Handlowanie towarami przez Internet często oznacza konieczność dostarczenia towaru za pośrednictwem poczty lub kuriera. Zgodnie z przepisami to tzw. „sprzedaż wysyłkowa”, którą przedsiębiorca zobligowany jest prawidłowo rozliczyć pod względem VAT-u. Zasady w tej kwestii zmieniły się jednak wraz z początkiem 2014 r. Jak więc np. właściciel sklepu internetowego rozliczy obecnie VAT przy sprzedaży wysyłkowej?

Sprzedaż wysyłkowa traktowana była na wyjątkowych zasadach

W 2013 r. w przypadku transakcji, za które zapłacono z góry (w całości lub częściowo), a także „dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym” obowiązek podatkowy powstawał w momencie otrzymania przez przedsiębiorcę płatności. Nie miał tu znaczenia termin wydania towaru dostarczycielowi przesyłki, ani chwila jego odbioru przez klienta.

Najistotniejszy był moment, w którym pieniądze wpłynęły na rachunek bankowy sprzedawcy lub zostały mu przekazane przez kuriera. Rozliczenie VAT-u w obydwu wspomnianych sytuacjach dokonywane było na wyjątkowych zasadach – nie zależało bowiem od terminu wystawienia faktury.

Niestety taki system sprawiał pewne problemy w kontekście sprzedaży „za pobraniem”. Jako że VAT należało rozliczyć w terminie, w którym pieniądze docierały do przedsiębiorcy to w teorii trzeba było dopiero w tym momencie drukować paragon, a następnie wysyłać go klientowi.

Wspomniane zasady rozliczania sprzedaży wysyłkowej na terenie Polski w pewnej mierze uległy jednak zmianie. Z czego to wynika i jak przedstawiają się obecnie?

Dostawa wysyłkowa za zaliczeniem pocztowym nie należy już do wyjątków

Od początku 2014 r. ogólnym terminem rozliczenia VAT-u nie jest już moment wystawienia faktury, ale data wykonania usługi albo dostarczenia towaru.

Oczywiście przewidziane są tu pewne wyjątki. Jednym z nich jest sprzedaż, za którą zapłacono z góry (częściowo lub w całości), którą należy rozliczyć według daty płatności. Wyjątkiem są też m.in media, dla których istotna jest data wystawienia faktury.

Do wyjątków nie zalicza się już jednak „dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym”. Co za tym idzie nie będzie miał tu zastosowania przepis odnoszący się do rozliczenia VAT-u w momencie otrzymania zapłaty. Dotyczy to jednak tylko płatności „za pobraniem”.

Jak rozliczyć VAT przy sprzedaży wysyłkowej?

W kontekście sprzedaży wysyłkowej rozliczenie można podzielić na dwa rodzaje:

  • Płatność przelewem (przedpłata).

Do takiej sytuacji dochodzi w momencie, w którym kupujący płaci za np. kartą kredytową czy przelewem jeszcze przed otrzymaniem przesyłki.

  • Płatność za pobraniem.

Tutaj nabywca płaci umówioną kwotę płaci przy odbiorze towaru dostarczycielowi przesyłki, np. kurierowi bądź listonoszowi.

Jak więc w obydwu wymienionych sytuacjach wygląda sposób rozliczania podatku VAT? W przypadku płatności przelewem terminem rozliczenia VAT-u jest termin zapłaty. W praktyce polega to na tym, że sprzedawca może wydrukować paragon w dniu, w którym otrzymał pieniądze, a następnie wysłać go do nabywcy wraz z przesyłką. Ta zasada pozostaje tym samym niezmienna. Wynika to z faktu, że również przed 2014 r. przedpłata sprawiała, że przedsiębiorca miał obowiązek rozliczenia VAT-u.

Zmieniły się za to zasady odnoszące się do przypadku, w którym płatność następuje „za pobraniem”. Jako, że przekazanie pieniędzy następuje dopiero po otrzymaniu przesyłki, VAT należy rozliczyć zgodnie z datą sprzedaży. Z zastrzeżeniem, że nie chodzi tu o datę wydania przesyłki firmie kurierskiej czy nadania na poczcie, ale o to kiedy nabywca ją otrzymał. Tym samym, żeby prawidłowo rozliczyć VAT należy wiedzieć, w którym momencie dokładnie nabywca odebrał wysłany towar.

Jak jednak należy ustalić termin, w którym przesyłka dotarła do adresata? Nie powinno stanowić to większego problemu w przypadku korzystania np. z usług firm kurierskich, które przekazują informacje o tym co aktualnie dzieje się z przesyłką. Niezależnie jednak od tego w jaki sposób przedsiębiorca nadaje towar konieczne jest uzyskanie potwierdzenia faktycznej daty jego dostarczenia.

„Pobranie” wciąż problematyczne pod względem wystawienia paragonu

Wraz ze zmianami jakie weszły w życie od 1 stycznia 2014 r. nie zniknął jednak problem odpowiedniego terminu drukowania paragonu w kontekście transakcji „za pobraniem”. W tym przypadku bowiem niewłaściwe może się okazać wysłanie paragonu razem z zamówioną przesyłką.

Żeby z tego wybrnąć można przykładowo najpierw wystawić fakturę, która dotrze do nabywcy wraz z przesyłką, a dopiero po tym wydrukowanie paragonu i jego dołączenie do egzemplarza faktury posiadanego przez przedsiębiorcę już po dostarczeniu przesyłki.

W kontekście wystawiania faktur na sprzedaż wysyłkową należy jednak pamiętać, by nie zamieszczać na niej daty sprzedaży (dostarczenia towaru). Powód? W momencie wysyłki nie można dokładnie przewidzieć, kiedy przesyłka zostanie odebrana przez klienta.

Załóż bezpłatne konto i korzystaj!

  • Dzwoń do księgowych inFaktu – kiedy tylko potrzebujesz
  • Czytaj przydatny newsletter
  • Testuj księgowość online i fakturowanie – za darmo!

Załóż konto