Jak znaleźć się w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF)
Obowiązek wystawiania faktur za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur to już wcale, nie tak odległa przyszłość. Podpowiadamy, jak znaleźć się w systemie, gdy jesteś osobą fizyczną, oraz gdy reprezentujesz spółkę?
ważne
Zgodnie z informacją Ministra Finansów, KSeF nie będzie obowiązkowy w 2024 roku. Datę wejścia KSeF poznamy po przeprowadzonym audycie.
Przeczytaj więcej o odroczeniu obowiązku KSeF.
Czynni podatnicy VAT od 1 lipca 2024 roku będą zobowiązani wystawiać faktury za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Podatników, którzy nie są czynnymi VATowcami, obowiązek ten obejmie od 1 stycznia 2025 roku. Już teraz warto zapoznać się z systemem, którego wprowadzenie jest tak naprawdę rewolucją w polskim systemie podatkowym.
Pierwotne uprawnienia osób fizycznych do KSeF
Podatnicy, którzy są osobami fizycznymi, automatycznie znajdują się w Krajowym Systemie e-Faktur i mogą używać go do wystawiania faktur. Innymi słowy osoby prowadzące jednoosobowe działalności gospodarcze mają już przypisane pierwotne uprawnienia do korzystania z KSeF. Nie muszą nic zgłaszać, ani składać żadnych specjalnych formularzy, uprawniających do Krajowego Systemu e-Faktur. Wystarczy podać swój NIP i posiadać profil zaufany, lub kwalifikowany podpis elektroniczny, by wystawiać faktury za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur.
Kwalifikowana pieczęć elektroniczna dla spółek w KSeF
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku podmiotów, które nie są jednoosobowymi działalnościami gospodarczymi. Nie ma znaczenia, czy mają osobowość prawną (np. spółki kapitałowe), czy nie (np. spółka cywilna). Spółka nie ma możliwości uwierzytelnienia się w Krajowym Systemie e-Faktur za pomocą profilu zaufanego, czy kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Spółka, żeby korzystać z KSeF może wyrobić tzw. Kwalifikowany certyfikat pieczęci elektronicznej. Taka pieczęć zawiera NIP spółki. Daje możliwość zalogowania się do KSeF osobie fizycznej, która dysponuje taką pieczęcią i działa w imieniu podatnika, jakim w tym przypadku jest na przykład spółka z o.o.
Zgłoszenie na formularzu ZAW-FA
Spółka, czy inna jednostka organizacyjna, która nie jest osobą fizyczną może też – zamiast wyrabiania kwalifikowanej pieczęci elektronicznej – złożyć w Urzędzie Skarbowym specjalne zawiadomienie o nadaniu wskazanej osobie fizycznej uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Zgłoszenia dokonuje się w formie papierowej na specjalnym formularzu ZAW-FA. Za pomocą zawiadomienia ZAW-FA zgłasza się tylko pierwszą osobą uprawnioną w imieniu jednostki do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Kolejne osoby zgłasza z poziomu KSeF osoba uprawniona, wskazana w ZAW-FA. Osoba zgłoszona na ZAW-FA może być tylko jedna i jest administratorem KSeF na przykład dla spółki. Osobę taką zawsze można zmienić, ale warunkiem jest odebranie uprawnień osoby wcześniej zgłoszonej. Zabranie uprawnień odbywa się również przez druk ZAW-FA
Zamów rozmowę z Księgowym inFaktu
Podziel się nim ze znajomymi