Księga Przychodów i Rozchodów (KPiR) to prosta ewidencja służąca zapisywaniu firmowych przychodów i kosztów. W oparciu o nią najczęściej rozliczają się niewielkie firmy. A czy przedsiębiorca musi prowadzić KPiR osobiście, czy może komuś to zlecić?

Każdy polski przedsiębiorca może prowadzić własną KPiR samodzielnie (nie wymaga to żadnego certyfikatu lub innych kwalifikacji). Najlepiej skorzystać do tego z dedykowanej aplikacji online, jak Program do Księgowości inFakt.

Prowadzenie KPiR można również zlecić. Taką usługę mogą świadczyć firmy posiadające ubezpieczenie OC, jak np. inFakt z pomocą sprawdzonych księgowych.

Księga pozwala wyliczać zaliczki na podatek dochodowy dla firm rozliczających się na zasadach ogólnych oraz liniowo. W KPiR znajdują się się daty, w których nastąpiły przychody i koszty, ich opisy, kwoty, a także komentarze i uwagi.