ZUS ZWUA – formularz do wyrejestrowania z ubezpieczeń
Do czego służy druk ZUS ZWUA? W jakim terminie należy go złożyć? Jakie dane na nim uzupełnić? Kto ma obowiązek złożyć taki formularz? W jaki sposób dostarczyć taki druk?
ZUS ZWUA – informacje ogólne
Formularz ZUS ZWUA jest drukiem, który służy do wyrejestrowania ubezpieczonego z ubezpieczeń lub do zgłoszenia korekty danych o wyrejestrowaniu ubezpieczonego z ubezpieczeń.
Termin na złożenie tego druku zgłoszeniowego, to 7 dni od dnia zajścia zmiany, która powoduje konieczność wyrejestrowania.
Obowiązek złożenia dokumentu jest po stronie płatnika składek – art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
ZUS ZWUA – wypełnienie
Druk ZUS ZWUA składa się z VII części. W I. części DANE ORGANIZACYJNE zaznaczamy powód złożenia druku, czyli
- albo wyrejestrowania z ubezpieczeń (pole 01.),
- albo zgłoszenie korekty danych o wyrejestrowaniu ubezpieczonego z ubezpieczeń (pole 02.).
Pola 03, 04 zostawiamy puste.
W bloku II. DANE IDENTYFIKACYJNE PŁATNIKA SKŁADEK wpisujemy dane płatnika, takie jak :
- NIP (pole 01.),
- Numer REGON (pole 02.),
- PESEL – o ile został nadany (pole 03.),
- w polu 04. w zależności od rodzaju dokumentu wpisuje się 1 – w przypadku dowodu osobistego, 2 – w przypadku paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość obywatela Unii Europejskiej,
- w polu 05 – wpisuje się serię i numer – odpowiednio do kodu wpisanego w pole 04 – dowodu osobistego, paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość obywatela Unii Europejskiej,
- nazwę skróconą (pole 06.)
- nazwisko i imię (pola 07. 08).
W części III. DANE IDENTYFIKACYJNE OSOBY WYREJESTROWYWANEJ Z UBEZPIECZEŃ wpisujemy następujące dane ubezpieczonego :
- PESEL (pole 01.),
- rodzaj dokumentu, seria i numer (pola 03, 04) – wypełniane tylko wtedy, gdy nie ma nr PESEL,
- nazwisko, pierwsze imię, data urodzenia (pola 05, 06, 07)
Pole 02. pozostawiamy puste.
W bloku IV. WYREJESTROWANIE Z UBEZPIECZEŃ określamy :
- kod tytułu ubezpieczenia (pole 01.),
- datę wyrejestrowania z ubezpieczeń (pole 02.),
- kod przyczyny wyrejestrowania (pole 03.).
W V. części OŚWIADCZENIE PŁATNIKA SKŁADEK uzupełniamy datę wypełnienia druku (pole 01), płatnik składa swój podpis i przybija pieczątkę (jeśli ją ma) – pola 02, 03. W VI. OŚWIADCZENIE OSOBY WYREJESTROWYWANEJ Z UBEZPIECZEŃ ubezpieczony wyrejestrowywany składa swój podpis. Ostatni VII. ADNOTACJE ZUS blok zostaje pusty.
Sposób przekazywania dokumentów
Płatnicy rozliczający składki za więcej niż 5 osób, są zobowiązani zgodnie art. 47a ust. 1 ustawy z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, do przekazywania dokumentów do ZUS w formie elektronicznej.
Natomiast odnosząc się do art. 47a ust. 2 ustawy z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, płatnicy rozliczający nie więcej niż 5 osób, mogą druki przekazywać w formie dokumentów papierowych. Nie ma też żadnych przeciwwskazań, aby przekazywali je do ZUS elektronicznie.
Podziel się nim ze znajomymi