Od początku 2013 r. przedsiębiorcy mają możliwość wystawiania faktur, które nie zawierają pełnych danych nabywcy – wystarczy zamieścić jedynie NIP. To tzw. faktura uproszczona dokumentująca sprzedaż nieprzekraczającą 450 zł lub 100 euro. Jakie elementy powinna zawierać i czy wszyscy przedsiębiorcy mogą ją wystawić?

Kiedy przedsiębiorca wystawi fakturę uproszczoną?

Faktura uproszczona to nowość jaką przyniosły zmiany w fakturowaniu, które weszły w życie 1 stycznia 2013 r. Taki dokument można jednak wystawić tylko w związku z transakcją o wartości nie wyższej niż 450 zł lub 100 euro. Istotne jest, że przedsiębiorcy nie mają obowiązku sporządzania faktur uproszczonych – to tylko możliwość, z której mogą skorzystać. Jeśli nie chcą tego robić mogą wystawić standardową fakturę.

Co może przemawiać za wystawieniem faktury uproszczonej? Przede wszystkim jest to ułatwienie rozliczeń pomiędzy przedsiębiorcami przy transakcjach, które opiewają na niższe kwoty. Zgodnie z przepisami faktura uproszczona musi zawierać m.in.:

  • dane sprzedawcy,
  • NIP nabywcy,
  • datę wystawienia i datę sprzedaży jeśli jest określona i różni się od daty wystawienia,
  • nazwę towaru lub usługi,
  • kolejny numer,
  • kwotę należności.

Jak widać, na fakturze uproszczonej przedsiębiorca nie musi zamieszczać np. danych osobowych nabywcy (wystarczy tylko NIP nabywcy), stawki VAT, ceny jednostkowej netto, czy miary i ilości towarów bądź zakresu wyświadczonych usług. Istotne jest jednak, by taki dokument zawierał informacje pozwalające określić wartość podatku dla poszczególnych stawek VAT.

Czy paragon może być fakturą uproszczoną?

Specyficzny charakter faktury uproszczonej, ze względu na mniejszą liczbę elementów, może sprawić, że nabywca zada sobie pytanie – czy taki dokument daje mi możliwość odliczenia VAT-u? Jest to w pełni możliwe. Co równie istotne za fakturę uproszczoną może być również uznany paragon. Dzieje się tak ponieważ paragon zawiera dane sprzedawcy, przedmiot transakcji, czy informacje o VAT.

Konieczne jest tylko umieszczenie na nim NIP-u nabywcy – bez tego elementu pozostaje typowym paragonem fiskalnym, który nie może być traktowany jak faktura.

uwaga

Jeśli kasa fiskalna pozwala, by zamieścić na paragonie NIP kupującego to może zostać potraktowany jako faktura uproszczona i posłużyć do rozliczenia firmowego kosztu, a także odliczenia VAT.

Oczywiście również w takim przypadku jest to ograniczone górnym limitem wysokości transakcji na poziomie 450 zł lub 100 euro.

Faktura uproszczona – jakie transakcje wykluczają jej zastosowanie?

Sposobność wystawiania faktur uproszczonych nie dotyczy jednak wszystkich przedsiębiorców. Przepisy ograniczają bowiem możliwość sporządzania takich dokumentów. Zgodnie z regulacjami faktura uproszczona nie może być wystawiona w przypadku:

  • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
  • sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju i na terytorium kraju,
  • eksportu usług.

Trzeba wiedzieć, że fakturę uproszczoną wystawia się w identycznych terminach jak ma to miejsce przy standardowych fakturach zawierających szerszy zestaw elementów.

Księgowi inFaktu czekają na Twoje pytania

Zastanawiasz się, czy poprawnie dokumentujesz transakcje? Nie musisz znać zasad! Wystarczy, że masz konto na inFakcie, a możesz:

  • zasięgać porad u księgowych – przez telefon, e-mail, czat i forum,
  • otrzymywąć praktyczny newsletter z poradami dla przedsiębiorców,
  • testować fakturowanie i księgowość online.

Żeby przekonać się jak działa Program do Fakturowania wystarczy, że założysz konto wypełniając poniższy formularz.