Rejestracja firmy wymaga od przedsiębiorcę wpisania do CEIDG właściwego zakresu prowadzonej działalności, którą określają kody PKD. Najprościej rzecz ujmując, PKD to podział działalności gospodarczych realizowanych przez firmy. Co należy jeszcze wiedzieć?

Czym jest PKD i czemu służy?


Polska Klasyfikacja Działalności to przyjęty w Polsce katalog rodzajów działalności, które mogą prowadzić przedsiębiorcy. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami przedsiębiorca ma do wyboru ok. 400 kodów PKD, które są podzielone na 21 sekcji i 99 działów. Co więcej, część działów podzielona jest na grupy. 

Kody PKD służą m.in. klasyfikacji podmiotów gospodarczych dla potrzeb rejestru REGON zgodnie z rodzajem prowadzonej przez nie działalności. Wpisania odpowiednich kodów PKD należy dokonać zakładający działalność gospodarczą we wniosku CEIDG-1. Powinny one odpowiadać profilowi firmy. 

Nie trzeba rzecz jasna znać wszystkich kodów, a także nie ma potrzeby szperać za ich całkowitym spisem. W poszukiwaniu kodów najlepiej z wyszukiwarek internetowych, które działają w oparciu o wpisanie słowa kluczowego, np. transport.


Wygodne zakładanie firmy

Załóż firmę za darmo, bez wychodzenia z domu!

lub dowiedz się więcej

PKD istotne przy dofinansowaniach


Jeśli przedsiębiorca przewiduje, że kod PKD może mieć duże znaczenie warto, by zapoznał się on z dokładnym opisem zakresu danej grupy przed uzupełnieniem CEIDG. Dzieje się tak najczęściej przy ubieganiu się kontrakt w przetargu i staraniach o granty lub dotacje. 

Czasami bowiem programy pomocowe lub rozpisane przetargi są przeznaczone dla firm prowadzących określoną działalność i opisaną konkretnym kodem PKD.

Samo wpisanie kodu PKD odnoszące się do konkretnego obszaru działania nie gwarantuje jednak możliwości wzięcia udziału w przetargu. Wynika to z faktu, że niekiedy firma składająca ofertę musi udowodnić, że wykonuje konkretne usługi. 

Zamawiający może zażądać dokumentów potwierdzających posiadanie uprawnień do wykonywania określonego rodzaju działalności. W takim przypadku sam wpis do ewidencji nie wystarczy.

Załóż firmę z inFaktem – dopełnimy obowiązków związanych z PKD


Wszelkich formalności związanych za zakładaniem firmy nie trzeba dopełniać samemu. Można bowiem zwrócić się o pomoc do specjalistów. Dołącz do inFaktu, a założymy firmę za Ciebie! Zostaniesz przedsiębiorcą bez wychodzenia z domu.

Zakładanie firmy z inFaktem składa się z 7 prostych kroków. Oto jak się przedstawiają:

  • Zamówienie rozmowy z fachowcem z inFaktu

  • Rozmowa telefoniczna z księgową z inFakt

  • Przygotowanie przez inFakt wszystkich dokumentów niezbędnych do założenia firmy

  • Wysłanie e-mailem dokumentów klientowi do weryfikacji

  • Podpisanie dokumentów przez Ciebie dostarczonych kurierem

  • Księgowi inFakt odbierają dokumenty i składają w urzędzie

  • Zostajesz przedsiębiorcą

Wraz z założeniem firmy zapewniamy obsługę księgową w Ogólnopolskim Biurze Rachunkowym, którą możesz testować przez 60 dni za darmo, bez żadnych zobowiązań. W tym czasie możesz w dowolnym momencie zrezygnować bez żadnych konsekwencji.