W związku z przepisami obowiązującymi od stycznia tego roku, coraz więcej osób zobowiązanych jest do korzystania z kasy fiskalnej. Dobrze jest więc znać zarówno sposób jej działania, jak również zasady postępowanie w przypadku awarii.

Kasa rejestrująca, powszechnie nazywana kasą fiskalną, służy do prowadzenia zapisu obrotu oraz kwot podatku wynikającego ze sprzedaży. W pamięci kasy na zakończenie doby zapisane są informacje dotyczące wysokości kwot netto, podatku oraz łączna kwota podatku i należności brutto.

Od stycznia 2015 r. obowiązek rejestrowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej bez względu na wysokość obrotu objął także m.in. lekarzy, dentystów, prawników, fryzjerów, czy mechaników.

Awaria kasy fiskalnej a sprzedaż

Problemy techniczne z kasą fiskalną mogą przydarzyć się każdemu, najważniejsze jednak, aby nie wpaść w panikę i zachować właściwe procedury działania. Jeśli zignorujemy problem i dalej będziemy dokonywać sprzedaży bez wystawiania paragonu, musimy liczyć się z wysokimi karami pieniężnymi ze strony organów podatkowych.

 Awaria kasy fiskalnej a sprzedaż

Rezerwowa kasa fiskalna

Najlepszym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem problemu jest skorzystanie z kasy rezerwowej. W takiej sytuacji bez żadnego problemu możemy kontynuować sprzedaż. W sytuacji, gdy podatnik przechodzi na kasę rezerwową, powinien powiadomić o tym urząd skarbowy – złożyć dokument informujący o awarii sprzętu i zastąpieniu go rezerwowym. Jednak posiadanie dodatkowego egzemplarza kasy nie jest obowiązkiem, w związku z czym mało kto może pochwalić się takim zabezpieczeniem.

Należy również podkreślić, że nie jest możliwe pożyczenie kasy fiskalnej od innego podatnika! Każda kasa jest odpowiednio zaprogramowana (numer NIP, adres podatnika, baza towarów) dla konkretnego podatnika.

Zaprzestanie sprzedaży

Jeśli nie posiadamy zastępczej kasy fiskalnej, jedyne co możemy zrobić, to natychmiast wstrzymać sprzedaż. Aby transakcja sprzedaży odbyła się w pełni legalnie, musi zostać potwierdzona paragonem, który otrzymuje klient i kopią, która zostaje u sprzedawcy. Jeśli ta procedura jest niemożliwa, niemożliwa jest także sprzedaż.

W takiej sytuacji podatnik musi powiadomić serwis naprawiający kasy fiskalne, organy podatkowe, którym przekaże informację o zaprzestaniu ewidencji aż do czasu naprawy kasy fiskalnej oraz oczywiście klientów o przerwie w sprzedaży.

Sprzedaż przez Internet

W przypadku sprzedaży drogą internetową, zepsuta kasa fiskalna nie musi oznaczać zaprzestania sprzedaży. Ważne jest jednak, aby spełnione zostały określone warunki:

  • zapłata za towar następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej
  • z prowadzonych ewidencji i posiadanych dowodów wynika jednoznacznie, jakiej transakcji dotyczyła zapłata oraz na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)

Jeśli powyższe wytyczne są spełnione, podatnik może wystawić klientowi fakturę zamiast paragonu.

Chcesz rozliczać przychody online i w prosty sposób?

  • Przetestuj inFakt za darmo, poznaj zalety prostej księgowości online.
  • Wystaw bezbłędną e-fakturę w minutę przez stronę www lub aplikację na smartfon.
  • 6 dni w tygodniu możesz pytać o radę naszych specjalistów przez email lub telefonicznie.
  • Rozliczaj się samodzielnie lub wybierz sprawdzonego księgowego.

Załóż testowe konto.

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.