Jak sprawdzić, czy PIT dotarł do urzędu skarbowego po wysyłce elektronicznej?
Jak sprawdzić, czy PIT dotarł do urzędu skarbowego? Co zrobić, jeśli potwierdzenie elektronicznej wysyłki zaginęło? Podpowiadamy.
Jak sprawdzić, czy PIT dotarł do urzędu skarbowego
Przedsiębiorca, który wysyła PIT drogą elektroniczną, otrzymuje tzw. UPO, czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru. Jak to wygląda w praktyce?
Gotowa deklaracja podatkowa, która wysyłana jest przez przedsiębiorcę przy pomocy systemu e-Deklaracje, trafia do systemu, gdzie nadaje się jej specjalny numer referencyjny. Nadanie numeru referencyjnego nie oznacza, że dokument został dostarczony i przyjęty!
Następnie dokument przechodzi weryfikację pod kątem formalnym. Jeśli druk został uzupełniony poprawnie, otrzymuje „status 200”. Oznacza to, że deklaracja została złożona poprawnie i jest przyjęta do systemu.
Wówczas następuje wygenerowanie UPO, którego data stanowi jednocześnie datę złożenia dokumentu i potwierdzenie jego złożenia. Można je pobrać jako plik PDF i zapisać na komputerze, a następnie wydrukować.
Numer UPO należy przechowywać na wypadek wezwania do udowodnienia, że roczne zeznanie podatkowe zostało złożone.
Niezłożenie PIT w terminie z winy systemu lub łącza internetowego
Termin oczekiwania na potwierdzenie odbioru może się przeciągnąć, jeśli decydujemy się na wysyłkę w ostatniej chwili. System może nie nadążyć z przetwarzaniem informacji i w efekcie UPO uzyskamy po terminie.
Kara za złożenie PIT po terminie
Deklaracja ze statusem innym niż 200 to deklaracja niezłożona! W takiej sytuacji pomocą będzie złożenie dodatkowo czynnego żalu lub po prostu kontakt z urzędem skarbowym – nie każdy bowiem będzie tego wymagać.
Zagubione potwierdzenie wysyłki – co dalej?
Zagubienie dokumentu? Tak, to zdarza się dość często. Jak sobie poradzić z utratą UPO? Można złożyć wniosek skierowany na adres e-deklaracje@mf.gov.pl. Trzeba zawrzeć w nim niezbędne dane, takie jak: NIP, rodzaj przesłanej deklaracji i termin, w jakim elektroniczna wysyłka miała miejsce. Alternatywą jest także kontakt z urzędem skarbowym i prośba o wydanie stosownego potwierdzenia.
UPO trzeba przechowywać przez 5 lat
Dowód na to, że PIT trafił do urzędu skarbowego, należy przechowywać przez 5 kolejnych lat. Liczy się je od końca roku, w którym zeznanie trafiło do urzędu.
Kreator PIT w inFakt
Roczny PIT można wysłać samodzielnie lub – w przypadku Klientów Ogólnopolskiego Biura Rachunkowego – zlecić jego sporządzenie swojemu dedykowanemu księgowemu z inFaktu.
Z naszego kreatora PIT skorzystać mogą zarówno użytkownicy Programu do Księgowości, jak i Ogólnopolskiego Biura Rachunkowego.
Kreator PIT w aplikacji inFakt
Załóż bezpłatne konto i korzystaj!
- Kontaktuj się z księgowymi od poniedziałku do soboty w godzinach 7 – 22
- Czytaj praktyczny newsletter
- Testuj księgowość online i fakturowanie – za darmo!
Jeśli masz pytania, chętnie pomożemy. Zostaw wiadomość w komentarzu lub napisz do nas na adres: info@infakt.pl.
Podziel się nim ze znajomymi