Faktura na żądanie klienta – ile czasu na wystawienie? [inFakt TV]
W przypadku wielu działalności gospodarczych może się zdarzyć, że klient najpierw otrzyma paragon, a później zechce otrzymać do niego fakturę. W większych marketach paragony otrzymuje się zresztą automatycznie, zaś faktura na żądanie wymaga udania się do działu obsługi klienta. Zdarza się jednak, że po pewnym czasie sprzedawcy odmawiają wystawienia faktury klientom, którzy przychodzą z paragonami. Czy mogą tak zrobić?
Faktura na żądanie klienta – przed 2014 r. było to kłopotliwe
Przed 2014 r. i zmianami w VAT sprawa wystawienia faktury do paragonu nie była do końca uregulowana i oczywista. Część sprzedawców wystawiała faktury tylko do 7 dni z uwagi na zapisy ustawy o VAT, która wtedy nakazywała wystawiać faktury właśnie do 7 dni od sprzedaży. Z kolei inni sprzedawcy wystawiali faktury do 3 miesięcy, biorąc pod uwagę zapisy Ordynacji podatkowej.
A jak jest obecnie? Ten temat można poznać z poniższego odcinka inFakt TV:
W 2014 r. faktura do paragonu nie jest już kłopotem
Warto wiedzieć, że obecnie przepisy dokładnie regulują kwestię tego kiedy i czy w ogóle należy wystawić fakturę „na żądanie” nabywcy. Takie żądanie dotyczy następujących sytuacji:
- Przedsiębiorca nie ma odgórnego obowiązku wystawienia faktury bez żądania klienta. Dzieje się tak, gdy sprzedawca jest VAT-owcem, a nabywca jest osobą prywatną oraz gdy
sprzedawca nie jest VAT-owcem. - Przedsiębiorca udokumentował transakcję paragonem.
W obu sytuacjach klient może zgłosić się do przedsiębiorcy dopiero po pewnym czasie prosząc o fakturę. Czy wtedy jest obowiązek wystawienia faktury?
Faktura do paragonu – ile czasu na wystawienie?
Np. jeżeli sprzedaż miała miejsce 29 maja, to fakturę na żądanie klienta należy wystawić do końca sierpnia. Inaczej mówiąc, jeżeli klient zgłosi zapotrzebowanie na fakturę przed końcem sierpnia, to nie można mu odmówić.
Po tym terminie także można wystawić fakturę klientowi, ale już nie ma takiego obowiązku. Zależy to od dobrej woli sprzedawcy.
Wystawienie faktury do paragonu – bez korygowania rozliczeń
Należy pamiętać, że wystawienie faktury do paragonu lub w sytuacji, gdy wcześniej była to sprzedaż bezrachunkowa, nie wiąże się z żadnymi obowiązkami korygowania rozliczeń. Oczywiście pod warunkiem, że sprzedaż została już rozliczona wcześniej pod względem VAT-u i podatku dochodowego.
W takiej sytuacji trzeba wystawić fakturę, jeden egzemplarz wręczyć klientowi, a drugi spiąć z paragonem i zachować w dokumentacji. Faktury nie wprowadza się już ani do KPiR, ani do rejestrów VAT.
Terminy wystawiania faktur – z inFaktem to nie problem
- Masz wątpliwości kiedy i czy w ogóle wystawiać faktury?
- Nie wiesz, co powinno znaleźć się na fakturze?
- Załóż konto inFakt – nasi księgowi pomogą Ci i przetestujesz wygodne fakturowanie online!
Podziel się nim ze znajomymi