Jak wyrejestrować kasę fiskalną? Czy można ją odsprzedać albo pożyczyć innej firmie?
Zamknięcie firmy, w której była użytkowana kasa fiskalna oznacza szereg czynności do wykonania. Sprawdźcie, jak wygląda likwidacja kasy fiskalnej krok po kroku.
- Obowiązki związane z wprowadzeniem kasy fiskalnej do firmy
- Kasy fiskalnej nie można oddać ani wydzierżawić
- II. WNIOSEK O ODCZYT
- III. WNIOSEK O WYREJESTROWANIE KASY
- IV. ODCZYT PAMIĘCI
- V. PROTOKÓŁ
Obowiązki związane z wprowadzeniem kasy fiskalnej do firmy
Proces wprowadzenia kasy fiskalnej do działalności wymaga od przedsiębiorcy podjęcia szeregu czynności:
- przed rozpoczęciem sprzedaży trzeba powiadomić urząd skarbowy o zamiarze stosowania kasy, liczbie kas i miejscu ich użytkowania,
- kasa musi mieć homologację Ministerstwa Finansów (nie można jej np. wydzierżawić),
- przedsiębiorca przechowuje dowód zapłaty za zakup kasy,
- korzystanie z kasy trzeba rozpocząć w terminie wymaganym przez przepisy,
- w ciągu 7 dni od rozpoczęcia stosowania kasy konieczne jest zawiadomienie o tym fakcie urzędu skarbowego.
Można, na szczęście, skorzystać z ulgi na jej zakup i zarówno wliczyć jej zakup w koszty, jak i dodatkowo skorzystać ze zwrotu części kwoty zakupu.
Kasy fiskalnej nie można oddać ani wydzierżawić
Kasy fiskalnej nie można po prostu wyrzucić, oddać do serwisu na części lub wydzierżawić innej firmie – konieczna jest odpowiednia procedura.
Pozbycie się kasy fiskalnej ma miejsce w przypadku likwidacji działalności gospodarczej. Chwilowe zawieszenie jej użytkowania, np. z powodu zmiany profilu firmy, nie wymaga podejmowania tego typu czynności.
Prześledźmy proces likwidacji kasy fiskalnej krok po kroku:
I. RAPORTY
W pierwszej kolejności należy wykonać fiskalny raport dobowy (w ostatnim dniu korzystania z kasy) oraz raport miesięczny.
II. WNIOSEK O ODCZYT
Następnie należy złożyć wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci kasy fiskalnej – wniosek ten składa się do 7 dni od dnia zakończenia jej używania.
Wniosek taki powinien zawierać: dane podatnika, numer kasy fiskalnej (unikatowy, ewidencyjny, fabryczny), daty fiskalizacji kasy oraz adres, gdzie znajdowała się kasa. Wzór znajdziemy w załączniku do rozporządzenia o kasie fiskalnej.
Jeśli kasa zakupiona była z zastosowaniem ulgi, informacja ta również powinna się znaleźć w dokumencie. Jeśli kasa użytkowana była krócej niż 3 lata, konieczny będzie zwrot ulgi.
III. WNIOSEK O WYREJESTROWANIE KASY
Kolejny krok to złożenie wniosku do naczelnika urzędu skarbowego o wyrejestrowanie kasy z ewidencji.
Wniosek należy złożyć do naczelnika urzędu skarbowego, w którym kasa była rejestrowana. Musi on zawierać: dane podatnika, numer kasy fiskalnej (unikatowy, ewidencyjny, fabryczny), daty fiskalizacji, miejsce instalacji oraz datę wyrejestrowania kasy.
IV. ODCZYT PAMIĘCI
W dalszej kolejności serwisant dokonuje odczytu zawartości pamięci kasy fiskalnej w obecności pracownika urzędu skarbowego – polega to po prostu na wykonaniu raportu rozliczeniowego za cały okres funkcjonowania kasy fiskalnej.
V. PROTOKÓŁ
Na koniec należy sporządzić protokół z czynności odczytania zawartości pamięci kasy fiskalnej.
Protokół ten sporządza się w trzech egzemplarzach, które trafiają do serwisanta, pracownika urzędu skarbowego i przedsiębiorcy.
Zwrot ulgi na kasę fiskalną
Ulgę trzeba oddać, jeśli do 3 lat od zakupu kasy:
- działalność została zlikwidowana,
- doszło do kradzieży lub zniszczenia urządzenia,
- nastąpiło spóźnienie z przeglądem technicznym,
- przeglądu dokonał nieautoryzowany serwis.
Nie trzeba zwracać ulgi na kasę fiskalną w przypadku, gdy urządzenia się nie używa, ale nadal znajduje się ono w firmie.
Zwrotu ulgi na kasę fiskalną trzeba dokonać na konto urzędu skarbowego do:
- 25. dnia miesiąca (rozliczający się miesięcznie z VAT) lub kwartału (rozliczający się kwartalnie z VAT), w którym nastąpiła utrata dofinansowania,
- końca miesiąca następującego po miesiącu utraty ulgi – w przypadku zwolnionych z VAT.
Zawieszenie działalności nie oznacza obowiązku likwidacji kasy fiskalnej
Każdy przedsiębiorca ma prawo do zawieszenia swojej działalności gospodarczej – na czas od 30 dni do 24 miesięcy. Pojawia się pytanie o to, czy zawieszenie należy traktować podobnie jak likwidację firmy.
Zgodnie z wypowiedziami organów skarbowych, zawieszenie działalności nie pociąga za sobą konieczności wykonania kroków właściwych dla zamknięcia firmy.
Co za tym idzie – przedsiębiorca nie musi robić nic dodatkowego w kontekście posiadanej kasy fiskalnej.
Załóż bezpłatne konto i korzystaj!
- Kontaktuj się z księgowymi od poniedziałku do soboty w godzinach 7 – 22
- Czytaj praktyczny newsletter
- Testuj księgowość online i fakturowanie – za darmo!
Masz pytania? Zostaw komentarz lub wyślij wiadomość na adres info@infakt.pl.
Podziel się nim ze znajomymi