Jak sprawdzić, czy PIT dotarł do urzędu skarbowego po wysyłce elektronicznej?

Jak sprawdzić, czy PIT dotarł do urzędu skarbowego? Co zrobić, jeśli potwierdzenie elektronicznej wysyłki zaginęło? Podpowiadamy.

Jak sprawdzić, czy PIT dotarł do urzędu skarbowego

Przedsiębiorca, który wysyła PIT drogą elektroniczną, otrzymuje tzw. UPO, czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru. Jak to wygląda w praktyce?

Gotowa deklaracja podatkowa, która wysyłana jest przez przedsiębiorcę przy pomocy systemu e-Deklaracje, trafia do systemu, gdzie nadaje się jej specjalny numer referencyjny. Nadanie numeru referencyjnego nie oznacza, że dokument został dostarczony i przyjęty!

Następnie dokument przechodzi weryfikację pod kątem formalnym. Jeśli druk został uzupełniony poprawnie, otrzymuje „status 200”. Oznacza to, że deklaracja została złożona poprawnie i jest przyjęta do systemu.

Wówczas następuje wygenerowanie UPO, którego data stanowi jednocześnie datę złożenia dokumentu i potwierdzenie jego złożenia. Można je pobrać jako plik PDF i zapisać na komputerze, a następnie wydrukować.

Numer UPO należy przechowywać na wypadek wezwania do udowodnienia, że roczne zeznanie podatkowe zostało złożone.

Niezłożenie PIT w terminie z winy systemu lub łącza internetowego

Termin oczekiwania na potwierdzenie odbioru może się przeciągnąć, jeśli decydujemy się na wysyłkę w ostatniej chwili. System może nie nadążyć z przetwarzaniem informacji i w efekcie UPO uzyskamy po terminie.

Kara za złożenie PIT po terminie

Deklaracja ze statusem innym niż 200 to deklaracja niezłożona! W takiej sytuacji pomocą będzie złożenie dodatkowo czynnego żalu lub po prostu kontakt z urzędem skarbowym – nie każdy bowiem będzie tego wymagać.

Jak sprawdzić, czy PIT dotarł do urzędu skarbowego po wysyłce elektronicznej_

Zagubione potwierdzenie wysyłki – co dalej?

Zagubienie dokumentu? Tak, to zdarza się dość często. Jak sobie poradzić z utratą UPO? Można złożyć wniosek skierowany na adres e-deklaracje@mf.gov.pl. Trzeba zawrzeć w nim niezbędne dane, takie jak: NIP, rodzaj przesłanej deklaracji i termin, w jakim elektroniczna wysyłka miała miejsce. Alternatywą jest także kontakt z urzędem skarbowym i prośba o wydanie stosownego potwierdzenia.

UPO trzeba przechowywać przez 5 lat

Dowód na to, że PIT trafił do urzędu skarbowego, należy przechowywać przez 5 kolejnych lat. Liczy się je od końca roku, w którym zeznanie trafiło do urzędu.

W związku z rozliczeniem PIT stworzyliśmy eBooka, który w prosty sposób tłumaczy wszystkie ulgioraz jak je zastosować. Znajdziesz w nim wiele porad i odpowiedzi:


Załóż bezpłatne konto i korzystaj!

  • Kontaktuj się z księgowymi od poniedziałku do soboty w godzinach 7 – 22
  • Czytaj praktyczny newsletter
  • Testuj księgowość online i fakturowanie – za darmo!

Załóż konto