Sprzedając towar lub usługę musisz wystawić fakturę dokumentującą transakcję – to podstawowa zasada w obrocie gospodarczym. Nie wszyscy wiedzą natomiast, że w niektórych przypadkach można dokonać zamiany ról polegającej na tym, że faktury sprzedażowe wystawia nabywca, a nie sprzedawca towaru lub usługi.

Samofakturowanie – o co chodzi?

Samofakturowanie polega na tym, że fakturę VAT wystawia w imieniu i na rachunek sprzedawcy nabywca towarów lub usług. Jak to działa? Otóż przedsiębiorca-dostawca wydaje towar lub wykonuje usługę, ale nie dokumentuje tej czynności żadnym dokumentem. Obowiązek wystawienia faktury spoczywa na nabywcy świadczenia, czyli po prostu na przedsiębiorcy, który kupuje towar lub usługę. Co istotne, nabywca może w imieniu i na rachunek sprzedawcy wystawiać zarówno faktury, jak i ich duplikaty oraz korekty faktur.

Dla kogo samo fakturowanie?

Samofakturowanie to rozwiązanie warte do rozważenia przede wszystkim dla przedsiębiorców, którzy

  • handlują z zagranicznymi kontrahentami (m.in. dokonują importu usług),
  • dokonują wielu drobnych zakupów u jednego lub kilku dostawców (np. przedsiębiorca prowadzący sklep z materiałami budowlanymi, często uzupełnia towar kupując różnego rodzaju wkręty, śruby, kołki, uchwyty itp.),
  • mają problemy z terminowym otrzymywaniem faktur od kontrahentów (faktury przychodzą nieregularnie, z opóźnieniem albo nie docierają wcale).

Jaki warunki trzeba spełnić?

Jeżeli rozważamy, rozpoczęcie wystawiania faktur w imieniu i na rachunek sprzedawcy usługi lub towaru powinniśmy być świadomi, jakie obowiązki się z tym wiążą. Po pierwsze konieczne jest zawarcie porozumienia pomiędzy stronami transakcji – nabywcą i sprzedawcą. Obecnie przepisy nie określają formy takiej umowy. Warto jednak, aby dla celów dowodowych zachować formę pisemną.

Kiedy samofakturowanie

Ustawodawca nie określił również elementów umowy, poza jednym – z umowy ma jasno wynikać procedura zatwierdzania faktur przez sprzedającego. Kolejny warunek to akceptacja przez sprzedającego, każdej wystawionej przez nabywcę faktury. Dopiero po zaakceptowaniu dokumentu staje się on pełnoprawną fakturą kosztową stanowiącą podstawę do odliczenia VAT. Każda faktura wystawiona w imieniu i na rachunek sprzedawcy musi posiadać wszystkie wymagane przepisami elementy standardowej faktury, a ponadto zawierać adnotację „samofakturowanie”.

Samofakturowanie a VAT

Sprzedawca, który zaakceptuje fakturę wystawioną przez nabywcę powinien ująć ją w swojej ewidencji sprzedaży i na jej podstawie wyliczyć należny VAT. Nabywca natomiast zaakceptowaną fakturę powinien traktować tak samo jak inne standardowe faktury otrzymywane od sprzedawców towarów i usług tzn. ująć dokument w ewidencji zakupów i dokonać odliczenia VAT. Rozliczenia VAT dokonujemy w okresie rozliczeniowym, w którym faktura została zaakceptowana.

Chcesz wystawiać faktury w prosty sposób?

  • Przetestuj inFakt za darmo, poznaj zalety prostej księgowości online.
  • Wystaw bezbłędną e-fakturę w minutę przez stronę www lub aplikację na smartfon.
  • 6 dni w tygodniu możesz pytać o radę naszych specjalistów przez email lub telefonicznie.
  • Rozliczaj się samodzielnie lub wybierz sprawdzonego księgowego.

Załóż testowe konto.

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.