Duży 46-calowy telewizor wiszący w firmowej siedzibie – o tym myśli wielu przedsiębiorców. Niestety, nie każdy ma szansę, by taki wydatek wrzucić w koszty prowadzenia działalności. Kiedy urzędnicy nie zakwestionują rozliczenia telewizora?

Zakup musi mieć związek z działalnością

Laptop, skaner czy drukarka to sprzęty, które przedsiębiorcy bardzo często wrzucają w firmowe koszty. Właściwie żadnego problemu nie stanowi udowodnienie, że są one potrzebne do prowadzenia działalności. A to podstawowy warunek, by przeciwko ich rozliczeniu nie oponowali urzędnicy.

Oczywiście identycznie sprawa wygląda w przypadku zakupu telewizora i chęci jego ujęcia w kosztach. Tyle, że w tym przypadku udowodnienie jego przydatności w firmie wcale nie musi być tak proste. Za każdym razem oceny należy dokonać biorąc pod uwagę charakter firmy.

Telewizor w firmie – dla kogo taka opcja?

Trudności w rozliczeniu w kosztach działalności wydatku związanego z zakupem odbiornika telewizyjnego nie powinny mieć, np.:

  • firmy działające w segmencie public relations, agencje reklamowe i marketingowe oraz sporządzające analizy i raporty medialne,
  • szkoły językowe, przedszkola,
  • lokale gastronomiczne, kawiarnie, bary, sklepy,
  • gabinety lekarskie,
  • salony kosmetyczne.

Jak więc można zauważyć chodzi tu o takie działalności, w których telewizor może służyć do prezentowania pewnych treści (filmów instruktażowych, edukacyjnych, itp)., a także staje się sposobem na umilenie klientowi oczekiwania na zakup czy wizytę. Tym samym należy zadbać, by w przypadku, gdy odbiornik przeznaczony jest dla klientów, znalazł się w miejscu, do którego mają oni dostęp – nie na zapleczu, ale np. w poczekalni.

Prowadzenie firmy w domu a rozliczenie telewizora

Nad rozliczeniem zakupu telewizora mogą się też zastanawiać przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność w domu. Decydując się na taki krok powinni oni jednak zachować sporą dozę ostrożności.

A to dlatego, że to właśnie na ich barkach spoczywa obowiązek udowodnienia, że sprzęt służy wyłącznie w działalności i nikt nie korzysta z niego prywatnie. W tym kontekście trzeba więc przede wszystkim zadbać, by odbiornik postawić w tej części mieszkania, która została wydzielona pod firmę.

Jak długo sprzęt będzie służył firmie? To ważne przy rozliczeniu

Zakup telewizora „na firmę” wymaga odpowiedniego rozliczenia. Sposób postępowania zależy od wartości towaru oraz przewidywanego czasu jego używania w działalności. Jeśli przedsiębiorca ma zamiar korzystać z niego dłużej niż rok (zazwyczaj właśnie tak się dzieje), a wartość cena zakupu przekroczyła 3,5 tys. zł, powinien zakwalifikować go jako środek trwały. Konieczna jest tu również amortyzacja, czyli rozliczanie zakupu w kosztach nie jednorazowo, ale w ratach.

Z kolei jeśli przewidywany czas wykorzystania w firmie to więcej niż 12 miesięcy, ale jego wartość nie przekracza 3,5 tys. zł, nie trzeba zapisywać go w ewidencji środków trwałych. Telewizor można zaliczyć do kosztów bezpośrednio.

Za koszt uzyskania przychodu można również uznać wydatki na serwis i naprawy, zakup dodatkowych kabli, opłaty abonamentowe i licencyjne, itp. Problematyczne może się okazać rozliczenie płatnego pakietu telewizji cyfrowej lub kablowej. Urzędnicy mogą się temu sprzeciwić mając wątpliwości, czy posłuży to wyłącznie klientom.

Abonament RTV i opłaty licencyjne

Posiadanie telewizora wymaga jego rejestracji w placówce Poczty Polskiej lub na jej stronie internetowej. Trzeba to zrobić do 14 dni od jego zakupu (niezależnie czy sprzętu się faktycznie używa). Przedsiębiorca zobligowany jest również do regularnego opłacania tego abonamentu. W przypadku zapłaty za cały rok z góry to kwota 232,20 zł. Można ją zaliczyć do kosztów.

Może się również zdarzyć, że przedsiębiorca musi uiścić opłaty licencyjne na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (np. ZAiKS, STOART, SAWP, ZPAV). Zrzeszają one twórców, artystów wykonawców, producentów lub organizacje radiowe i telewizyjne. Rozliczenie z nim jest konieczne jeśli w miejscu prowadzenia działalności odtwarza się muzykę lub filmy.