dotyczy rejestracji VAT). W niektórych miastach wszystkich 3 obowiązków można dopełnić w jednym urzędzie, a wtedy przy dobrych układach zajmuje to 1-2 godziny.

To oczywiście nie wszystko. Formularz CEIDG-1 to nie tylko wniosek o wpis do CEIDG. To także podanie o REGON i o NIP (jeśli przedsiębiorca go nie ma) – osoba zakładająca firmę dostanie te numery niejako „z automatu”. Wizyta w GUS-ie już nie jest konieczna. Ponadto, za pomocą CEIDG-1 wybiera się także formę opodatkowania oraz terminy rozliczeń podatku dochodowego (miesięczne lub kwartalne).

Do niedawna konieczne było ponadto zgłaszanie działalności z zatrudnionymi pracownikami do PIP i Sanepidu. Teraz na szczęście nie ma już takiej konieczności.

2. Drukowanie i składanie PIT-5

Do 2007 roku PIT-5 był dla przedsiębiorcy tak oczywisty, jak obecnie jest deklaracja VAT-7(K). Za pomocą PIT-5 deklarowało się przed fiskusem sposób wyliczenia zaliczki na podatek dochodowy, w tym kwotę przychodu i kosztów, a także składek ZUS uwzględnionych w obliczeniach. Deklarację należało składać regularnie w ciągu roku.

Jak łatwo się domyślić, był to dodatkowy, dość uciążliwy obowiązek, zwłaszcza dla osób samodzielnie prowadzących księgowość. Na szczęście PIT-5 został zniesiony – teraz można go nadal sporządzać do własnych potrzeb, ale nie ma takiego obowiązku.

3. Podwójna zaliczka na podatek dochodowy

Jeszcze całkiem niedawno funkcjonował dość nietypowy sposób rozliczania ostatniej zaliczki na podatek dochodowy w danym roku podatkowym. Otóż do 20 grudnia należało zapłacić zaliczkę za listopad w podwójnej wysokości, a w styczniu następnego roku nie płaciło się zaliczki w ogóle. W związku z tym przedsiębiorcy starali się możliwie podwyższyć koszty w listopadzie, by podatek płacony w grudniu był możliwie niski.

Na szczęście ten dość kuriozalny mechanizm został zniesiony. Obecnie wszystkie zaliczki na podatek dochodowy oblicza się i płaci tak samo – w tych samych terminach.

4. Zgoda na faktury elektroniczne

Jak pisaliśmy już kilkakrotnie, popularność faktur elektronicznych w Polsce pozostawia wiele do życzenia. Zdecydowana większość przedsiębiorców trzyma się faktur wystawianych na papierze. Zapewne ma to związek z przyzwyczajeniem, ale niekorzystne przepisy miały tutaj także duże znaczenie. Na szczęście – już nie mają.

Do końca 2012 r. wysyłka faktury e-mailem wymagała uzyskania zgody klienta na faktury elektroniczne oraz posiadania jej potwierdzenia. Tę zgodę trzeba było uzyskać przed wysyłką pierwszej faktury e-mailem, co sprawiało, że w wielu przypadkach z e-faktur po prostu rezygnowano.

Obecnie jednak wysyłanie faktur w postaci plików elektronicznych nie wymaga posiadania potwierdzenia zgody klienta. Zakłada się, że jeśli klient opłacił fakturę wysłaną e-mailem, to wyraża zgodę na elektroniczny sposób fakturowania. Nadal jednak klient może wymagać od sprzedawcy faktury na papierze, a ten nie może jej wówczas odmówić.

Dopełniaj obowiązki z inFaktem!

Jak widać, są takie przepisy, które czasami znikają – i warto o tym wiedzieć. W tym z całą pewnością pomaga konto inFakt.pl. Jak to działa?

  • Zakładasz darmowe konto inFakt.pl
  • Wypełniasz dane księgowe i uruchamiasz darmowy 30-dniowy test
  • inFakt.pl jest na bieżąco aktualizowany przez księgowych – wraz ze zmianami w przepisach
  • Dzwonisz lub e-mailujesz do księgowych – kiedy tylko potrzebujesz
  • Czytasz przydatny newsletter i bloga inFaktu

Jak widać inFakt może bardzo pomóc w prowadzeniu firmy. Zapraszamy do sprawdzenia.