Święta to idealny czas, aby nadgonić zaległości w lekturze. Prezentujemy Wam zestawienie najciekawszych książek, które przedstawiają życiorysy znanych przedsiębiorców. Znajdziecie w nich wiele inspiracji i pomysłów, które warto naśladować. Zapraszamy do lektury!

Sławomir Lachowski „Droga do innowacji”

Lachowski zasługuje na miano ikony polskiej bankowości. To właśnie dzięki jego determinacji powstały pierwsze w naszym kraju banki internetowe – mBank i MultiBank. Książka „Droga do innowacji” opisuje 100 dni, podczas których Lachowski wraz z zespołem zaufanych pracowników tworzył projekt pierwszego w Polsce banku internetowego.

Gdy w 2000 roku powstał mBank, rynek wcale nie wyglądał obiecująco: stałe łącze internetowe było luksusem, a minuta połączenia kosztowała majątek. Po dziesięciu latach działalności był to trzeci bank w Polsce pod względem liczby klientów. Dlaczego mBank osiągnął tak duży sukces? Lachowski jako pierwszy w kraju dostrzegł atrakcyjną grupę klientów – klasę średnią – i stworzył usługę skrojoną na miarę jej potrzeb. mBank wygrywał z konkurentami, ponieważ gwarantował szybką obsługę oraz niskie opłaty i prowizje.

Mirosław Cielemęcki „Człowiek z gazu. 12 sekretów Aleksanda Gudzowatego”

Książka ta przedstawia portret Aleksandra Gudzowatego – miliardera, jednego z najbogatszych Polaków, który dorobił się majątku dzięki interesom z Gazpromem. Jest to historia człowieka, który dzięki własnej kreatywności i pomysłowości doszedł do wielkich pieniędzy. Gudzowaty wychowywał się w biedzie – jego rodzice ciężko pracowali i ledwo wiązali koniec z końcem. Tylko dzięki własnej determinacji znalazł się na liście 100 najbogatszych Polaków. W książce znajdziemy także opisy sytuacji, w których Gudzowaty otarł się o śmierć.

Tony Hsieh „Dawaj innym szczęście”

Tony Hsieh to współzałożyciel firmy LinkExchange, która w 1998 r. – zaledwie po dwóch latach działalności – została sprzedana Microsoftowi za 265 milionów dolarów. Jednak głównym tematem książki „Dawaj innym szczęście” jest historia sklepu Zappos, który pierwszy na świecie oferował sprzedaż butów online. Kluczem do sukcesu okazała się sprawna obsługa klienta. Bez wątpienia Zappos to firma, która wyznaczyła nowe trendy w e-biznesie. Obecnie stale się rozwija i proponuje nowe kategorie produktów.

Książka jest niezwykle interesująca, napisana swobodnym, gawędziarskim stylem. Tony Hsieh w zabawny sposób przedstawia nie tylko swoje sukcesy, ale także porażki biznesowe. Pokazuje, czego początkujący przedsiębiorca powinien się wystrzegać, a jakie rozwiązania warto naśladować.

Richard L. Brandt „Jednym kliknięciem. Historia Jeffa Bezosa i rosnącej potęgi Amazon.com”

Jeff Bezos jest założycielem internetowego sklepu Amazon, który na początku zajmował się wyłącznie sprzedażą książek. Obecnie w jego ofercie możemy znaleźć m.in. wina, najnowsze gry komputerowe, audiobooki, pluszaki, a nawet obroże dla kotów. Firma Amazon za swój priorytet uczyniła obsługę klienta. Pierwszy zysk – 5 mln dol. – wypracowała dopiero sześć i pół roku po rozpoczęciu działalności. Jest to obowiązkowa lektura dla wszystkich osób działających w obszarze e-commerce, które marzą o sukcesie.

Richard Branson „Kroki w nieznane. Autobiografia”

Richard Branson w latach 70. założył wytwórnię płytową Virgin Records. Pierwszy milion funtów zarobił dzięki Mike’owi Oldfieldowi, który bezskutecznie poszukiwał wydawcy. Dopiero Branson zgodził się wydać nagrania tego nieznanego wówczas artysty.

Obecnie Branson jest miliarderem, właścicielem 400 firm – w tym biura podróży, które w niedługim czasie będzie oferowało wycieczki w kosmos. Jednak gdy był kilkuletnim chłopcem nic nie zapowiadało, że osiągnie tak spektakularny sukces. Ze szkół wyrzucano go aż 18 razy. „Przypuszczam, że albo wylądujesz w więzieniu, albo zostaniesz miliarderem” – takie słowa Branson usłyszał od dyrektora jednej ze szkół. Tylko dzięki własnemu uporowi i pomysłowości zaszedł tak daleko.

Polecacie inne biografie przedsiębiorców? Koniecznie dajcie nam znać!