Wśród zmian w VAT od początku 2014 r. istotne jest także to, że przepisy fakturowe zostały przeniesione z rozporządzenia do ustawy o VAT. Nie zostały jednak skopiowane, ale zaszły w nich także pewne zmiany. Wśród zmian istotne dotyczą korekt.

W jakich sytuacjach wystawia się korektę?

Faktura korygująca to dokument, którym poprawia się błędy liczbowe na fakturach, w tym dotyczące kwoty i stawki VAT. Oczywiście, faktura korygująca może także zmieniać mniej istotne błędy, np. dane stron transakcji.

Lista elementów niezbędnych na fakturze korygującej w poprzedniej wersji była skonstruowana nieco inaczej. Obecnie można uznać, że jest prostsza. Zaszła w niej także jedna istotna zmiana, na którą trzeba zwrócić uwagę.

Zgodnie z nowymi przepisami, fakturę korygującą wystawia się w sytuacji:

  • obniżenia ceny, np. w formie rabatu,
  • zwrotu towaru,
  • zwrotu całości lub części zapłaty,
  • podwyższenia ceny,
  • pomyłki w cenie, stawce, kwocie podatku lub jakiejkolwiek pozycji faktury.

Przykład? Fakturę korygującą, obniżającą kwotę do zera, wystawia się w momencie, gdy klient np. rozmyślił się z zakupu online (ma do tego prawo w ciągu 10 dni), a następnie zwrócił towar, zaś sprzedawca zwrócił mu zapłatę. Oczywiście, korektę wystawia się pod warunkiem, że faktura w ogóle została wystawiona. Jeśli jeszcze nie została, to kwotę zwraca się bez konieczności dokumentowania tego faktu.

Oczywiście, wśród przykładów powodów korekt, mogą być także rozmaite rodzaje błędów i pomyłek.

Co musi znajdować się na korekcie?

Warto także zajrzeć do obecnie funkcjonującego zestawu elementów niezbędnych na fakturze korygującej. Na dokumencie muszą się znaleźć co najmniej:

  • nazwa – faktura korygująca lub korekta,
  • numer kolejny oraz data wystawienia korekty,
  • część danych z faktury pierwotnej (m.in. dane stron transakcji, nazwa torwaru lub usługi),
  • przyczyna korekty,
  • treść skorygowana.

Tutaj warto zwrócić uwagę na dwie bardzo ciekawe zmiany, które zaszły niedawno.

1. Na fakturze korygującej nie trzeba zamieszczać treści pierwotnej – przed korektą.

Oczywiście, nie trzeba nie oznacza, że nie wolno. Treść przed korektą może znajdować się na dokumencie, aby zwiększyć jego czytelność i nie pozostawiać wątpliwości co do tego, co jest nim poprawiane. Informację „przed korektą” pozostawiliśmy w inFakcie. Ta zmiana funkcjonuje od początku 2013 r.

2. Przyczyna korekty – jest niezbędna na każdej fakturze korygującej.

To nowość, która pojawiła się od 1 stycznia 2014 r. Do tej pory przyczyna korekty była niezbędna tylko na tej korekcie, której zapisy prowadziły do zmniejszenia VAT. Obecnie zaś przyczyna korekty powinna być zamieszczana zawsze.

Inna ciekawa i wygodna dla przedsiębiorców nowość dotyczy braku konieczności posiadania potwierdzenia odbioru korekty w uzasadnionych przypadkach. O tej kwestii pisaliśmy w poprzednim artykule.

Wystawiaj korekty w inFakcie – za darmo!

  • Załóż konto i testuj fakturowanie online – do 3 faktur bez opłat
  • Faktury wystawiasz w czytelnych i estetycznych PDF-ach
  • Dzwonisz do księgowych – kiedy potrzebujesz!

Załóż konto