Poznaj księgowych inFaktu
Marta Mroczkowska - księgowa z WrocławiaOgromnie ważna w księgowości jest terminowość – musimy pracować i żyć z kalendarzem ,więc samodyscyplina jest tutaj bardzo ważna.Marta Mroczkowska, księgowa z Wrocławia
Zakłada Pani działalność gospodarczą swojego klienta razem z nim. Jak to wygląda?
Zaczynamy od kontaktu telefonicznego. Podczas tej rozmowy zbieram podstawowe informacje od klienta na temat tego, czym się chce zajmować. Mam zasadę, że rozmowę prowadzę w bardzo prosty sposób, wręcz jakby klient opowiadał o swoich planach z koleżanką, a nie księgową. Dzięki temu łatwiej uzyskuję więcej informacji od klienta.
To nie ciekawość! Zakładanie działalności gospodarczej wymaga od księgowego uzyskania wielu szczegółowych informacji, także tych, które dotyczą jego spraw osobistych. Dzięki temu mogę mu lepiej doradzić.
Czego na przykład musi się Pani dowiedzieć podczas tej pierwszej rozmowy?
Niektórzy klienci nie chcą rozmawiać o sprawach dotyczących swojego życia osobistego, ale ja po prostu muszę o tym wiedzieć, by wybrać dla niego odpowiednią formę opodatkowania. Na przykład: muszę wiedzieć, czy klient jest samotnym rodzicem, czy rozlicza się z małżonkiem, ile zarobił w bieżącym roku. To tematy, na które klienci rozmawiają z osobą, której tak naprawdę nie znają. Dlatego muszę zbudować relację zaufania z klientem – nie tylko on musi mi zaufać, ale ja jemu także.
Muszę mieć pewność, że informacje, które mi podaje są zgodne z prawdą. Niestety, bywa tak, że raz na jakiś czas zdarza mi się rozmawiać z kimś, kto nie chce rozmawiać o swoich prywatnych sprawach. Być może wstydzą się pewnych sytuacji, nie chcą przyznać się na przykład do wyroków, które nie pozwoliłyby im czegoś robić w działalności gospodarczej. To nie jest coś, o czym chcemy mówić, ale osoba, która pomaga w założeniu działalności gospodarczej musi wiedzieć wszystko.
Jak udaje się Pani w takim razie z sukcesem uzyskać informacje od nowego klienta?
Muszę wykazać się zdolnościami… pozaksięgowymi. To kwestie interpersonalne. Taka rozmowa może być stresująca dla klienta, ale moim zadaniem jest złagodzić ten stres i stworzyć swobodną atmosferę zaufania. Później już jest łatwiej. W dalszej kolejności pracujemy na liczbach.
Ustalamy plan na najbliższe miesiące by dopasować formę opodatkowania, formę współpracy, także abonament w inFakcie. Układamy harmonogram naszej współpracy, i kiedy wszystko zostaje ustalone, następuje wymiana dokumentów i załatwiamy wszystkie kwestie administracyjno–prawne: wpis do ewidencji, rejestracja. I już, działalność gospodarcza jest założona.
Zobacz profil księgowej Marty Mroczkowskiej