Od stycznia 2018 r. wysyłka JPK_VAT będzie obowiązkowa dla wszystkich mikroprzedsiębiorców. Ministerstwo Finansów przygotowało na tę okazję pewne zmiany w strukturze, planuje również dużą akcję informacyjną i zachęca do wysyłania struktury wcześniej.

Kompendium informacji o JPK

Zmiany w strukturze JPK_VAT od stycznia 2018 r.

Po konsultacjach z przedsiębiorcami Ministerstwo Finansów przygotowało pewne zmiany w strukturze JPK_VAT. Zmiany te mają obowiązywać dla struktur przesyłanych od dnia 1 stycznia 2018 r.
W nowej strukturze zmniejszona zostanie ilość pól obowiązkowych do wypełnienia np. nie będzie obowiązku zamieszczania adresu podatnika, zmianie ulegnie sposób oznaczania kolejnych przesyłanych struktur JPK_VAT za ten sam okres. Pierwszy z przesyłanych plików w polu „cel złożenia” powinien zawierać cyfrę „0”.
W nowej strukturze będzie można podać adres e-mail, co ma ułatwić szybki kontakt z podatnikiem, w przypadku niezgodności w złożonej strukturze JPK_VAT.
Nowy schemat został już opublikowany na stronie Ministerstwa Finansów, na razie wyłącznie w formacie xsd.
JPK_VAT

Pomoc przy sporządzaniu JPK_VAT

Dla przedsiębiorców, którzy nie korzystają z programów księgowych umożliwiających sporządzenie oraz wysłanie JPK_VAT Ministerstwo Finansów przygotowało bezpłatne narzędzie, dzięki któremu osoby te będą mogły samodzielnie sporządzić oraz wysłać JPK_VAT.
Informacje w jaki sposób samodzielnie sporządzić JPK_VAT znajdują się tutaj, w punkcie 5 – Jak złożyć JPK_VAT.
Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się na samodzielne sporządzenie JPK_VAT powinien pobrać zamieszczony na tej stronie dokument w formacie csv oraz ręcznie przepisać wymagane w dokumencie dane z rejestrów VAT.

Wysyłka JPK_VAT

Wysyłka JPK_VAT możliwa jest:

  • przy pomocy certyfikatu kwalifikowanego, czyli bezpiecznego podpisu elektronicznego, albo
  • przy pomocy profilu zaufanego.

Profil zaufany jest nieodpłatny, można go założyć przez internet lub w puncie potwierdzającym. Szczegółowe informacje o tym co to jest profil zaufany oraz w jaki sposób go założyć znajdują się tutaj.
Potwierdzeniem wysyłki JPK_VAT jest UPO_JPK.  Tylko uzyskanie takiego dokumentu jest potwierdzeniem, że JPK_VAT zostało wysłane.

Ministerstwo zachęca do wysyłki JPK_VAT

Ministerstwo Finansów zachęca przedsiębiorców do sporządzenia i wysłania JPK_VAT już za październik, listopad oraz grudzień 2017 r.
Podatnicy, którzy złożą JPK_VAT za te miesiące uzyskają zwrot VAT do 25 dni.
Co ważne, za miesiące październik, listopad, grudzień 2017 r. JPK_VAT należy przesłać zgodnie z obecnie obowiązującą strukturą.

Niezgodności w JPK_VAT

Jeżeli w przesłanej strukturze JPK_VAT pojawią się niezgodności przedsiębiorca otrzyma o tym fakcie powiadomienie. Powiadomienie takie zostanie wysłane:

  • na adres mailowy przedsiębiorcy z adresu  jpk.analizy@ds.mofnet.gov.pl, lub
  • na numer telefonu wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub aktualizacyjnym w postaci wiadomości SMS.

Wiadomości takie opatrzone podpisem „Ministerstwo Finansów, Departament Poboru Podatków” będą zawierać prośbę o sprawdzenie przesłanej struktury JPK_VAT oraz kontakt ze swoim urzędem skarbowym w celu wyjaśnienia niezgodności.
Tego typu działanie może zachęcić oszustów do wyłudzenia od przedsiębiorców środków finansowych, wobec tego Ministerstwo przewidując takie możliwości informuje, że powiadomienia te nie będą zawierać wezwań do zapłaty podatku oraz nie będą zawierać żadnych linków, ani załączników.
Więcej informacji planowanych o zmianach przepisów pojawi się na bezpłatnych szkoleniach organizowanych w ramach Ogólnopolskiej Akademii inFakt!