Od 1 stycznia 2018 każdy z płatników składek będzie dokonywał wpłaty e-składki na indywidualny numer rachunku składkowego. Pojawia się zatem pytanie – jak otrzymać lub sprawdzić NRS?

NRS

Ogólnie warto wiedzieć, że indywidualny numer rachunku składkowego składał się będzie z 26 cyfr. W numerze rachunku będzie zawarty numer identyfikujący ZUS i NIP płatnika (ostatnie 10 cyfr).

Zrzut ekranu 2017-11-08 o 08.33.12

Jak sama nazwa wskazuje ten numer będzie inny dla każdego płatnika. Wykorzystany został numer NIP, ponieważ jest on identyfikatorem płatnika składek zarówno osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, jak i dla osoby fizycznej, która opłaca składki na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne.

Każdy płatnik, w tym zagraniczny, otrzyma z ZUS swój numer rachunku składkowego, na który będzie opłacał jednym przelewem należne składki. Numer rachunku składkowego jest zgodny ze standardem IBAN, czyli Międzynarodowym Numerem Rachunku Bankowego.

Jak otrzymać lub sprawdzić NRS?

Jeśli chodzi o uzyskanie lub sprawdzenie indywidualnego numeru rachunku składkowego, to :

  • można go otrzymać listem poleconym – ZUS od 1 października do 31 grudnia musi wysłać wszystkie listy na adres korespondencyjny lub siedziby działalności,
  • można o niego osobiście zapyta w jednostce ZUS,
  • można otrzymać go telefonicznie (po weryfikacji płatnika) – COT 22 560 16 00,
  • można sprawdzić go w nowej wyszukiwarce ZUS,
  • można go uzyskać przez PUE – ale od 1 stycznia 2018 rok.

Aby skorzystać z wyszukiwarki trzeba tylko wpisać dane identyfikacyjne, z jakimi płatnik zgłosił się do ZUS (tj. numer NIP, REGON lub PESEL). Gdy przedsiębiorca je poda, wyświetli się jego NRS. Taką informację może wydrukować oraz zapisać do pliku pdf. Z wyszukiwarki mogą także korzystać biura rachunkowe, pełnomocnicy lub osoby trzecie, które opłacają należności za płatnika składek.

Więcej informacji na temat e-składki przedstawimy w najbliższym, darmowym szkoleniu online 🙂 na które można zapisać się tutaj – serdecznie zapraszamy.