Ile wynosi wysokość wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie młodocianych pracowników? Ile może dorobić emeryt i rencista?

Aneta Socha-Jaworska
★ ★ ★ ★ ★
4.8 (94 głosy)

Od 1 września zmianie ulegnie kwota wynagrodzenia oraz wysokość składek na ubezpieczenia społeczne młodocianych oraz miesięczne graniczne kwoty przychodu wpływające na zawieszenie lub zmniejszenie świadczeń emerytów i rencistów.

Wynagrodzenie młodocianego

Zgodnie z § 19. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28.05.1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania, młodocianemu w okresie nauki zawodu przysługuje wynagrodzenie obliczane w stosunku procentowym do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale, obowiązującego od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

Stosunek procentowy wynagrodzenia, wynosi:

  • w pierwszym roku nauki – nie mniej niż 4%,
  • w drugim roku nauki – nie mniej niż 5%,
  • w trzecim roku nauki – nie mniej niż 6%.

Młodocianym odbywającym przyuczenie do wykonywania określonej pracy przysługuje nie mniej niż 4% wynagrodzenia.

Przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2017 roku zostało ogłoszone przez GUS i wyniosło 4220,69 zł.

Oznacza to, że wynagrodzenie młodocianego nie może być mniejsze niż :

  • 168,83 zł w pierwszym roku nauki,
  • 211,03 w drugim roku nauki,
  • 253,24 w trzecim roku nauki.

Zmiany kwotowe od 1 września

Składki społeczne młodocianych

Przy założeniu, że młodociany ma wypłacane minimalne wynagrodzenia wyliczenia składek ZUS są następujące :

Podstawa wymiaru składki

Składka społeczna

Sposób finansowania

płatnik

ubezpieczony

168,83 zł
(I rok nauki)
emerytalna

16,48 zł

16,48 zł

rentowa

10,97 zł

2,53 zł

chorobowa

–

4,14 zł

wypadkowa

3,03 zł

–

211,03 zł
(II rok nauki)
emerytalna

20,60 zł

20,60 zł

rentowa

13,72 zł

3,17 zł

chorobowa

–

5,17 zł

wypadkowa

3,80 zł

–

253,24 zł
(III rok nauki)
emerytalna

24,72 zł

24,72 zł

rentowa

16,46 zł

3,80 zł

chorobowa

–

6,20 zł

wypadkowa

4,56 zł

O sposobie finansowania składek pracownika pisałam już wcześniej, a do wyliczeń przyjęłam składkę wypadkową w wysokości 1,8%.

Okres obowiązywania wszystkich wyżej wymienionych kwot, to od 01.09.2017 do 30.11.2017 r.

Miesięczne graniczne kwoty przychodu wpływające na zawieszenie lub zmniejszenie świadczeń emerytów i rencistów

Prawo do emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy oraz renty rodzinnej, do której uprawniona jest jedna osoba, ulega zawieszeniu w razie osiągania przychodu w kwocie wyższej niż 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy, ostatnio ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Natomiast w razie osiągania przychodu w kwocie przekraczającej 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy, nie wyżej jednak niż 130% tej kwoty, świadczenie ulega zmniejszeniu o kwotę przekroczenia, nie większą jednak niż kwota maksymalnego zmniejszenia.

Od 1 września do 30 listopada 2017 r. zgodnie z ogłoszonym komunikatem obowiązują następujące limity.

70% kwoty przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego 2954,50 zł
130% kwoty przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego

5486,90 zł