Czy przedsiębiorca musi sporządzać spis z natury, jeśli nie ma żadnych towarów, które są objęte spisem?

Mimo że styczeń już za nami, otrzymujemy wciąż pytania o wpisywanie zerowego spisu z natury do KPiR na początek roku. Czy taka potrzeba rzeczywiście istnieje?

Obowiązek sporządzania spisu z natury

Spis z natury to dokument będący wykazem składników majątkowych, który powinien zawierać informacje o:

  • towary handlowe i materiały
  • półwyroby i wyroby gotowe
  • braki i odpady użytkowe
  • towary będące własnością przedsiębiorcy, ale w dniu sporządzania spisu z natury będące poza firmą.

W remanencie na koniec roku nie ujmuje się środków trwałych ani wyposażenia, czyli takich składników majątku, jak: komputery, laptopy, telefony czy samochody.

Wpisuje się je do ewidencji wyposażenia firmy lub ewidencji środków trwałych.

Jak przeprowadzić remanent na koniec roku?

Zerowy spis z natury [Szybka Porada Księgowa]

Zerowy spis z natury a obowiązek sporządzenia

Jeśli przedsiębiorca nie dysponuje omawianymi składnikami majątkowymi, ma obowiązek przygotowania zerowego spisu z natury. Informację o nim zamieszcza w KPiR pod datą 31.12.

Nie ma tutaj znaczenia fakt, że firma nie posiada żadnych składników podlegających wpisywaniu do remanentu. Przepisy nie przewidują możliwości skorzystania ze zwolnienia w takich przypadkach.

Spis z natury na początek roku podatkowego

Informację o spisie z natury, którego wartość jest zerowa, należy także uwzględnić w KPiR na początek nowego roku. Jest to pierwszy wpis do Książki Przychodów i Rozchodów.

Spis z natury o wartości zerowej

Wątpliwości w tym temacie powodują przepisy, które nie mówią wprost o spisie z natury, którego wartość wynosi 0. Nie mówią także precyzyjnie o zwolnieniu z obowiązku, dlatego za pewnik przyjmuje się konieczność zamieszczenia informacji o sporządzeniu spisu z natury niezależnie od jego wartości – czyli również wtedy, kiedy jego wartość jest zerowa.

Chcesz rozliczać swoją firmę w prosty sposób?

  • Przetestuj inFakt za darmo, poznaj zalety prostej księgowości elektronicznej.
  • Wystaw pierwszą e-fakturę w minutę przez stronę www lub aplikację na smartfon.
  • Otrzymasz dodatkowo bezpłatne wsparcie specjalistów, 6 dni w tygodniu.
  • Rozliczaj się samodzielnie lub inFakt ułatwi Ci wybór księgowej albo księgowego.

Załóż testowe konto

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.