Umowa o dzieło a rachunek

Umowa o dzieło odnosi się w głównej mierze do rezultatu pracy, gdzie sposób jego osiągnięcia nie ma największego znaczenia. Zazwyczaj także nie wymaga ona zapłaty składek ZUS za jej wykonawcę. Dla części firm istotne może być również wystawienie rachunku do umowy o dzieło. Wprawdzie przepisy tego nie wymagają to dla potrzeb firmowej dokumentacji warto się na to zdecydować.

Czym jest umowa o dzieło?

Niejednokrotnie zdarza się, że przedsiębiorca potrzebuje dodatkowej pomocy przy prowadzeniu swojej działalności. Może w tym przypadku skorzystać choćby z usług freelancerów, np. w celu wykonania strony www czy stworzenia logotypu. W takim przypadku istotne jest spisanie odpowiedniej umowy cywilnoprawnej. 

Dla części przedsiębiorców korzystniejszym rozwiązaniem może być umowa o dzieło, jako że nie wymaga zazwyczaj zapłaty składek ZUS za zleceniobiorcę. Wyjątek dotyczy tu tylko umowy o dzieło zawieranej przez pracodawcę z obecnym pracownikiem zatrudnionym na etacie.

Przedsiębiorca może także zdecydować się na zawarcie umowy zlecenie. Jaka jest różnica pomiędzy wspomnianymi umowami cywilnoprawnymi? Otóż podstawowy aspekt różniąc dzieło, a zleceniem to tzw. przedmiot umowy, czyli to, czego kontrakt dotyczy. Co za tym idzie:
  • w umowie o dzieło chodzi o rezultat pracy (czyli dzieło) – sposób jego osiągnięcia ma mniejsze znaczenie,
  • w umowie zleceniu liczy się sama staranność działania – jego rezultat ma mniejsze znaczenie.
Należy także pamiętać, że umowa o dzieło jest z założenia płatna. Tym samym wykonawcy należy się zapłata i może się go domagać, nawet w sytuacji gdy w umowie nie została określona stawka.

Chcesz wystawiać w pełni zgodne z przepisami faktury „zw” (dawne rachunki)? Wypełnij poniższy formularz i dołącz do inFaktu. Z nami nie musisz się martwić zmianami w rachunkach.

Termin wystawianie rachunku do umowy o dzieło

Część przedsiębiorców na potrzeby firmowej dokumentacji wymaga od zleceniobiorców „wystawienia” rachunku. Choć teoretycznie powinien zostać on wystawiony przez wykonawce umowy to jednak bardzo często przedsiębiorca robi to za niego. Termin wystawienia rachunku zależny jest od tego czy odpowiedni zapis znalazł się w umowie.

Taki dokument trzeba wystawić do 7 dni od momentu przekazania dzieła lub też zakończenia okresu rozliczeniowego, którego dotyczy. Jeśli przedsiębiorca nie zapisze odpowiedniej adnotacji w umowie to zleceniobiorca musi wystawić rachunek do 7 dni licząc od zgłoszenia takiego żądania. Rachunku nie trzeba wystawiać jeśli upłynęły trzy miesiące od oddania dzieła lub zakończenia okresu rozliczeniowego.

Elementy konieczne na rachunku

Jakie elementy powinien zawierać rachunek wystawiony do umowy o dzieło? Kwestię tą reguluje ordynacja podatkowa. Zgodnie z nią na rachunku powinno się umieścić:
  • dane zleceniodawcy i zleceniobiorcy (imiona i nazwiska, nazwa przedsiębiorstwa, adresy),
  • datę wystawienia i numer dokumentu,
  • określenie rodzaju przekazanego dzieła oraz ceny jednostkowej,
  • ogólną cenę za wykonanie.
Warto zdecydować się na dopisanie dodatkowych elementów, które pozwolą prawidłowo go rozliczyć:
  • kwoty brutto,
  • wartości kosztów uzyskania przychodu,
  • wysokości zaliczki na podatek dochodowy.
W przypadku, gdy oryginał rachunku uległ zniszczeniu albo zaginął należy wystawić go ponownie. Powinien on zawierać również wyraz „DUPLIKAT” oraz datę jego ponownego wystawienia. Wystawianie w pełni zgodnych z przepisami rachunków umożliwia Umownie.pl.

Jak umowę o dzieło rozliczyć w inFakcie?

Rozliczanie kosztów związanych z zatrudnianiem w oparciu o umowę o dzieło to nic trudnego w inFakcie. Konieczne w tym celu jest stworzenie dowodu wewnętrznego. Można to zrobić w kilku prostych krokach. W tym celu wystarczy:
  • wejść w zakładkę „Koszty”,
  • kliknąć „Dodaj koszt”,
  • kliknąć „Dodaj koszt firmy”,
  • wybrać „Rodzaj dokumentu” z rozwijanej listy,
  • wybrać „ Dowód wewnętrzny”,
  • jako Kategorię wybrać „Wynagrodzenia”.
Opis kosztu to rodzaj i numer umowy, do której się odnosi. Jako „Cenę” przedsiębiorca powinien wpisać kwotę brutto, jak znajduje się na umowie.

Skorzystanie z usług inFakt.pl umożliwia także wystawianie faktur "zw" (dawnych rachunków).

Przykład faktury „zw” wygenerowanej w inFakt.pl

Nie trzeba nawet znać pełnych danych kontrahenta – program pobiera takie informacje automatycznie z bazy GUS. Do tego celu wystarczy tylko podanie NIP-u klienta. Program do Fakturowania można przetestować bez zobowiązań wystawiając do 3 faktur w miesiącu za darmo.

Chcesz wystawiać dokumenty zgodnie ze zmianami w rachunkach? - wypełnij poniższy formularz i wypróbuj inFakt. Zaufało nam już prawie 300 tys. przedsiębiorców. Dołącz do tego grona i przekonaj się, że Program do Fakturowania idealnie dopasowuje się do potrzeb Twojej firmy.

Data modyfikacji:2014-06-16

Współzałożyciel i dyrektor finansowy inFaktu, który wspólnie z Wiktorem Sarotą i zespołem zmienia rynek usług księgowych od 2008 roku. Ekspert w sprawach księgowych i podatkowych.


Zobacz jakie to proste

Wystaw fakturę w 4 kliknięciach

  • Kliknij w przycisk Nowa faktura.

  • Po wpisaniu NIP-u klienta
    dane uzupełnią się same.

  • Wpisz nazwę towaru lub usługi. Podaj wartość usługi
    i datę wystawienia. Określ rodzaj waluty.

  • Gotową fakturę możesz przesłać e-mailem lub wydrukować.


Napisali o nas

Gazeta Wyborcza Forbes Puls Biznesu


Dla kogo?

Fakturowanie inFakt jest przeznaczone dla wszystkich firm działających na terenie Polski. Z naszych usług najczęściej korzystają osoby pracujące w takich branżach jak: