Czy dekoracje świąteczne mogą być kosztem firmowym?

Święta Bożego Narodzenia to dla wielu przedsiębiorców okazja m.in. na przystrojenie siedziby swojej firmy. Kupują więc choinkę, ozdoby, stroiki, a także wysyłają kartki świąteczne. Ale czy takie wydatki można zliczyć do kosztów prowadzenia działalności?

Zakup ozdób musi mieć związek z osiąganiem przychodu

W okresie świątecznym nie tylko sklepy czy ulice, a również firmy zostają udekorowane w wyjątkowy sposób. Przeznaczanie firmowych pieniędzy na zakupy związane z Bożym Narodzeniem to zwyczajowe i tradycyjne wydatki, które ponosi sporo przedsiębiorców. Ich celem jest zazwyczaj stworzenie pozytywnego wizerunku firmy zarówno w oczach klientów, jak i kontrahentów. Prym wiodą przede wszystkim choinki, girlandy, serpentyny, stroiki oraz bombki.

A czy mogą one zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów? Często zakupy ozdób świątecznych uznawane są za koszty i urzędnicy ich nie kwestionują. Przedsiębiorca ma możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków, jeśli tylko wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nie jest to trudne w przypadku np.

  • baru, restauracji, kawiarni,
  • sklepu,
  • salonu fryzjerskiego czy kosmetycznego,
  • biura lub gabinetu, do którego przychodzą klienci.

W tych przypadkach odpowiednie dekoracje mogą przyciągnąć klientów dzięki czemu zwiększają się obroty firmy. W tym przypadku przeznaczenie pieniędzy na zakup świątecznych ozdób jest związane z przychodami ponieważ wpływa na ich zwiększenie.

Firma we własnym mieszkaniu? Dekoracje nie mogą być kosztem

Urzędnicy najprawdopodobniej zakwestionują jednak świąteczne zakupy i nie pozwolą na ich zaliczenie jako kosztów uzyskania przychodów w przypadku przedsiębiorców, którzy prowadzą firmę we własnym mieszkaniu. Nawet gdyby jego większa część przeznaczona była na cele związane z działalnością gospodarczą. Nie jest istotne czy w biurze pojawiają się klienci czy nie ma ich tam w ogóle.

Warunkiem zaliczenia wydatków na ozdoby do kosztów uzyskania przychodów jest także to, że nie mogą one odbiegać od zwyczajów czy normy. Co to oznacza? Gdy dekoracje przekraczają zwyczajowo przyjęte normy w danej branży czy okolicy, są nadzwyczaj wystawne, bardzo ekskluzywne, wytworne, drogie czy znacząco poprawiają estetyczny wizerunek firmy, nie można zakwalifikować ich do kosztów uzyskania przychodów. W takim przypadku mogą zostać bowiem uznane za wydatki reprezentacyjne, a tych do kosztów zaliczyć nie można.

Karta świąteczna to zazwyczaj koszt uzyskania przychodu

A jak zaliczanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu wygląda w kontekście wysyłania kartek świątecznych do kontrahentów? Wydatki ponoszone na ich zakup oraz wysyłkę zazwyczaj można kwalifikować jako koszty funkcjonowania firmy. Oczywiście pod warunkiem, że mają one za zadanie np. podziękowanie za współpracę i służą podtrzymaniu kontaktów handlowych. Dodatkowo są tak powszechne, że nie przyczyniają się w znacznym stopniu do budowania wizerunku firmy, więc to raczej ich brak mógłby uchodzić za odstępstwo od zwyczajowego postępowania.

Trzeba jednak uważać, żeby nie przesadzić z ich ekskluzywnością. Jeśli wysyłane kontrahentom kartki są zbyt wystawne czy okazałe mogą zostać uznane za reprezentację. A jak już było wspomniane wydatków z nią związanych przedsiębiorca nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodów.

Ozdoby świąteczne a podatek VAT

W przypadku zakupu dekoracji świątecznych, jak również kartek, przedsiębiorca ma możliwość odliczenia podatku VAT na podstawie faktury. Musi być przy tym spełniony warunek, że takie wydatki mają związek ze sprzedażą opodatkowaną VAT-em. Wprawdzie ozdoby świąteczne bezpośrednio nie generują przychodów ze sprzedaży, to jako że kształtują pozytywny wizerunek firmy i jej odbiór przez klientów czy kontrahentów, mają więc związek z czynnościami opodatkowanymi.