Popełnienie błędu przy wykonywaniu przelewu do skarbówki lub ZUS-u może przedsiębiorcę kosztować sporo niepotrzebnych nerwów. By tego uniknąć warto wiedzieć w jaki sposób takie przelewy opisywać. Jakich informacji nie można pominąć?

Wykonanie przelewu do US i ZUS wymaga dodatkowych danych

Prowadzenie firmy wiąże się z koniecznością dokonywania szeregu różnorodnych opłat, o które należy zadbać w określonym terminie i we właściwej wysokości. Chodzi tu w głównej mierze o składki ZUS, podatek VAT, zaliczki na podatek dochodowy.

Przesłanie pieniędzy na konto konkretnej instytucji to konieczność odpowiedniego opisania przelewów. Wykonując przelew do urzędu skarbowego lub ZUS-u trzeba ująć pewne dodatkowe informacje, których nie podaje się w przypadku standardowych przelewów.

I choć przejście całego procesu zdecydowanie ułatwia bankowość internetowa, może pojawić się niepewność, co do tego jak wypełnić formularz. Płatności do ZUS i do urzędu skarbowego dokonuje się bowiem na specjalnych drukach. Podane informacje zależą tu od instytucji, do której trafić mają pieniądze.

Przelew do ZUS – co powinien zawierać?

Jak już było wspomniane realizacja przelewu wymaga podania określonych danych. W przypadku ZUS-u są to następujące informacje:

  • nazwa skrócona lub imię i nazwisko płatnika,
  • NIP płatnika,
  • drugi identyfikator (w przypadku przedsiębiorcy to PESEL lub REGON),
  • typ wpłaty (np. S – składka za jeden miesiąc),
  • deklaracja (rok i miesiąc, np. 201409),
  • numer deklaracji (przy zwykłej deklaracji to 01),
  • numer konta ZUS (każda składka ma odrębny numer),
  • kwoty przelewów.

Pole z numerem decyzji/umowy/tytułu wykonawczego należy zostawić puste (chyba, że przedsiębiorca otrzymał jeden z takich dokumentów).

Jak wygląda formularz przelewu do urzędu skarbowego?

Zabierając się do wykonania przelewu do urzędu skarbowego trzeba wiedzieć, że formularz w zależności od tego czy dotyczy podatku dochodowego czy VAT różni się w jednym punkcie (symbol formularza lub płatności).

Oto informacje jakie powinien zawierać formularz przelewu do urzędu skarbowego:

  • numer rachunku urzędu skarbowego (podatek dochodowy oraz VAT mają różne numery kont),
  • imię, nazwisko oraz adres przedsiębiorcy,
  • numer NIP,
  • okres, którego dotyczy podatek (np.12M14, a więc grudzień 2014 r.),
  • symbol formularza lub płatności (np. PIT-5, VAT-7, VAT-7K).

Pola z identyfikatorem zobowiązania zazwyczaj nie należy uzupełniać. Wypełniane są wyłącznie, gdy płatność jest powiązana z jakimś tytułem wykonawczym, decyzją urzędu lub dotyczy m.in. podatku od nieruchomości, czy leśnego.

Osoby korzystające z inFaktu informacje dotyczące kwoty składki ZUS, wysokości zaliczki, kwoty podatku VAT czy też numeru konta ZUS lub urzędu skarbowego mogą sprawdzić w aplikacji.

Z inFaktem i mBankiem łatwo przelejesz pieniądze do ZUS

Wykonanie przelewu do ZUS-u przebiega bardzo sprawnie w przypadku klientów inFaktu posiadających konto w mBanku. Jak to wygląda w praktyce?

Żeby wykonać przelew do ZUS wystarczy zastosować się do poniższej instrukcji:

1. Zaloguj się na swoje konto w mBank i z zakładki „Płatności” wybierz pozycję „Przelew” (lewy górny róg).

2. W zakładce „Wykonaj przelew jednorazowy” wybierz „Do ZUS-u”.

3. W nowej zakładce zaloguj się na inFakt.pl. Wejdź w zakładkę „Księgowość”, a następnie „Składki ZUS”. Wybierz konkretny miesiąc. Pokażą się szczegółowo rozbite składki. Każdą z tych kwot najlepiej skopiować i wkleić w odpowiednie pola w mBank.

4. Na formularzu w mBank wpisz swój NIP oraz typ identyfikatora REGON.

5. Pole „Deklaracja” powinno składać się z przykładowo z następujących dat: Miesiąc „11”, Rok „2014”, Numer „1”.

6. Pole „Typ deklaracji” powinno zawierać opcję: „S – Składka za 1 miesiąc”.

Kliknij „Wyślij przelew”. Na telefon przyjdzie jednorazowe hasło, które należy wpisać w formularzu i zatwierdzić.

mBank_ZUS

Po wysłaniu przelewów i zaakceptowaniu ich przez mBank najlepiej po kilku godzinach ponownie wejść na stronę banku. Wybrać „Płatności/Pulpit”, kliknąć w każdy z typów przelewów, rozwinąć i na dole „Potwierdzenie”. Wejść na inFakt > Księgowość > Składki ZUS > Listopad 2014 i pobrane potwierdzenia w formacie PDF przeciągnąć w odpowiednie pole.

Przelew do urzędu skarbowego – to inFakt i mBank również ułatwiają

Przedsiębiorca, który chce wykonać przelew do urzędu skarbowego również może liczyć na to, że skorzystanie z inFaktu oraz mBanku ułatwi cały proces. Oto kroki jakie należy wykonać:

1. Zaloguj się na swoje konto firmowe.
2. Przejdź do zakładki „Przelew”, a następnie „Wykonaj przelew jednorazowy” i wybierz „Podatkowy”.
3. Z lewego menu wybierz „Podatek dochodowy PIT-5” lub „VAT-7K”.
4. Otwórz nowe okno z aplikacją inFaktu. Wejdź w zakładkę „Podatek dochodowy” lub „Podatek VAT” i skopiuj wartość do zapłaty za konkretny okres rozliczeniowy.
5. Przejdź do mBanku i wklej wartość przeniesioną z inFaktu. Następnie uzupełnij pozostałe wymagane informacje, m.in. nr NIP i okres, którego dotyczy podatek.

mBank_podatek

Tak jak w przypadku ZUS-u kliknij „Wyślij przelew” i wpisz jednorazowe hasło, które przyjdzie na Twój telefon.

Masz pytania związane z prowadzeniem firmy? Załóż konto w inFakt

  • Dzwoń lub pisz do księgowych – kiedy tylko potrzebujesz
  • Otrzymuje regularnie przydatny newsletter
  • Testuj fakturowanie i księgowość online

Załóż konto!