Weryfikacja wiarygodności kontrahenta, zarządzanie ryzykiem biznesowym, sprawdzanie powiązań między firmami a przedsiębiorcami, raporty handlowe, monitorowanie Klientów – dziś zdradzamy tajniki, do czego przydaje się w biznesie informacja gospodarcza. 

Przeswietl_3_powiązania

Słowa takie jak “weryfikacja kontrahenta” odbijają się od ścian korytarzy niemal każdej firmy. “Odbijają”, bo jak grochem o ścianę polskiej mentalności. Dopóki coś się w biznesie nie stanie, ktoś nas kolokwialnie mówiąc nie wyroluje, ktoś nie zapłaci na czas, to słowa te pozostają tylko pustymi hasłami, którym nikt nie poświęca ani czasu ani uwagi. A szkoda, bo na pytanie, kiedy warto sprawdzić firmę istnieje jedna słuszna odpowiedź: zawsze, gdy w jakikolwiek sposób chcemy z nią wejść we współpracę. Informacja kosztuje, ale brak informacji kosztuje więcej – stracić możemy nie tylko płynność finansową, ale i szansę na pozyskanie nowych Klientów.

Korzyści, czyli co zyskuję sprawdzając firmy

Z jednej strony, sprawdzanie i późniejsze monitorowanie naszych partnerów biznesowych zapewnia nam bezpieczeństwo finansowe, pozwala uniknąć nieciągłości w płatnościach czy wejścia we współpracę z podejrzanymi firmami (tzw. obowiązek należytej staranności).

Z drugiej strony, weryfikacja daje nam dużo więcej. Pozwala nam dokładniej monitorować rynek i lepiej poznać kontrahenta (kto jest kim w zarządzie, w jakich innych firmach spółka ta ma udziały, jakie inne firmy zarejestrowane są pod tym adresem, czy powiązane firmy są zadłużone) – a to z kolei przyspiesza nasze decyzje biznesowe i sprawia, że są one efektywniejsze. Ponadto, wiedząc że dany przedsiębiorca ma w swoim portfelu również inne firmy, możemy łatwo wykorzystać tę wiedzę by pozyskać nowych Klientów. W końcu dużo łatwiej przekonać kogoś do swoich usług czy produktów, gdy już raz nam zaufał.

Jak to działa w praktyce opisujemy poniżej.

Case studies kto, jak i po co korzysta z informacji gospodarczej

W zależności od konkretnej branży, wykorzystanie informacji o firmach wygląda nieco inaczej. Wymieńmy kilka przykładów z życia realnych użytkowników platformy informacji gospodarczej Prześwietl.pl, jednego z najbardziej wygodnych i intuicyjnych narzędzi wspierających samodzielną weryfikację dostępnych na polskim rynku:

Case study 1: Biuro księgowe

Wykorzystuje platformę by dbać zarówno o interesy swoich Klientów jak i swoje własne. Z jednej strony wyszukuje w oknie wyszukiwarki firmy, których dotyczą dokumenty – weryfikuje podstawowe dane rejestrowe, pobiera oryginały odpisów KRS i odpisy statusów VAT podpięte pod profile firm w celu gromadzenia dokumentacji zabezpieczającej prawidłowość procedur. Z drugiej strony, sprawdza również swoich własnych Klientów – osoby kluczowe w firmach, powiązania osobowo-kapitałowe oraz firmy zależne. W ten sposób może przedstawić swoją ofertę usług również firmom powiązanym i dotrzeć do firm zależnych bezpośrednio przez osoby w zarządach i z polecenia.

Case study 2: Inwestor z branży venture capitals

Regularnie sprawdza przedsiębiorców, którzy przychodzą do niego z propozycją zainwestowania. Dzięki grafice powiązań danych z rejestrów CEIDG i KRS w kilka sekund jest w stanie zweryfikować powiązania danej osoby w różnych firmach. W ten sposób dowiedział się m.in. że prezes jednej ze spółek, które miał na oku, jest również właścicielem konkurencyjnej firmy. Co więcej, wszystkie firmy w które inwestuje, dodaje również jednym przyciskiem do automatycznego monitoringu. Dzięki temu, że dostaje na e-mail powiadomienia o wszystkich zmianach rejestrowych obserwowanych firm ( zmiany w zarządzie, w statucie itp.) ma pewność, że nic nie zostało przed nim zatajone. Zwiększa tym samym bezpieczeństwo zainwestowanych przez siebie pieniędzy.

Case study 3: Sieć sklepów odzieżowych

Dział zakupów sieci sprawdza na platformie wiarygodność dostawców i w zależności od bieżących potrzeb, na bieżąco zakupuje na platformie raporty handlowe lub same sprawozdania finansowe. Dział ekspansji regularnie weryfikuje potencjalnych franczyzobiorców. Jednocześnie wybrane osoby w firmie monitorują również konkurencję sieci – zmiany w rejestrach, rozrost, udziały itp.

Case study 4: Firma windykacyjna

Wykorzystuje dane zebrane z publicznych rejestrów w celu wsparcia skuteczności procesów sprzedażowych i egzekucyjnych. Dział sprzedaży potwierdza na platformie zgodność i aktualność posiadanej bazy potencjalnych Klientów (nazwę, numery NIP, REGON i KRS, adres siedziby, telefony oraz maile kontaktowe), a dzięki sekcji “Osoby kluczowe” bezpośrednio dociera z ofertą do osób decyzyjnych w firmach. Z kolei dział egzekucji dodaje zadłużone firmy do automatycznego monitoringu, by zawsze być zorientowanym czy dany dłużnik nie zakłada kolejnych firm lub czy nie zmieniają się właściciele. Przyspiesza to znacznie procedury egzekucyjne.

Przykładów naturalnie znajdziemy więcej. Np. nadzór właścicielski jednostek samorządowych weryfikuje na co dzień podległe sobie spółki prawa handlowego pod kątem konfliktu interesów, a firmy ubezpieczeniowe wykorzystują informację gospodarczą zgromadzoną w raportach handlowych, by szybciej podejmować kluczowe decyzje biznesowe i lepiej dopasowywać oferty do Klientów ubezpieczeniowych.

Sprawdzania kontrahentów, konkurencji, firm i przedsiębiorców przybiera jak sami widzicie rozmaite formy w zależności od danego profilu działalności.

Jeżeli chcecie przekonać się, w jaki sposób informacja gospodarcza może wesprzeć Wasz biznes, polecamy założyć sobie bezpłatne konto testowe na platformie Prześwietl.pl.

Przeswietl_5_Osoby_kluczowe

Czytaj

Marketing & PR Specialist w Transparent Data Magister Kognitywistyki (UAM) i samozwańczy psycholog trafnych intuicji. Swoje wieloletnie doświadczenie wyniesione z marketingu odzieżowego, przekuwa obecnie na branżę technologiczną, próbując przekonać programistów, że dobrze zbudowane i efektywne produkty technologiczne, powinny również uwodzić Klientów komunikacją i wizualnymi aspektami.