Prowadząc samodzielnie księgowość w aplikacji inFakt może dojść do sytuacji, w której nieświadomie lub z braku wiedzy wygenerujemy korektę JPK. Jak usunąć korektę JPK_V7 wygenerowaną nieświadomie?

Korekty JPK_V7

Na samym początku warto wspomnieć, że aplikacja inFakt generuje korekty w zależności od zmian jakie wprowadza przedsiębiorca. Dodatkowo przed wygenerowaniem korekty otrzymujemy informację, że zmiana może spowodować wygenerowanie korekty. Ma to na celu uświadomienia przedsiębiorce, że dana akcja wiąże się z konsekwencją w zakresie np. zmiany kwoty podatku do zapłaty.

W praktyce często dochodzi do sytuacji, w której wygenerowaliśmy korektę przez przypadek. Na przykład gdy dodajemy kolejną fakturę sprzedaży lub zakupu a przez przypadek oznaczyliśmy JPK_V7 jako wysłany. Jeżeli okres rozliczeniowy jeszcze się nie zakończył, i nie przesłaliśmy JPK_V7 do MF, możemy usnąć wygenerowaną korektę.

Jak usunąć korektę JPK_V7 w aplikacji inFakt?

Aby usunąć niesłusznie wygenerowaną korektę, przedsiębiorca powinien przejść na podgląd danej korekty JPK i z prawego menu wybrać opcję usuń korektę. Akcja spowoduje usunięcie korekty oraz zmianę statusu pierwotnego JPK na szkic. Dzięki temu kolejne czynności dla tego okresu rozliczeniowego nie spowodują powstania kolejnych korekt:

Jeżeli pierwotny JPK_V7 został niesłusznie oznaczony jako zapłacony lub wydrukowany, przedsiębiorca ma także możliwość powrotu do statusu SZKIC. Dzięki temu można będzie swobodnie zamknąć miesiąc rozliczeniowy:

Na koniec warto zaznaczyć, że zmiana statusu JPK jest operacją nieodwracalną. Dlatego należy ją dokonywać jedynie wtedy gdy JPK_V7 faktycznie nie został przesłany do MF.

Specjalista ds. podatków zajmujący się tematyką podatku od towarów i usług. Obecnie wspiera księgowych i przedsiębiorców na szkoleniach, podczas webinarów oraz w publikowanych artykułach na blogach inFakt. Interesuje się kryptowalutami, transakcjami zagranicznymi oraz specyficznymi rozliczeniami VAT.