Co powinna zawierać umowa o pracę?
Umowa o pracę, to nadal jedna z najczęściej zawieranych umów. Co powinna zawierać umowa o pracę? Z czym wiążę się zawarcie takiej umowy? Na jaki okres może być zawarta? Po dokładne wyjaśnienia zapraszam do wpisu.
- Umowa o pracę zawierana jest między pracownikiem, a pracodawcą.
- UoP reguluje kwestie obowiązków oraz wynagrodzenia pracownika.
- Umowa etatowa powinna być zawarta na piśmie lub jej warunki powinny być określone pisemnie.
Co powinna zawierać umowa o pracę?
Umowa o praca reguluje tzw. stosunek pracy i określa relacje między pracownikiem, a pracodawcą. Określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności:
- rodzaj pracy,
- miejsce wykonywania pracy,
- wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia,
- wymiar czasu pracy,
- termin rozpoczęcia pracy.
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników.
Na jaki okres zawiera się UoP?
Umowę o pracę zawiera się na okres próbny, na czas nieokreślony albo na czas określony.
Umowę o pracę na okres próbny, nieprzekraczający 3 miesięcy, zawiera się w celu sprawdzenia kwalifikacji pracownika i możliwości jego zatrudnienia w celu wykonywania określonego rodzaju pracy. Ponowne zawarcie umowy o pracę na okres próbny z tym samym pracownikiem jest możliwe:
- jeżeli pracownik ma być zatrudniony w celu wykonywania innego rodzaju pracy,
- po upływie co najmniej 3 lat od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej umowy o pracę, jeżeli pracownik ma być zatrudniony w celu wykonywania tego samego rodzaju pracy; w tym przypadku dopuszczalne jest jednokrotne ponowne zawarcie umowy na okres próbny.
Czy umowa powinna być zawarta w formie pisemnej?
Tak, umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie. Jeżeli umowa o pracę nie zostanie zawarta z zachowaniem formy pisemnej, pracodawca przed dopuszczeniem pracownika do pracy potwierdza pracownikowi na piśmie ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków.
Wzór umowy o pracę można znaleźć tutaj.
Wzajemne obowiązki pracownika i pracodawcy
Jak wskazują przepisy przez nawiązanie stosunku pracy:
- pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę,
- a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.
Podziel się nim ze znajomymi