Certyfikat księgowy posiada ok. 55 tys. osób – ta rzesza księgowych dba o finanse rozmaitych firm – małych i dużych. A czym kierują się najmniejsi przedsiębiorcy powierzając księgowość specjalistom?

Rzecz jasna przy działalności na niewielką skalę można prowadzić księgowość samodzielnie – choćby w inFakcie za pomocą usługi Self Service. Ale sporo przedsiębiorców, mimo niewielkiej liczby rozliczeń, i tak woli oddać księgowość… księgowym.

fot. flickr.com by logatfer

W ten sposób zatrudnienie w Polsce znajduje co najmniej te 55 tys. osób, choć branża księgowości jest zapewne większa, jeśli doliczyć tych, którzy pracują bez certyfikatu. Nie wdając się w kwestię deregulacji, przejdźmy do clou zagadnienia, czyli pobudek przedsiębiorców do zatrudniania księgowych.

Wspólnie z firmą badawczą 4P research mix przeprowadziliśmy badanie wśród właścicieli mikro i małych firm. Zadaliśmy im proste pytanie: Dlaczego korzystasz z usług biura rachunkowego? Można było wybrać więcej niż jedną odpowiedź.

  1. Nie mam czasu śledzić zmian w prawie

    Najwięcej, bo 72% badanych odpowiedziało, że taki powód skierował ich do biura rachunkowego.

    Fakt, zawiły system podatkowy, bełkotliwe teksty ustaw i niejasne, często zmieniające się przepisy, które sam fiskus interpretuje z trudem i nierzadko sprzecznie – to wszystko nie napawa chęcią do samodzielnego prowadzenia księgowości.

  2. Obawiam się popełnienia błędu i ewentualnych konsekwencji

    Uważa 69% przebadanych.

    Do rangi legendy urosła historia urzędniczej nagonki na Romana Kluskę, byłego prezesa spółki Optimus SA. A całkiem niedawno na salonie samochodowym w Zamościu zawisł baner, który bez ogródek mówił o tym, że z urzędem skarbowym wygrać niełatwo…

    Tymczasem ostatnio fiskus pochwalił się, że w 2011 roku wypłacono „tylko” 3 mln zł z tytułu błędów urzędniczych. Sukces?

  3. Prowadzenie księgowości jest zbyt skomplikowane

    Odpowiedziało 48% badanych.

    Czy mają rację? Cóż, prawa zmienić nie możemy, haczyków jest pod dostatkiem, ale przynajmniej część kwestii księgowych postaraliśmy się ułatwić – dzięki usłudze Self Service :)

  4. Potrzebuję bieżącego doradztwa

    Twierdzi 48% badanych.

    Niewątpliwie fajnie mieć pod telefonem czy mailem osobę, która od ręki odpowie na każde pytanie księgowe. Bo w internecie znaleźć rzetelne informacje nie jest łatwo. Przy okazji możemy pochwalić się inFaktowym wsparciem dla Self Service’ów – księgowi pomagają od 7 do 22 od poniedziałku do soboty :)

  5. Nie mam ochoty na zajmowanie się księgowością

    Odpowiedziało 44%.

    Tym przedsiębiorcom dziwimy się najbardziej. My w inFakcie kochamy księgować! :)

  6. Obawiam się kontaktów z ZUS-em i urzędem skarbowym

    Twierdzi 39%.

    Żarty żartami, ale tak naprawdę wszystko zależy od konkretnego urzędu. W jednym obsługują szybko i z uśmiechem (owszem, są takie), a w innych armia pań Halinek skutecznie powstrzymuje przedsiębiorczy entuzjazm. Niestety.

A tak prezentują się te dane na wykresie: