Gdzie założyć działalność gospodarczą

Przed zarejestrowaniem firmy wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie: gdzie założyć działalność gospodarczą? Bardzo słusznie, bo adres jest istotny nie tylko ze względów biznesowych, ale wpływa również na możliwość rozliczania kosztów oraz miejsce dopełniania formalności.

Podczas rejestrowania działalności w ewidencji CEIDG przedsiębiorca może podać dowolną liczbę adresów firmy. W formularzu CEIDG-1 należy obowiązkowo wpisać adres główny miejsca wykonywania działalności. Z kolei kolejny punkt w formularzu, nieobowiązkowy, umożliwia wpisanie adresu lub adresów dodatkowych miejsc działania firmy. W przypadku gdy liczba takich miejsc jest duża, można skorzystać z załącznika CEIDG-MW, w którym podaje się kolejne adresy. Poza adresem głównym i dodatkowymi, przedsiębiorca na formularzu może wpisać adres do korespondencji, który nie musi być tożsamy z adresem głównej siedziby firmy.

Wybór adresu siedziby

Każdy przedsiębiorca, który stoi przed wyborem siedziby firmy, ma dwie możliwości: własny lub wynajęty lokal tylko do prowadzenia działalności gospodarczej (np. biuro), własne lub wynajęte mieszkanie.

Ustalenie adresu firmy pozwala przedsiębiorcy rozliczać wydatki związane z lokalem, który się znajduje pod tym adresem. Mogą to być takie opłaty, jak czynsz, prąd, ogrzewanie, telefon, czy internet. Warto dodać, że każdy z wydatków musi być udokumentowany, żeby móc go rozliczyć. Koszty firmowe mogą dotyczyć nie tylko siedziby głównej firmy, ale także dodatkowych adresów. Możliwość rozliczania tego typu kosztów jednak zmienia się, gdy przedsiębiorca jednocześnie mieszka i prowadzi działalność gospodarczą w tym samym miejscu.

Jak ująć koszty mieszkaniowe w kosztach uzyskania przychodu?

Jeśli przedsiębiorca nie wynajmuje lokalu na potrzeby prowadzenia firmy, tylko prowadzi działalność w prywatnym mieszkaniu, to może skorzystać z atrakcyjnego rozwiązania. Wydatki, które ponosi z tytułu wynajmu, rachunków i innych opłat, które i tak musi regularnie opłacać, może częściowo ująć w kosztach uzyskania przychodu. Nie mogą to być jednak wszystkie wydatki.

W tym celu przedsiębiorca musi oszacować jaką część mieszkania wykorzystuje do celów firmowych. Najprostszym rozwiązaniem jest wydzielenie jednego osobnego pokoju, ale to nie zawsze jest możliwe. W przeciwnym razie należy rozsądnie oszacować procent metrażu, jaki zajmuje działalność. Przykładowo, może to być mało wiarygodne, gdy np. programista podaje znaczną część mieszkania jako obszar działań swojej jednoosobowej firmy.

Szacunkowy procent powierzchni firmowej w obrębie mieszkania przedsiębiorcy trzeba zapisać na sporządzonym oświadczeniu i zachować w dokumentacji firmowej lub przekazać do biura rachunkowego.

Wydatki, które odpowiadają procentowi wykorzystania mieszkania do celów firmowych, można ująć w kosztach. Warto pamiętać, że takie koszty muszą być powiązane z uzyskanym przychodem. Np. programista, który pracuje w domu na pewno może wrzucić w koszty prąd i internet, ale trudniej powiązać jego działania ze zużyciem gazu i wody w mieszkaniu.

Adres firmy to jawna informacja

Przedsiębiorca, który podaje swój adres prywatny w rejestrze CEIDG musi być świadomy tego, że CEIDG jest ogólnodostępnym i jawnym spisem wszystkich zarejestrowanych w Polsce firm. Każdy internauta na stronie ceidg.gov.pl może wyszukać działalność gospodarczą i zobaczyć wszystkie jej dane, a więc również adresy: główny i wszystkie dodatkowe.

Gdzie rozliczać VAT?

Ponadto, adres firmy może wpływać na urząd skarbowy, w którym przedsiębiorca powinien dokonywać formalności związanych z podatkiem VAT. Ogólnie, adres właściwego urzędu ma związek z adresem prowadzenia działalności gospodarczej (choć są od tego wyjątki, gdy pod uwagę bierze się jednak adres zamieszkania). Tutaj decydujące są jednak dane podane na formularzu VAT-R.

Koszty mieszkaniowe rozliczą dla Ciebie księgowi inFakt

Nie jesteś pewien jak rozliczać w firmie koszty mieszkaniowe? Skorzystaj z księgowości w ogólnopolskim biurze rachunkowym inFakt – Twoimi formalnościami zajmie się dział księgowych. Dzięki temu masz pewność, że rozliczenia będą wykonane zgodnie z prawem. Oczywiście, na tym nie koniec zalet księgowości w inFakt.

Nasi księgowi zapewnią Ci święty spokój – zajmą się całością Twoich formalności. Jednocześnie, masz stały dostęp do inFakt.pl, gdzie wystawiasz faktury, sprawdzasz kwoty podatków i pobierasz skany kosztów. Oto księgowość dostosowana do potrzeb przedsiębiorców – warto przyjrzeć się jej bliżej. W tym celu zajrzyj na inFakt.pl lub załóż darmowe konto i sprawdź.

Data modyfikacji:2015-09-16

Od 2008 roku wspólnie z zespołem zmienia rynek usług księgowych tak jak kilka lat temu rynek usług bankowych zmienił mBank.


Załóż firmę z kontem firmowym mBank

inFakt współpracuje z mBankiem. Zakładając firmę, możesz od razu otworzyć konto firmowe. To proste, wygodne i nic nie kosztuje. Największą zaletą jest możliwość uzyskania numeru rachunku firmowego jeszcze w trakcie zakładania firmy, który zgłoszony zostanie do urzędów. Oznacza to, że nie będziesz musiał zgłaszać konta firmowego po założeniu firmy.


Dla kogo?

Zakładanie firmy z inFakt jest przeznaczone dla osób, które zamierzają założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Nie zakładamy: spółek z o.o., spółek jawnych ani spółek cywilnych.


Napisali o nas

Gazeta Wyborcza Forbes Puls Biznesu