Amortyzacja to enigmatyczne pojęcie dla sporej liczby przedsiębiorców. A to po prostu wrzucanie w koszty wydatku nie jednorazowo, ale stopniowo (na raty). Oto 5 kwestii, które z pewnością wyjaśnią pewne niejasności związane z tym tematem.

1. Kiedy konieczna jest amortyzacja?

Ustalenie wartości środka trwałego np. laptopa, który przedsiębiorca decyduje się używać w firmie może mieć niebagatelne znaczenie. Z czego to wynika?

Otóż jeśli zakup spełnia warunki pozwalające zakwalifikować go do środków trwałych, a także posiada określoną wartość przedsiębiorca może być zobligowany do jego amortyzacji. O jakich warunkach i wartości dokładnie mowa?

2. Jak wygląda amortyzacja oprogramowania?

Zakup profesjonalnego oprogramowania komputerowego do firmy wymaga jego odpowiedniego rozliczenia. Istotne jest choćby czy oprogramowanie zostało kupione wraz z komputerem czy może osobno.

W pewnych sytuacjach konieczna jest również amortyzacja nowego narzędzia, które ma usprawnić działania przedsiębiorcy. O czym należy tu pamiętać?

3. Stawka amortyzacji – to od niej zależy czas amortyzacji

Bez wyboru odpowiedniej metody i konkretnej stawki amortyzacja się nie obędzie. To kwestie o tyle istotne, że od ich odpowiedniego doboru zależy jak długo potrwa cały proces zaliczania wydatku do kosztów.

Wiele zależy również od tego co przedsiębiorca amortyzuje. Różnice występują już np. pomiędzy samochodem nowym a używanym. Jak ustala się stawkę amortyzacji?

Dwa dokumenty, ołówek i dom

4. Co wiąże się z amortyzacją mieszkania kupionego na firmę?

Przedsiębiorca który zastanawia się nad zakupem mieszkania na firmę, które zamierza później wynająć aspekty dotyczące amortyzacji musi znać obowiązkowo.

Wśród nich te dotyczące ustalenia wysokości miesięcznego odpisu. Ale to tylko jeden z wielu elementów amortyzacji mieszkania na firmę. Co trzeba jeszcze wiedzieć?

5. Szczególne zasady amortyzacji jednorazowej

Na koniec taki dziwny system, który polega na tym, że zakup natychmiastowo zalicza się do firmowych kosztów, ale nazywa amortyzacją, która przecież polega na rozłożeniu całego procesu w czasie.

Można się z tym jednak nie tak znowu rzadko spotkać – nazywa się to amortyzacja jednorazowa i w pewnych sytuacjach jest opłacalna. Tyle że nie jest dostępna wszystkim przedsiębiorcom.

Chcesz rozliczać amortyzację w prosty sposób?

  • Przetestuj inFakt za darmo, także w wersji mobilnej. Wystaw bezbłędną e-fakturę w minutę.

Sprawdź, jak łatwo wystawisz e-fakturę

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.