Artykuł bez grafiki? Żyjemy w dobie wizualizacji, bombardowani potężnymi ilościami informacji. Ułamek sekundy decyduje o sukcesie projektu, a dobre zdjęcie jest doskonałym narzędziem na przykucie uwagi zabieganego klienta. Czy grożą nam przykre konsekwencje publikacji zdjęcia znalezionego w Internecie?

Zdjęcie jest utworem objętym ochroną

Dobra fotografia jest cennym elementem działań marketingowych. To od odpowiedniego zdjęcia w dużej mierze zależy sukces fanpega, sprzedawanego produktu albo usługi. Na szczęście znalezienie wymarzonej fotografii nie nastręcza większych kłopotów, wystarczy sięgnąć do gigantycznych zasobów Internetu. Przepisy uznają zdjęcie za „utwór” i obejmują ochroną z tytułu praw autorskich.

Prawa autorskie chronią zdjęcia

Przed publikacją znalezionego zdjęcia niezbędne jest zapoznanie się z zasadami jego wykorzystania. Grafika objęta jest ochroną niezależnie od tego, czy zamieszczone zostało imię i nazwisko autora (albo pseudonim), nazwa instytucji lub oznaczenie „©”. Fotografie chronione są prawem autorskim niejako z urzędu, co sprawia, że ich twórca bądź właściciel nie musi ich nigdzie zastrzegać. I tutaj pojawia się problem. Jeśli przedsiębiorca znajdzie w sieci fotografię, która wyda mu się idealna do jego potrzeb, nie może jej ot tak, po prostu, ściągnąć i opublikować ponownie we własnym imieniu. Niewystarczającym może także okazać się dokonanie rozpowszechnienia przedmiotu z podaniem nazwiska oryginalnego autora.

Licencja rozwieje wszelkie wątpliwości…

Wszelkie aspekty wykorzystania zdjęcia opisane są w jego licencji. Określa ona w dokładny sposób zasady wykorzystania fotografii. Dowiemy się, w jaki sposób możemy ją rozpowszechniać, czy mamy prawo do modyfikacji zgodnie z naszymi pomysłami.

Licencja na wykorzystanie wizerunku fotografii budyków

Zawsze więc wymagane jest zawarcie umowy z autorem lub właścicielem danej grafiki – niezależnie od tego, czy pochodzi z Polski, czy też z zagranicy. Jeżeli licencja ma charakter wyłączny (w określony sposób korzystać może wyłącznie jedna osoba lub instytucja) niezbędne jest zawarcie umowy na piśmie.

… chyba, że jej nie ma

W sytuacji, gdy przedsiębiorca nie znajdzie informacji na temat licencji (nie zawsze są publikowane), powinien skontaktować się z właścicielem praw autorskich. Wyjątkową sytuacją jest ta, w której w regulaminie serwisu znajduje się zapis dający swobodę publikacji bez uprzedniego kontaktu z autorem. Jeśli opublikowaliśmy zdjęcie bez uzyskania zgody, w pierwszej kolejności powinniśmy dokonać jego usunięcia. Niestety, grozi nam także poniesienie konsekwencji finansowych ze względu na naruszenie praw autorskich.

Fotografia przedstawiająca osobę wymaga dodatkowych kroków

Sytuacja może ulec komplikacji, jeśli nasz wybór pada na zdjęcie przedstawiające osobę. O szczegółach uzyskania dodatkowej zgody na wykorzystanie takich materiałów już wkrótce – w kolejnym tekście na naszym blogu. Zapraszamy.

Chcesz rozliczać koszty materiałów graficznych w prosty sposób?

Sprawdź, jak łatwo wystawisz e-fakturę

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.