Czy trzeba wysyłać deklaracje VAT, gdy firma jest zawieszona? Na jakich zasadach można robić odliczenia VAT w trakcie zawieszenia?
Przedsiębiorca, który zawiesza działalność gospodarczą, nadal otrzymuje faktury za media, w tym za Internet i telefon. Czy w tej sytuacji musi składać deklaracje VAT i na bieżąco rozliczać podatek?
- [Aktualizacja 2019]
- Zawieszenie działalności nie zawsze zwalnia z obowiązku składania deklaracji VAT
- Przedsiębiorca może odliczyć VAT w czasie zawieszenia działalności
- Prawo do odliczenia VAT na bieżąco lub w kolejnych okresach rozliczeniowych
- Zawieszenie działalności a termin zwrotu podatku VAT
- Chcesz wznowić działalność w prosty sposób?
[Aktualizacja 2019]
Zawieszenie działalności nie zawsze zwalnia z obowiązku składania deklaracji VAT
Przedsiębiorca jest zobowiązany do składania deklaracji VAT oraz JPK_VAT w czasie prowadzenia swojej działalności, niezależnie od tego, czy osiąga przychody.
Okres zawieszenia działalności zwalnia przedsiębiorcę z tych obowiązków, z wyjątkiem kilku sytuacji, m.in.:
- zawieszenie działalności nie dotyczy pełnego okresu rozliczeniowego (miesiąca lub kwartału)
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- korekta podatku naliczonego (przy sprzedaży mieszanej)
- import usług lub nabycie towarów, w zakresie których jest się podatnikiem.
Dodatkowo, jeżeli przedsiębiorca jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE ale podczas zawieszenia nie dokonuje transakcji wewnątrzwspólnotowych, podczas zawieszenia działalności nie musi składać deklaracji podsumowujących VAT-UE.
Przedsiębiorca może odliczyć VAT w czasie zawieszenia działalności
Przedsiębiorca może odliczyć VAT od faktury za telefon, internet i inne media także w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej, jeśli:
- umowa o świadczenie usług telefonicznych była zawarta przed dniem zawieszenia działalności gospodarczej (tzw. opłaty stałe)
- działalność gospodarcza powinna być wznowiona, a umowa z operatorem kontynuowana.
Złożenie deklaracji nie oznacza, że działalność zostaje odwieszona. Należy pamiętać, że złożenie deklaracji jest warunkiem prawa do odliczenia podatku.
Prawo do odliczenia VAT na bieżąco lub w kolejnych okresach rozliczeniowych
Od strony praktycznej przedsiębiorca, który chce takiego odliczenia dokonać i spełnia wyżej wskazane ku temu przesłanki, powinien złożyć deklaracje VAT. Ustawa tego nie zakazuje, mówi jedynie o braku obowiązku składania w przypadku zawieszenia aktywności gospodarczej.
Deklaracja ta powinna być złożona za okres, w którym odliczenie VAT danemu przedsiębiorcy przysługuje. Jest to miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy (wystawiono fakturę) lub dwa kolejne okresy rozliczeniowe:
- 2 miesiące w przypadku rozliczenia miesięcznego podatków
- 2 kwartały w przypadku kwartalnego rozliczania podatków.
Odliczenie w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych, należy liczyć od daty powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy.
Istnieje jeszcze jedna możliwość – polega na złożeniu deklaracji za cały okres zawieszenia tuż po odwieszeniu działalności gospodarczej.
Zawieszenie działalności nie zwalnia z obowiązku rozliczenia VAT od sprzedaży składników majątku.
Zawieszenie działalności a termin zwrotu podatku VAT
Przedsiębiorca może wystąpić o zwrot podatku VAT. Zwrot ten nastąpi w terminie:
- 25 dni – dla przedsiębiorców korzystających z split payment;
- 60 dni – jeżeli w miesiącu/kwartale, za który ubiegamy się o zwrot była choć jedna transakcja sprzedaży. Z tego terminu mogą skorzystać także przedsiębiorcy wpłacający do US zabezpieczenie do wysokości zwrotu.
- 180 dni – jest to termin zarezerwowany dla przedsiębiorców, którzy nie osiągnęli w danym okresie rozliczeniowym przychodów;
Chciałbyś zadać nam pytanie o odliczanie podatku VAT w czasie zawieszenia działalności? Zostaw swój komentarz pod tekstem lub napisz: info@infakt.pl.
Jeśli natomiast chcesz skorzystać z możliwości otrzymywania newslettera z ciekawostkami i poradami księgowymi oraz informacjami o zmianach przepisów – zarejestruj się i załóż darmowe konto, korzystając z poniższego formularza.
Chcesz wznowić działalność w prosty sposób?
- Przetestuj inFakt za darmo, poznaj zalety prostej księgowości online.
- Wystaw bezbłędną e-fakturę w minutę przez stronę www lub aplikację na smartfon.
- 6 dni w tygodniu możesz pytać o radę naszych specjalistów przez email lub telefonicznie.
- Rozliczaj się samodzielnie w inFakcie lub wybierz sprawdzonego księgowego.
Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.
Podziel się nim ze znajomymi