Rozliczanie najmu prywatnego, odliczanie kosztów działalności prowadzonej w domu rodziców, amortyzacja roweru – m.in. te kwestie poruszyliście kontaktując się z nami na początku roku. Poznajcie najciekawsze pytania jakie trafiły do inFaktu w styczniu 2015 r.

1. Jeśli chciałabym odkupić jednoosobową działalność (nazwa, reklama, strona internetowa, wystawa, meble, towar) wystarczy faktura i umowa pomiędzy dwoma stronami? Czy konieczna jest wizyta u notariusza?

Odkupienie firmy jednoosobowej wymaga sporządzenia umowy w formie pisemnej z podpisami poświadczonymi notarialnie (tak więc bez notariusza się nie obejdzie). Dodatkowo jeżeli w skład firmy wchodziła nieruchomość, konieczny jest akt notarialny.

2. Czy jeżeli prowadzę działalność w domu, którego właścicielem są moi rodzice i na nich są wszystkie rachunki to mogę coś odliczyć?

Rozliczenie kosztów działalności w mieszkaniu rodziców nie jest wykluczone, ale nastręcza wielu trudności. Jest to teoretycznie możliwe w sytuacji zawarcia umowy użyczenia lub najmu.

Wymagałoby to także wydzielenia liczników bądź też potwierdzenia od rodziców, że część wydatków proporcjonalna do wydzielonej pod działalność powierzchni została zaliczona do kosztów.

Dodatkowo przedsiębiorca musi pamiętać o wydzieleniu zamkniętego pomieszczenia do działalności i w tym pomieszczeniu tylko prowadzić firmę. Nie może w nim mieszkać.

3. Zatrudniłam na umowę zlecenie (180 zł brutto) w połowie grudnia. Umowa jest do końca stycznia i płatna na jego koniec. Czy mam wystawić teraz zerowy PIT-8AR?

Z uwagi na to, że wynagrodzenie zostanie wypłacone dopiero pod koniec stycznia, to PIT-8AR trzeba będzie złożyć w przyszłym roku.

4. Zamierzam zawrzeć umowę partnerską z tytułu „najmu, dzierżawy i umów o podobnym charakterze”. Nie mam działalności gospodarczej. Jak mam rozliczać się co miesiąc z urzędem skarbowym? Jak wyglądała sprawa z rozliczeniem rocznym i zaliczką na poczet podatku?

W takim przypadku możliwe jest rozliczenie z tytułu tzw. najmu prywatnego, który może być opodatkowany na zasadach ogólnych (skala podatkowa 18% i 32%) lub ryczałem (stawka 8,5% od przychodu).

Jeżeli wybierze się opodatkowanie ryczałtem, należy pamiętać o pisemnym poinformowaniu o tym fakcie urzędu skarbowego. Trzeba to zrobić nie później niż do 20. stycznia. Natomiast, jeżeli taką działalność rozpocznie się w trakcie roku, wówczas należy poinformować urząd o wyborze ryczałtu do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu uzyskania pierwszego przychodu.

Niezależnie od tego czy przedsiębiorca wybierze zasady ogólne czy ryczałt konieczne jest wpłacanie zaliczki na podatek dochodowy do 20. dnia miesiąca (w przypadku uzyskania przychodu). Dodatkowo po zakończeniu roku podatkowego należy złożyć zeznanie roczne. W przypadku ryczałtu to PIT-28, natomiast przy zasadach ogólnych – PIT-36.

5. Czy rower też można amortyzować?

Nie ma z tym żadnych problemów. Symbol Klasyfikacji Środków Trwałych to 790. Roczna stawka amortyzacji wynosi tu 18%.

6. Co w przypadku, gdy do działalności posiadam konto osobiste, na które co miesiąc wpływają odsetki i jest odliczany „podatek Belki”? Czy odsetki też wliczam do dochodu?

Przychodem z działalności gospodarczej są m.in. odsetki od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych prowadzonych w związku z działalnością gospodarczą. Natomiast za konto prowadzone w związku z działalnością gospodarczą uznać należy taki rachunek, za pośrednictwem którego przyjmowane są, i z którego dokonywane są wszelkiego rodzaju płatności.

Podatek Belki

W konsekwencji w opisanym przypadku bank pobierze zryczałtowany podatek zwany potocznie „podatkiem Belki” zaś obowiązkiem przedsiębiorcy jest wykazać te odsetki jako przychód z działalności.

Sytuacja ta jest mocno niejasna, dlatego też warto byłoby w tej kwestii wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. Innym rozwiązaniem może być założenie oddzielnego rachunku bankowego wyłącznie dla potrzeb działalności gospodarczej.

7. A co z kosztem zrobienia karty kierowcy – można odliczyć czy nie?

Wydatki związane z wyrobieniem karty kierowcy także można rozliczyć w kosztach firmy. Warunkiem koniecznym do rozliczenia jest, aby te wydatki zostały poniesione w celu uzyskania przychodu (chociażby potencjalnego) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Chcesz ufać swojej księgowości?

Sprawdź, jak łatwo wystawisz e-fakturę

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.