Nieprawidłowa transakcja – anulowanie faktury czy korekta?
Konieczność wprowadzenia poprawek do wystawionej faktury istnieje w szeregu przypadków, np. ze względu na popełniony błąd czy zwrot towaru. Przedsiębiorcy często nie wiedzą jak w danej sytuacji postąpić – anulować dokument czy zdecydować się na jego korektę? Sposób postępowania zależy od wielu czynników.
Kiedy wystawić fakturę korygującą?
Działający na rynku od szeregu lat przedsiębiorcy świetnie zdają sobie sprawę z faktu, że przy wystawianiu faktur często dochodzi do problematycznych sytuacji. A to na dokumencie pojawi się błędna cena, a to nie zgadza się stawka podatku VAT. W sytuacjach pojawienia się błędów liczbowych konieczne jest wystawienie faktury korygującej.
Niejednokrotnie zdarza się również, że klient nie przyjmie towaru. Jak należy wtedy postąpić? Otóż przedsiębiorca często zobligowany jest również w takim przypadku do wystawienia faktury korygującej. Ma to miejsce np. jeśli klient:
- reklamuje towar,
- zwraca towar zakupiony w ramach sprzedaży wysyłkowej bez podania przyczyny (ma do tego prawo w terminie do 10 dni od jej dostarczenia),
- otrzymał fakturę jednak usługa nie została wykonana lub kontrahent nie przyjmuje jej wykonania.
Potwierdzenie odbioru korekty – czy jest konieczne?
Istotne jest również uzyskanie potwierdzenia odbioru korekty przez nabywcę. Z czego to wynika? Otóż według ogólnej zasady uzyskanie potwierdzenia odbioru korekty faktury przez klienta daje możliwość obniżenia VAT-u. Od początku 2014 r. istnieje od tej zasady pewien wyjątek.
Zgodnie z nim VAT można obniżyć nie posiadając takiego potwierdzenia. Stanie się tak jeśli nabywca towaru/usługobiorca zdaje sobie sprawę, że transakcja została przeprowadzona prawidłowo, ale uzyskanie jego potwierdzenia nie było możliwe. Przedsiębiorca powinien jednak potrafić udokumentować próbę doręczenia faktury korygującej (np. przedstawiając potwierdzenie z poczty, korespondencję e-mailową).
W takiej sytuacji VAT można obniżyć za okres, w którym zostały spełnione powyższe założenia.
Fakturę można anulować tylko w wyjątkowych przypadkach
A jak w świetle regulacji wygląda anulowanie faktury? Należy wiedzieć, że przepisy nie odnoszą się do takiej kwestii choć taka operacja jest możliwa – dzieje się tak jednak tylko w wyjątkowych sytuacjach. Przede wszystkim, żeby przedsiębiorca mógł anulować fakturę muszą być łącznie spełnione dwa warunki:
- Nie doszło do faktycznego wykonania usługi czy dostawy towarów.
- Faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego, czyli nie została przekazana klientowi.
Do takich sytuacji dochodzi jednak sporadycznie, np. przedsiębiorca wystawił fakturę i zanim wysłał ją do klienta zauważył, że zawiera błędne informacje. Dzieje się tak również, kiedy klient odmówił przyjęcia przesyłki, albo wróciła ona do firmy (choćby z powodu nieprawidłowego adresu).
Anulowanie faktury jest więc dopuszczalne jedynie, gdy została wydrukowana, ale nie trafiła do klienta. Takiego dokumentu nie należy wprowadzać do ewidencji VAT i wykazać w deklaracji VAT. Przedsiębiorca zobligowany jest jednak do jego przechowywania. Zgodnie z interpretacjami podatkowymi anulowanie faktury sprowadza się do jej przekreślenia oraz takiego opisania, które uniemożliwia powtórne wykorzystanie.
Podziel się nim ze znajomymi