Poznaj księgowych inFaktu
Jowita Padée - księgowa ze ŚwieciaChcę, żeby moi klienci mieli określoną wiedzę księgową i nie bali się poruszania w przestrzeni biznesowej.Jowita Padée, księgowa ze Świecia
Jakich klientów Pani lubi?
Wbrew pozorom – tych dociekliwych. Lubie klientów, którzy mnie „sprawdzają”, bo widzę, że zależy im na tym, żeby wiedzieć co się dzieje. Uważam, że klient nie powinien się w całości zdawać na księgowego – księgowy jest dla przedsiębiorcy tylko partnerem.
Przedsiębiorca musi mieć podstawową wiedzę księgową i wiedzieć, że na przykład jedną składkę odejmuje się od kosztów, drugą od podatku. Powinien wiedzieć dlaczego dane składki są takie, jakie są, dlaczego podatki płacimy z miesięcznym opóźnieniem.
Jak zaczyna Pani współpracę z nowym klientem? Ma Pani jakąś wypracowaną procedurę rozpoczęcia nowej relacji z klientem?
Nie spotykam się z moimi klientami twarzą w twarz, kontaktujemy się wyłącznie mejlowo lub telefonicznie. Dlatego każdemu mojemu nowemu klientowi opowiadam o tym, co może rozliczać w kosztach, czego nie może i dlaczego tak jest.
Zwykle opowiadam o trzech stałych grupach kosztów, czyli koszty związane z lokalem, transportem i ze sprzętami. U większości przedsiębiorców prędzej czy później pojawią się wszystkie te koszty, dlatego każdego mojego nowego klienta wyposażam w taką dozę wiedzy. Dodatkowo uczę wystawiania faktur i zazwyczaj pierwszą sprawdzam albo wręcz wystawiamy ją razem. I już, tyle wystarczy.
Przeprowadza Pani szybki kurs podstaw księgowania dla przedsiębiorców?
Tak, omawiamy podstawy podczas pierwszej rozmowy telefonicznej. Najczęściej ta rozmowa trwa godzinę, może półtorej. Chcę, żeby moi klienci mieli określoną wiedzę księgową i nie bali się poruszania w przestrzeni biznesowej. Podczas tej pierwszej rozmowy wprowadzam przedsiębiorcę w miarę bezboleśnie w świat prowadzenia biznesu.
Zobacz profil księgowej Jowity Padée